Sydenferie i sommer???

Lineeey

Forelsket i forumet
Som overskriften sier så vurderer min kjære og jeg å reise en uke til syden i "sommer" (3-4 uker til)..
Jeg er 7 uker på vei i morgen med mitt første barn, og vil være cirka i uke 10 når den eventuelle sydenturen blir..

Jeg kjenner det hadde vært godt å fått noe varme på kroppen, men problemet er at jeg er skikkelig usikker når det kommer til graviditeten.. Har hatt en episode med besvimelse pga blodtryksfall i uke 6 (ved dusjing og høy temperatur).

Skriver "syden" fordi jeg ikke vet helt hvor enda (hvertfall ikke tyrkia, orker ikke 50 grader i skyggen igjen)

Tingene jeg tenker på er:

* Kan man bade i basseng?
* Er det mye mat i syden man ikke bør spise?
* Har hørt at man ikke bør ligge i solen, stemmer dette og må man bare ligge i skyggen hele tiden da?
* Tenker også på varmen der nede, og at det kan være større sjanse for å besvime? Eller forandrer dette seg gjennom svangerskapet? Jeg besvimte i uke 6, men ikke sikkert jeg gjør det i uke 10, pga varme?

* Andre ting man bør/ikke bør gjøre i syden?

Alt i alt så føler jeg kanskje det kan bli mer stress en gøy å reise til syden med barn i magen. Noen som har erfaringer??

Er det farligere å reise til syden tidlig i svangerskapet enn sent?

Mange spørsmål, håper noen har et par svar til usikkre meg :-)

Vi reiser til Sveits når jeg er 11 uker på vei. Men det du må tenke på er å ikke drikke vann fra springen, prøve holde deg unna egg og kjøtt, drikke masse flaskevann så du ikke blir dehydrert!

Ellers er det vanlige regler som du ville gjort her hjemme. Er nok ikke farlig med sol, men kjenner du at du blir varm så oppsøker du skygge. En solhatt gjør nok nytten også!
Er ikke farlig å bade, men boblebad bør du holde deg unna, eller så er det ikke før 3. Trimester. Litt usikker :)

Kos dere masse ;)

Nr. 2 er på vei ~ 20. Februar 2014

Holde meg unne egg og kjøtt? Alt kjøtt? Whoah... Kan bli vanskelig!

jeg spiste både egg og kjøtt da jeg var i tykia i 5 uke.. holt meg unna råkost.. gikk så fint så ;)

Holde meg unne egg og kjøtt? Alt kjøtt? Whoah... Kan bli vanskelig!

Jeg ville gjort det.. Kommer an på hvor du reiser såklart. Men jeg har en ømtålig mage ;)
Hvertfall kjøtt som ikke er ordentlig stekt eller som er blitt oppbevart i romtemp for lenge. Og det vet vi jo egentlig aldri helt sikkert.. :)

Tror ikke du trenger å holde deg unna alt kjøtt, men ville holdt meg unna spekeskinke og kanskje kylling. I tillegg dropper jeg alltid å spise salat i syden. Kjøp heller god frukt som har skall og skrell selv! Unngå vann fra springen og kuleis. Kjøp innpakket is!

Vi reiser til Sveits når jeg er 11 uker på vei. Men det du må tenke på er å ikke drikke vann fra springen, prøve holde deg unna egg og kjøtt, drikke masse flaskevann så du ikke blir dehydrert!

Ellers er det vanlige regler som du ville gjort her hjemme. Er nok ikke farlig med sol, men kjenner du at du blir varm så oppsøker du skygge. En solhatt gjør nok nytten også!
Er ikke farlig å bade, men boblebad bør du holde deg unna, eller så er det ikke før 3. Trimester. Litt usikker :)

Kos dere masse ;)

Hvor i Sveits skal du? :)

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

jeg spiste både egg og kjøtt da jeg var i tykia i 5 uke.. holt meg unna råkost.. gikk så fint så ;)

Jeg ble matforgiftet i Tyrkia i 2010. Da var jeg heldigvis ikke gravid. Legen her hjemme var ganske sikter på at det var egg som var årsaken
Ny termin 03.02.14

Jeg ble matforgiftet i Tyrkia i 2010. Da var jeg heldigvis ikke gravid. Legen her hjemme var ganske sikter på at det var egg som var årsaken
Ny termin 03.02.14

Jeg ble ikke forgiftet .. Kjøpte egg og kokte selv på rommet i kjøpt vann og så spiste jeg et 1 på hotellfrokosten..

