Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Reiser på torsdag!Er i uke 16 og skal være 2 uker.
Forrige svangerskap var jeg 6 måneder på vei da vi dro 3 uker til syden. Gikk helt fint. Tenker over hva jeg spiser. Godt stekt og kokt, ikke varmmat fra buffet eller is fra isbar f.eks. Kan ha støttestrømper på flyet for sikkerhets skyld.
Skal i uke 22. Er jo større risiko for toxoplasmose og listeria! Så man må ha større forsiktighet med mat ( kun godt gjennomstekt kjøtt, upasteurisert melkeprodukt, isbiter, ikke spise uvasket salater og frukt ) ellers støttestrømper ved flyreiser. Ikke klapp katter. Hvor skal du?
Du vet ikke hvor lenge den har stått der. Varmmat skal spises varm(over 70grader) med en gang. Bakterier vokser i lunken mat.Hvorfor ikke varmmat fra buffer? Spør sikkert dumt nå, men hva er årsaken?
Du vet ikke hvor lenge den har stått der. Varmmat skal spises varm(over 70grader) med en gang. Bakterier vokser i lunken mat.
Spesielt i utlandet er det masse skadelige bakterier og parasitter så man anbefales å være forsiktig med det man spiser.Ah, slik ja! Men det er vell mest fare for en selv da? Ikke for babyen?
Tenkte på frokostbuffet på hotellet[emoji85] lyst på bacon [emoji23]
Spesielt i utlandet er det masse skadelige bakterier og parasitter så man anbefales å være forsiktig med det man spiser.
Nøyaktig hvilke bakterier som vokser hvor vet jeg ikke, men sist jeg var gravid leste jeg at man ikke burde spise mat fra varmmatbuffet og isbar fordi det er plasser bakterier kan vokse frem over tid. Gravide anbefales spesielt å spise varm mat med en gang. Og heller avkjøle og varme opp igjen hvis det skal spises senere.Men jeg har forstått det slik at det er listeria og toxoplasmose som kan skade fosteret. Og typ matforgiftning vil skade meg, men ikke foster?
Nøyaktig hvilke bakterier som vokser hvor vet jeg ikke, men sist jeg var gravid leste jeg at man ikke burde spise mat fra varmmatbuffet og isbar fordi det er plasser bakterier kan vokse frem over tid. Gravide anbefales spesielt å spise varm mat med en gang. Og heller avkjøle og varme opp igjen hvis det skal spises senere.
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/Isbar er fordi det kan vær prylt upasteurisert melk, der det kan inneholde listeria. Toxoplasmose og listeria er en form for matforgiftning, men de smittes ikke på den måten du beskriver. Men klart, det er ikke bra å spise mat som har lagt lenge.
https://nhi.no/familie/graviditet/s...rad/skadelige-bakterier-og-parasitter/?page=4
Huff ja er litt skummelt, men man må nå bare prøve å bruke litt sunn fornuft.Ah, takk! Kan jo ikke spise noe i syden da[emoji85] toast og syltetøy [emoji23]