Sydenferie i permisjonstiden

frk.missi

Andre møte med forumet
Heei!

Ville bare forhøre meg litt om noen av dere hadde erfaringer med å ta med dere baby på tur under permisjonstiden. Den lille gutten ventes i mai da, og vi snakker om å kanskje feire julen i Thailand eller noe slikt..
Noen som har positive og negative historier når det kommer til det å ta med seg disse små på tur til varmere strøk ?
Det er forresten vår første, så blir bare meg, samboern og baby. :)

jeg vet om flere som har dratt på ferie til varmere strøk med små babyer og det har gått helt fint :) selv så hadde jeg ikke tort å dra for langt vekk i tilfelle noe skulle skje, men undersøker du på forhånd hvilke sykehus og leger som er flinke der du skal så går det vel bra vil jeg tro ;) 

Heia :)
Vi har vært i syden når barna har vært ca 7-8mnd, men aldri til Thailand. Men har hørt mange har gjort d, hvordan d har vært kan jeg dessverre ikke svare på.
Vurderer selv å ta en tur til syden til høsten, dvs høstferien til guttene. Da vil mini være ca 5mnd...men vi får se....ikke bestemt.

takk for svar.
Vil nok vente med å bestemme oss til baby har kommet og vi har blitt litt kjent, men greit å vurdere det som aktuellt eller uaktuellt også. :) Hvis ikke  Thailand så er det liksom det å dra til varmen og feire jul sammen bare oss tre som er en drøm akkurat nå da.

Sniker litt fra aprilforumet her. 
Vi har ikke noe planer om dette selv, men har lest flere artikler i diverse babymagasiner i det siste om folk som har brukt permisjonstiden til å reise til fjernere strøk, og det har vært kun positive artikler. Husker ikke hvilke magasiner i farta, men sikkert noen av de jeg har fått hos jordmor som alle får, eller i noen av de gratis babypakkene fra apoteker og sånt. Det ligger helt sikkert artikler om det på nett også og sikkert noen som har blogget om det så om du søker litt rundt vil du nok finne mye informasjon om det. 

Var på lanzarote når forrigeman var 10mnd....var deilig å komme seg bort til varmere strøk...alt gikk kjempefint =) Men vet ikke om jeg ville turt å dra til thailand med en så liten en...vet om noen som var, og babyen ble skikkelig syk og innlagt på sykehus...så til land som ligger utenfor europa vil jeg vente med til barna er større!! Men vurderer selv å dra til en eller annen canari øy neste vinter =)

Jeg tenker på akkurat det samme selv. Blir nok en Thai-tur i jula. Kommer selvfølgelig an på babyen.. Har en gutt fra før på 4, og venter enda en gutt i slutten på mai. Jeg har reist med lillemann på mange sydenturer, bla Thailand, og har bare gode erfaringer med det:) Men man reiser på barnas premisser.. så er man innstilt på det, så tror jeg stort sett det går fint. De har jo ekspertiser av leger i land som Thailand også, hvis man ikke velger å reise i bushen da:)

Vi tok med oss vår gutt til Kreta da han var 8 mnd, og der var det veldig varmt. Men det gikk kjempefint med både han og meg, selv om far ble sengeliggende over halve uka:-)

vi var i tyrkia da mini var 6 mnd, gikk helt strålende:) Har allerede flybilletter til ny tur i september, da er minien i magen ca 3-4 mnd. 

Jeg syns det er veldig greit å reise til tyrkia siden jag har vært der så mange ganger, vi har mange kjente der som er veldig behjelpelige hvis det skulle vært noe, vet ikke om jeg hadde tatt med en baby på bare noen få mnd til en helt ny plass. Pass hverfall på å valge et leilighetshotell eller leilighet, ikke bare et hotell, greit å ha kokemuligheter når man har med små barn:)

Tror det er en kjempefin mulighet å reise til utlandet med babyen:) En dame på lønnsavdelingen sa at vi måtte huske å si i fra til Nav om at du bruker ferie, og ikke permisjon når vi er på reise. Det var veldig viktig i tilfelle noe skulle skje på turen. 

da min eldste var 4 mnd dro jeg til tyrkia,gikk strålende....
venter nå nr 3 i mai og vurderer varmere strøk allerede i mai....
hvorfor gjøre alt så tungvint når man får en baby,da har man jo bare masse tid til kos.....

Jeg har tenkt og reise til Hellas rundt august, sammen med min mor og da er mini 3 mnd. Nå har jeg familien min der, så jeg snakker jo språket godt i tilfelle det skulle skje noe. Tror jeg ikke ville tørt og reise til et annet land.

Det har vært delte erfaringer blant våre bekjente. For de fleste går det jo fint, men jeg kjenner flere som har endt opp med å sitte på sykehus og passe på syke barn. Blant annet i Thailand. Jeg ville satset på en kortere tur med et så lite barn. Bare flyturen alene virker avskrekkende på meg. 12 timer med bæring på en baby kan bli veldig slitsomt.

Vi reiste til Gran Canaria. De er kjent for GODE leger :D Og det fikk jeg dessverre erfare selv. Jeg ble veldig syk der nede, men fikk veldig bra behandling :) Guttungen var fem mndr og jeg angrer overhodet ikke på at vi reiste. Heller nå enn når ungen spinner rundt overalt xD

Back
Topp