I ferien tenker jeg å holde meg unna egg, kylling, salat og lite kokt/stekt mat. Ikke fordi jeg egentlig tror det spiller noen rolle (har reist mye, og aldri blitt syk) men fordi det er anbefalt.
Tenker at pizza blir en slager, og stekt ris uten egg og kylling :) Men ja, litt kjedelig. Elsker å prøve noe nytt, og kylling er favoritten ;)
Men bruk sunn fornuft så går det bra :)

Problemet mitt er vell kanskje at jeg er veldig kresen! Men da er det ikke andre forhåndsregler en mat? Tenker det blir Spania eller Kreta, et sted med mye turister og folk som snakker engelsk. Så redd for at noe skal gå galt! :confused:

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

I ferien tenker jeg å holde meg unna egg, kylling, salat og lite kokt/stekt mat. Ikke fordi jeg egentlig tror det spiller noen rolle (har reist mye, og aldri blitt syk) men fordi det er anbefalt.
Tenker at pizza blir en slager, og stekt ris uten egg og kylling :) Men ja, litt kjedelig. Elsker å prøve noe nytt, og kylling er favoritten ;)
Men bruk sunn fornuft så går det bra :)

Men pizza med kjøtt på? Hamburger? Kjøtt i spagettien osv?

Jeg er superkresen, haha. Blir somregel pizza, burger, spagetti osv :-)

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Hva er greia med kuleis?,

Godgutten vår skal bli storebror, termin 3.2.14

drikk masse flaskevann. Unngå råkost. D kan trygt spise gjennomstekt kjøtt... Bestiller du deg en biff, er det bare å bestille well done, det gjelder jo her hjemme Også. Rett og slett, spis kun gjennomkokt eller stekt kjøtt og fisk. Unmgå å kjøpe mat på mat-vogner langs stra den og rundt omkring, unngå kuleis...har med hygiene og gjøre....Du vet ikke hvor godt utstyret er vasket. Kjøp is i butikken i stedet;) pass på at melk og oster er pasteurisert. Vær kritisk til buffet,at, hvis den har stått lenge...a la carte er tryggest. Spis der mange andre spiser, der er det sannsynligvis god mat, unngå spisesteder med få gjester...der er ofte em grunn til at der er få gjester. Lån gjerne toalettet før dere bestiller mat... Er det rent på toalettet er det også oftest rent på kjøkkenet. Og ang sol...bruk høyere solfaktor enn du pleier, du blir lettere brent når du er gravid. ikke bli overopphetet, ta deg gjerne oftere pauser enn du pleier. Og husk at kroppen og trenger salt;)

Er det ikke bakterier de er redde for?

Ny termin 03.02.14
Aner ikke, aldri hørt om iskrem før. Og evnt hvilke bakterier? Har hatt toxoplasmose før, så er immun. Jeg elsker iskrem og syns det er veldig synd om jeg må holde meg unna. Har prøvd å google litt og finner ikke noe om iskrem heller...

Godgutten vår skal bli storebror, termin 3.2.14

Jeg kjenner det hadde vært godt å fått noe varme på kroppen, men problemet er at jeg er skikkelig usikker når det kommer til graviditeten.. Har hatt en episode med besvimelse pga blodtryksfall i uke 6 (ved dusjing og høy temperatur).

Skriver "syden" fordi jeg ikke vet helt hvor enda (hvertfall ikke tyrkia, orker ikke 50 grader i skyggen igjen)

Tingene jeg tenker på er:

* Kan man bade i basseng?
* Er det mye mat i syden man ikke bør spise?
* Har hørt at man ikke bør ligge i solen, stemmer dette og må man bare ligge i skyggen hele tiden da?
* Tenker også på varmen der nede, og at det kan være større sjanse for å besvime? Eller forandrer dette seg gjennom svangerskapet? Jeg besvimte i uke 6, men ikke sikkert jeg gjør det i uke 10, pga varme?

* Andre ting man bør/ikke bør gjøre i syden?

Alt i alt så føler jeg kanskje det kan bli mer stress en gøy å reise til syden med barn i magen. Noen som har erfaringer??

Er det farligere å reise til syden tidlig i svangerskapet enn sent?

Mange spørsmål, håper noen har et par svar til usikkre meg :)

Jeg sliter også med at jeg blir dårlig hvis jeg dusjer eller bader i altfor varmt vann... Men det går helt fint når jeg regulerer temperaturen. Jeg tenkte litt på det da jeg dro på ferie for en stund siden... da var det 33 grader ute. Men det gikk veldig bra. Drakk mye vann hele tiden selv om jeg ikke var tørst. Var innom flere butikker med aircondition for å få litt kjøliig luft. Klarte meg fint, til tross for at jeg hadde feber i tillegg.

* Såvidt jeg vet er det uproblematisk å bade i basseng...

* Bruk Tripadvisor for å finne frem til restauranter med høyere rating (så slipper du å ende opp på crappy restauranter, med dårlig mat). Ellers er det bare å se det ann. Jeg spiste av hotellfrokosten; mye frukt, kokt skinke, sjokoladepålegg, eplejuice, hvitost... Det er som regel uproblematisk, bare se det ann :-)

* Man skal unngå solen på grunn av at man kan få pigmentflekker... ellers er det ikke farlig for fosteret (med mindre du får solstikk og blir overopphetet, selvfølgelig).

* Er ikke farligere å reise tidlig i svangerskapet, men kanskje litt kjedelig hvis du føler deg dårlig hele tiden. Jeg tilbragte mye av ferien på hotellrommet... blir ganske kjedelig.

Back
Topp