Syden og gravid

Januarbaby2017

Glad i forumet
Bestilte en spontantur til Kypros og nå begynner jeg å bekymre meg litt :P

Både for zika-virus og generelt syden som gravid. Er 13 uker når vi reiser. Er det noe spesielt man må tenke på?

Pass på å ikke bli overopphetet, kun drikk flaskevann (og unngå isbiter siden de oftest bare er fra lokale vannkilder), og følg med at maten er gjennomstekt. Kan være lurt å være forsiktig med salat, siden man ikke vet hvor godt den er vasket. Det leste jeg i alle fall før jeg dro til kreta som gravid.

Det største problemet for meg, var varmen, matlysten, og det å gå på do.

Ville også tatt med handsprit og vært nøye med handhygiene.

Pass på å ikke bli overopphetet, kun drikk flaskevann (og unngå isbiter siden de oftest bare er fra lokale vannkilder), og følg med at maten er gjennomstekt. Kan være lurt å være forsiktig med salat, siden man ikke vet hvor godt den er vasket. Det leste jeg i alle fall før jeg dro til kreta som gravid.

Det største problemet for meg, var varmen, matlysten, og det å gå på do.

Ville også tatt med handsprit og vært nøye med handhygiene.
Signerer!

Jeg var hos legen nå i uka her og hun tok blodprøve for å se om jeg har hatt infeksjon av toxoplasma (?). Når man ikke er gravid er ikke dette farlig og du merker mest sannsynlig ingenting av det. Hun sa at hvis man har hatt en slik infeksjon/hatt disse bakteriene før så kan det ikke skade fosteret. Men har man ikke hatt det før kan det skade fosteret hvis man får det mens man er gravid så vidt jeg forsto.
Uansett, tok en blodprøve nå før vi reiser også skal jeg ta blodprøve på nytt to uker etter hjemreise tror jeg det var. Du kan jo høre med legen din ang dette.

Ellers sa legen min at det ikke var noe å bekymre seg for. Bare ikke spis rå mat og frukt/grønnsaker som ikke er skrelt hvis man spiser det rått. Helst hold deg til gjennomkokt/stekt mat ;)

Skal kjøpe med meg luktfri myggspray og bruke i Spania når vi drar dit i juli. Ellers følger jeg de rådene de andre har skrevet her.

Jeg vil gjerne vite hvor man får tak i luktfri myggspray! Tåler jo ikke lukta av noe. :p

Skal på cruise med slekta når jeg er 10 uker på vei. Kjenner jeg gruer meg litt. Er så dårlig form så blir nok vanskelig å skjule. :oops:

Back
Topp