Sydentur med spedbarn...

Nala

Elsker forumet
Vi skal til Kreta i august med lilleklumpen (som da er 5 mnd gammel). Gleder oss veldig og tror dette skal gå bra, men jeg lurer på en ting...

Hva med bilsete? Er det vanlig å ta med et eget, eller har de gode seter der nede? Vi skal jo ikke sitte i bilen hele ferien, men jeg er lite lysten på en busstur fra flyplassen til hotellet uten sikring, særlig med tanke på kjørekulturen der nede... [&:] Det er rett og slett ikke aktuelt, så da lurte jeg på hvordan dere har løst det? Dere som har vært i Syden (evt Kreta) med små før?

Vi skal til Platanias på Chania-kysten, forresten. Kanskje noen har noen konkrete erfaringer derfra?

ORIGINAL: Tanine

Platanias er kjempe-sjarmerende!!! =)
Men noen med barn får svare deg på resten [:D]

Takk! [:D] Vi var i Agia Marina i fjor, så vi vet hva vi har å glede oss til, ja! [:D][:D]

Vi skal til Frankrike i juli og da er lillejenta 3 mnd. Vi tar med egen stol vi [:)]
Tar ikke så mye plass og genialt å frakte henne i [:D]

Vi drar til Kypros på mandag, og junior er 7 mnd nå. Vi tar ikke med bilsete. Men vi skal bare kjøre buss til og fra flyplassen, ingen bilkjøring.

Dette vet jeg faktisk for en gangs skyld[:D][:D][:D] Det er anbefalt å ta med seg bilsete på flyet og betale eget flysete for dette. Du bør (må) ikke sende setet som bagasje fordi det er så mye dunking at setet blir ødelagt (samme som det blir hvis det er i kollisjon). Skal til Kreta i september. Har familie med leilighet der nede som er der flere ganger i året. Det er mulig å leie bil med sete der nede, men det er dyrt. Grekerne selv bruker ikke sete, men holder barna på fanget i buss/bil/moped (!). På bussen blir det samme sikkerhet som det er på bussen her hjemme.

Man bør i alle fall ikke feste selen rundt seg selv og barnet, da er det tryggere å hlde dem på fanget. Den voksnes vekt er ikke noe hyggelig mot barnet i en eventuell kollisjon...

Ja... Men sånne "praktikere" som meg må ha det forklart[8|] Jeg klarer faktisk ikke å tenke ut sånt på egenhånd. Måtte få beskjed om det etter å ha festet min datter slik på vei i dåpen. Dåpskjolen passet ikke inn i bilsetet, så den gode moren tok henne på fanget med bilselen rundt begge. Satset på at jeg ikke var den eneste som ikke skjønte sånt naturlig[:)]

Vi var på Platanias no når lisje guten var 5 uker. Budde på Blue Dome hotell, det var eit veldig fint hotell. Byen ellers var eg veldig skuffet over. Det er ingen plass for barnevogn. Der er en veldig trafikkert veg midt i byen, og på begge sider av denne er der gangveg, men den er veeeeldig smal, og mange plasser måtte vi gå ut på veien, for der ikkje var plass på gangvegen. Og å krysse vegen var rein risiko sport! Og vi følte vi gjekk å pusta mykje støv og eksos.
Vi hadde ikkje med bilstol, og der var ikkje belte i bussen vi tok. Bussturen til Platanias tok ca 1/2 time. Eg hadde lisje guten i beresele. Og bereselen var kjekke å ha, for d ble berre pes me vogna når vi var oppe i byen. Og bereselen kan og vere grei å ha når dere skal reise tilbake, trur vi sto i nesten 2 timer i kø på flyplassen før vi fekk sjekket inn bagasjen, og mykje tråkking inne på flyplassen etterpå.
Men alle hotella vi såg hadde veldig fine ute områder, og folket der nede var veldig trivelige [:)] 

Tusen takk for alle gode tips!  Det med bæresele er kjempelurt, det hadde jeg ikke tenkt på før. [;)] Ellers var sambo og jeg som sagt i Agia Marina i fjor, så vi har vært en liten tur innom Platanias også. Så vi vet sånn cirka hva vi går til... [;)][:D]

Go tur!! Gjer godt med en sydentur [:D]
Vi reiser til Amadores/ Puerto Rico (Gran Canaria) i oktober! Gleder oss stort!! [:D]

ORIGINAL: neflonde og prinsen

hehe... er faktisk spørsmål om reise til syden med små barn HVER uke... [;)]

jeg var på platanias i fjor sommer, da var William 1 og ett halvt år. Gikk kjempe bra. Skal dere kjøre bil, eller sitte på buss? Hadde bare William på fanget på bussen iallefall.

Og for all del, selv om dere muligens av praktiske årsaker tenker å ta med den vanlige vognen dit, anbefaler jeg det på det aller høyeste å IKKE gjøre det. Fortauene er kjempe smale, umulig å kjøre vanlig vogn der. Hadde reisetrille som var passe stor, og selv da klagde de andre på hvor stor plass vogna tok.
Om dere skal ta buss inn til chania, er det enda en grunn til å ikke ha med vanlig vogn, for bussene er ikke tilpasset slike vogner.
Et besøk dit er absolutt verdt det! Anbefales på det sterkeste! masse og se!

bleier kan dere kjøpe der, på supermarkedet, de er helt greie! og kjempe billige. Men badebleier og barnemat er umulig å få tak i der nede. Er et lite utvalg av Nestle i både det store supermarkedet og de andre små butikkene, men de inneholder både løk og sukker... så anbefales ikke. hvis dere bruker mme, så ta med den hjemmenfra. De har noe der, men aner ikke hvordan det er mht kvalitet og sånn.

Strendene er ok, men sanden er GLOVARM! William kunne ikke leke i den, for han brant seg hele tiden. Så vi var ikke på standen så mye. Holdt oss mest med bassenget. Det er også vanskelig å få fram vogn i sanden.

Ligger bilder av platanias og sånn på hjemmesiden vår:

www.denlilleprinsen.piczo.com

bare å sende en pm om det er noe du lurer på om stedet og sånn[:D] kan gi tips om alt fra resturanter og sånn til shopping[;)]

De har i alle fall HIPP der vi skal...

Det med innholdet skal jeg jammenmeg sjekke! Takk for tipset! Jeg fikk bare de jeg kjenner til å sjekke om de hadde HIPP jeg, og det hadde de. På et sånt lite supermarked for turister. Men de så jo ikke på innholdet (de har ikke barn selv, så de tenker ikke på sånt[;)]).

Back
Topp