Sydenreise og gravid uke 28/29

Kristin_S

Blir kjent med forumet
... Skal ikke være enkelt!! Ante fred og ingen fare når vi gikk ombord på flyet som skulle bringe oss til Dalaman og Marmaris forrige mandag. Men når vi kommer ombord får jeg spørsmål om jeg er gravid, og jeg svarer ja. Får så spørsmål om hvor langt jeg er på vei, og svarer uke 28. Får videre spørsmål om jeg har bekreftelse fra lege om jeg kan fly.. Noe jeg ikke hadde!! Vi reiste med detur, som opererer med at man kan fly til uke 30.. Så viser det seg at flyselskapet hadde uke 27.. Så da sto vi der!! Endte med at jeg måtte skrive en lapp om at jeg tok på meg alt ansvaret for meg under flyturen.. Og fikk beskjed om at vi måtte til lege i Marmaris og få et dokument på at jeg kunne fly tilbake igjen.. Hos legen i Marmaris fikk vi omsider dokumentet etter mye om og men!! Legen ville at vi skulle på sykehus for ultralyd ++ for da kan han skrive av mye på reiseforsikringen vår.. Jeg ga klar beskjed om at jeg ikke ønsket dette.. Endte opp med at vi måtte betale 250 kr/80 tl ekstra, over avtalt pris for å få dokumentet! Der står det i tillegg at jeg har vært lagt inn i to dager!! Jeg var inne totalt i en time, og han målte kun blodtrykket mitt!! Så, etter å ha betalt ca 700 kr fikk vi dokumentet!! Kommer til å sende Mail til detur om dette.. Først og fremst for at de må endre det som står på nettsiden slik at det samsvarer med internasjonale regler, men også at vi ønsker pengene refundert fra de da vi reiste i god tro på at jeg ikke trengte papirer på at jeg kunne fly.. Så til dere som skal på flyferie og har passert uke 27, få legen tilå skrive ut et dokument på engelsk om at du kan fly :)

Uff, så styrete :-( Men står det ikke riktig på nettsidene til flyselskapet da?

Kjedelig at du måtte oppleve dette, Meeen... man bør ha med seg dokumentajon når man er synlig gravid. For det er ikke sikkert at flyselskapet "tror" deg på lengden og de har faktisk rett til å avvise deg. Man er også selv pliktet til å sjekke flyselskapets regler på dette. Så flott at du kommer deg hjem, jeg har kjenninger som ikke kom seg hjem igjen med fly:)

Burde alltid ha med seg dokumentasjon om man er synlig gravid. Skjønner dette var sikkelig styrete og idiotisk altså og hadde sendt en Mail til detur. Men jeg forstår samtidig flyselskapet. Det er de som må sitte med "skiten" om noe skjer. Jeg stakk fra Tyrkia med veer og fødte nesten på flyet. Aner ikke hva som hadde skjedd om lillemann hadde hatt det enda mer travelt enn han allerede hadde.

Fru H skrev:

Vi hadde kun sjekket på detur sine sider. Tenkte faktisk ikke over at det er et annet flyselskap. Greit at vi skulle hatt med dokumentasjon på at jeg kunne fly, men tok det som en selvfølge at Detur ga riktig informasjon på sine sider.. :)

Fru H skrev:

Vi hadde kun sjekket på detur sine sider. Tenkte faktisk ikke over at det er et annet flyselskap. Greit at vi skulle hatt med dokumentasjon på at jeg kunne fly, men tok det som en selvfølge at Detur ga riktig informasjon på sine sider.. :)

Da vi bestilte så fant jeg på Ving sine nettsider at den gravide selv måtte sjekke med flyselskapet hvilke regler som gjelder, fordi de praktiserer det ulikt. De fleste krever legeerklering etter uke 28, men det er uansett lurt å ha med en legeerklæring, og papirer på hvor langt du er på vei (helsekortet)... Kan være ganske stor selv om man ikke er langt på vei, og motsatt.

Jeg har i alle fall sjekka det som kan sjekkes før vi skal ut på tur da jeg er i uke 26/27, tar ingen sjanser:-)

snuppa80 skrev:
Da vi bestilte så fant jeg på Ving sine nettsider at den gravide selv måtte sjekke med flyselskapet hvilke regler som gjelder, fordi de praktiserer det ulikt. De fleste krever legeerklering etter uke 28, men det er uansett lurt å ha med en legeerklæring, og papirer på hvor langt du er på vei (helsekortet)... Kan være ganske stor selv om man ikke er langt på vei, og motsatt.

Jeg har i alle fall sjekka det som kan sjekkes før vi skal ut på tur da jeg er i uke 26/27, tar ingen sjanser:-)

Har lært at det er bedre å være føre var iallfall :) Jeg tenkte at reiseselskapet praktiserte samme som flyselskapet de brukte, men så feil kan man ta.. Samtidig var det ei på flyet som var 27 uker på vei som sa hun var 18.. Hun fikk gå rett på uten noe mer! Og hun hadde like stor mage som meg! Var på kontroll idag, og også jordmoren ble overrasket over at de ønsket bekreftelse.. Var uke 30/32 som var vanlig.. Var også til henne før vi reiste uten at det var snakk om noe dokumentasjon. Nå skulle hun informere de som skulle reise at de måtte ha med dokumentasjon på engelsk uansett :)

Få legen til å skrive en slik under :) (Hadde vært greit med denne før vi reiste!! Hadde spart oss noen kroner på det :))
(Utklipp)

Forslag til helseattest:

To whom it may concern
This is to certify that ...................born.............has en estimated date of delivery ................ (confirmed by ultrasound). The patient is in good health, and there are no complications concerning pregnancy. The patient is  fit for flying with ............. (name of airline).
Date of departure: .................... Date of return:......................
Sincerely
........................... (Dr. XX, adress)
........................... (Date)

Back
Topp