Sydentur med 1-åring?

mom2be_juli2014

Glad i forumet
Hei!
Vi hadde egentlig bestemt oss for å være hjemme i ferien i år (besøk til besteforeldre, hytta og div.), men etter nitrist vær i lange tider så har vi (les: eg) blitt svært værsjuk. Sommeren i Trøndelag lar virkelig vente på seg... Så da har eg i mellomtida begynt å drømme meg vekk i sydenturer på nettet :P Men så var det vesla da! Vi har ei lita ei som blir ett år denne mnd. Og ho har ikkje vært i varmere strøk enda. Og eg lurer derfor på om dette i det heile tatt er en god ide?? Tenker at det med sine forholdsregler kunne blitt en koselig uke, men vet ikkje hvordan det blir i virkeligheten da... Så da lurer eg på om det er noen her inne som har erfaring med det å ta med seg en ettåring til syden. I juli måned av alle ting?? Hvordan gikk isåfall dette?

Er veldig glad i Hellas selv, men usikker på om dette er den beste plassen i juli mtp. varmen. Noen som har tips til destinasjoner som er fine å ta med barn til (ikkje Tyrkia)? :)

Usikker på om vi i det hele blir å prøve, men interessant å høre andres erfaringer just in case :)

Har ingen erfaringer selv,men flere av mine venner og nærmeste har dratt til varmere strøk med barna før de er fylt 1år :) ei venninne av meg drar nå om 1 uke til kypros,og der er minstemann 5mnd gammel ;) så jeg vil ikke tro det er noe som sier at man ikke kan dra på ferie med små barn :) tar man forholdsregler,går det meste ;)
drømmer meg selv bort til varmere strøk(bor også i trøndelag) men pga husbygging blir det ikke i år.. :( er også gravid og termin i oktober..ser for meg det vil bli en tur på tidlig sommeren eller høst neste år ;)
Dra på tur & kos dere ;)

Var i Spania med ettåringen i fjor. Gikk helt greit det. Man må jo såklart reise på barnets premisser, og ta noen andre valg enn om en reiser uten barn, men man kan ha en veldig fin ferie med små barn syns nå jeg :-)

Vi hadde en herlig uke i fjor. Ble litt pauser på dagtid i skyggen, og litt tidligere kvelder siden han ikke sov så godt i vogna, men han storkoste seg.

Av erfaring vet jeg at Tyrkia kan bli veldig varmt på sommeren, men jeg har god erfaring med både Hellas og Spania! Vi bodde på familiehotell der det var flere barnebasseng, lekeplass og underholdning :)

Vi var i Tyrkia nå i påsken med vår jente som var akkurat 1 år. Det var ikke sånn kjeeempevarmt, mellom 18-23 grader, men det gikk veldig fint for oss hvertfall :) Det er jo endel ekstra man må huske å ta med, men herlighet det er ingen problem! Vi var på et all-inclusive hotell, og det vil jeg absolutt anbefale småbarnsforeldre. På vårt hotell var det en stor buffet tll frokost, lunsj og middag, og utenom disse måltidene serverte de pannekaker og pommes frittes etc., ellers kunne man kjøpe mat utenfor hotellområdet. Vår 1 åring spiser ikke alt enda, så det med all-inclusive var supert, så slapp vi å kjøpe så mye ekstra mat i tilfelle hun ikke likte det :)

Har vært mye i Asia og mini er 6 mnd nå og det går helt fint, tenk på bekledning og oppsøk skygge inni mellom;) inne er det som regel kjølig;)

Vingreiser har happy baby room. Du får da med barneseng, barnestol og vogn.

Jeg ville styrt unna syden i juli med barn, og hvertfall så små barn som 1 år.
Nå, slutten av ma og første del av juni, er noe helt annet. Men juli ville jeg ikke anbefalt. Ikke sydensyden hvertfall.
men man får ofte fint vær i Danmark også, uten den intense heten.

Vi reiser til Danmark om noen uker. Jeg kunne selv ha tenkt meg et varmere opphold, men kjenner at jeg orker ikke en slik ferie med en ettåring. Da venter jeg heller til han blir litt større og får mer utav ferien selv. Danmark får holde i år. :)

Det fødes barn i de sydlige landene også! Kos dere på tur :)
Joda, men da er de mye inne med AC-anlegg. Det er neppe formålet med en sydentur for kalde nordboere.

