Sydentur ca midt i svangerskapet

Hujedamej

Betatt av forumet
Novemberlykke 2016
Førstegangsgravid og har egentlig ikke så mye greie på det. Går fint så langt da, vært igjennom litt kvalme og litt vondt i magen når ting strekker på seg, ellers frisk og i form og i full jobb, trener ca som før osv.

Vi skal (med familie) til syden i sommer. Er det noe spesielt jeg må tenke på eller ta hensyn til med tanke på flyreise eller opphold?

Førstegangsgravid og har egentlig ikke så mye greie på det. Går fint så langt da, vært igjennom litt kvalme og litt vondt i magen når ting strekker på seg, ellers frisk og i form og i full jobb, trener ca som før osv.

Vi skal (med familie) til syden i sommer. Er det noe spesielt jeg må tenke på eller ta hensyn til med tanke på flyreise eller opphold?
Helsetilbudet, om det evt er bra nåkk tilfelle noe skal skje og hva reiseforsikringen dekker :-)

Jeg har ikke selv reist utenlands når jeg har vert gravid, men du må tenke litt på solkrem og kanskje være litt forsiktig vis du blir opphetet :-)
Du kan jo snakke med jordmor om dette også :-)
Har hørt de ikke anbefaler gravide å reide etter uke 35/36 :-P

Er 6 mnd på vei når vi reiser til montenegro i august. Lurer på masse av det samme! Har fått høre at jeg må sole meg med hondkle på magen. Så ikke bebien blir kokt inni der:p

Har selv nettopp kommet hjem fra syden :)
Kan anbefale støttestrømper på flyturen ihvertfall, hold deg unna salat, softis og kuleis, og alt kjøtt skal være gjennomstekt!
Vet ikke om det er nødvendig med håndkle, men man burde ikke oppholde seg for lenge i solen uten pauser i skyggen, det er også viktig å drikke mye vann og bruke masse solkrem :)
Det er ihvertfall noen av rådene jeg fikk før jeg dro ;)

Jeg dro i uke 32 sist gang. Unngå salat med mindre du lager maten selv så du vet den er godt vasket. Alt kjøtt skal være gjennomstekt.
Jeg holdt meg stort sett i skyggen for ikke å bli for varm:)

Også er det lurt å ha med helsekort og terminbekreftelse sånn i tilfelle det skulle bli noen spm eller skje noe.
Ryanair krever legeattest fra uke 28 mener jeg. De fleste andre krever ikke før uke 36, men kan være greit å ha bekreftelse i tilfelle:)
Kan være greit med støttestrømper og. Jeg trengte ikke på vei ned, men hjem igjen var jeg hoven etter varmen så var greit å ha.

Gå em liten runde i kabinen en gang hver time, drikke mye vann, (kjøpevann på flaske er min innertier) ta med helsekort. Det blir nok en fin tur :-) og kjøper du meieriprodukter, sjekk gjerne om de er laget av pasteurisert melk (også fløteis).

Back
Topp