Vi var på Mallorca i august da vesla var 11 mnd, og på Kreta i juli da hun var 22 mnd. :)

Gikk aldeles strålende! Både Mallorca og Kreta har endel vind, slik at det ikke føles så hett.

Velg et barnevennlig hotell med barnebasseng! Vår lille lå for det meste enten i vannet eller lekte i skyggen. Hun sov laaaange lurer inne på hotellrommet hver dag, og da satte vi på verandaen og kosa oss i skyggen med lesestoff og kaffe. :)

Bare man legger opp turen på barnets premisser, pakker med seg norsk barnemat og smoothies og ikke reiser til de varmeste landene i den varmeste tida så går det nok som regel veldig, veldig bra! :cool:

...jeg ville droppa Tyrkia i juli, både med og uten barn fordi det er så sinnsykt varm! :P

Var i Bulgaria når eldste var 7 måneder og det var en super ferie :D var 1 Dag hvor det var alt for varmt, men da gikk vi en tur på stranden hvor det var litt vind, badet flere ganger i bassenget på hotellet og gikk inn på rommet midt på dagen så hun fikk sove en kjølig hvil. Så lenge man ikle stresser med alt man vil få gjort er det null problem å reise til syden med små barn :)

Takk for alle svar så langt! Og alle gode tips! :) Det blir jo en sydentur på vesla sine premisser, hvis det blir tur, og det er jo slik det skal være :) Får se litt på turer og se om vi finner noe vi liker og som ikkje er alt for dyrt. Det er jo selvfølgelig varmt i juli, men det trenger jo ikkje være uutholdelig heller. Det er iallefall viktig med hotell på stranden (med mange parasoller) og balkong på rommet/leiligheten ;) Er ikkje så fan av all-inclusive hotellene, men vi får se hva vi finner. Kunne godt tenkt meg å prøve Gran Canaria denne gangen, men 6t flytur foran 4t (Hellas,Mallorca osv) er ikkje så fristende ;)

Jeg ville ikke dratt til noe varmere enn en varm norsk sommer (25 grader). Jeg tror 30+ kan bli for slitsomt.

Jeg dro alene med jenta når hun var 12 mnd, til grand canaria i januar. Var ikke så varmt da. Men man må tenke på at ferien er på barnets premisser. Så lenge det er tatt hensyn til så blir det sikkert en fin ferie:)

Var på kreta da guttungen var 11 mnd, i midten av juni. Gikk helt supert, selv med reising på natta. Sov masse på flyet både frem og tilbake. Sov i vogna i skyggen to ganger om dagen, sovnet i vogna da vi var ute å spiste på kvelden så kunne vi bare legge han over i senga på hotellet når vi kom tilbake:) Bada masse, han holdt seg mye i skyggen utenom. Hadde med grøtpulver og noen middagsglass som han gjerne fikk ved bassengkanten, og i tillegg fikk han en del frukt og slikt. Ikke den avslappende ferien man er vandt med til vanlig, men vi syns det var helt topp:) Tror han kosa seg masse og, elsker jo å bade:D

Joda, men da er de mye inne med AC-anlegg. Det er neppe formålet med en sydentur for kalde nordboere.

Er de? I Hellas det vi var, var det mange barn ute. Men de er nok flinke til å ta en pause midt på dagen og det har ikke feriegjester vondt av heller :)

Jeg er i Kroatia med mini som straks er 11 mnd nå. Han stoooooorkoser seg. Vi har leilighet med bakgård. Her har han et plaskebasseng han deler med gutt som også er 11 mnd. Vi har vætt på stranda en hang. Han elsket det! Hadde på uv drakt. På ettermiddag/ kveld er vi ute og spiser middag. Han flørter og koser seg. Trives godt med all oppmerksomheten han får :D flyturen gikk også kjempe fint. Tok ca 2.5 time. Han sov i en time :)

Var på Kreta da eldste var 11 mnd, og da yngste var 15 mnd, gikk kjempefint. Ingen problem. Var inne på hotellrommet da dei hadde sovetid, ca 12-14, da slapp me unna dei varmaste timane i sola.

God tur:)

Back
Topp