Vi skal også til syden i sommer, med en på 19 mnd og en på nesten 7 mnd.
Har ikke reist med ungene før, men har klart å finne frem til masse gode tips! :)
Jeg har bestilt Prampack til vognen, som vi henter på flyplassen. Der får vi vognen i, pluss litt smådiverse - gjerne bleiene og sånn. Da er vognen godt beskyttet på flyturen, og vi vil får erstatning dersom den blir ødelagt.
Vi reiser med Ving, og Thomas Cook, og da har begge jentene 10 kg bagasje hver, selv om de ikke har eget sete. Vet at detter varierer fra flyselskap til flyselskap.
Vi tar ikke med bilstoler. Da hadde vi måttet kjøpe flysete til begge ungene (sender dem ikke med innsjekket bagasje - det er ren galskap). Hvis vi skulle hatt leiebil ville jeg undersøkt om det fantes utleieselskap på stedet som hadde skikkelige, bakovervendte barneseter. Vi dropper leiebil, og tar buss til og fra flyplassen.
Fikk tips om å ha med dyne på flyet, da er det lettere og mer komfortabelt å holde en (forhåpentligvis) sovende baby.
Ellers tar vi med stort sett alt av barnemat til yngste, grøt, middagsglass og fruktglass, pluss noen ferdigbokser med mme (hun nekter å ta flaske, men bare sånn i tilfelle). Til eldste tar vi med etpar tuber med skinkeost, men hun er stort sett altetende.
Jeg har hørt at bleier er veldig dyrt, og at det finnes alle slags umelumskheter i både bleier og våtservietter, så vi tar med begge deler hjemmefra. Badebleier også.
Ja - også uv-tøy! Det er viktig! Og i det siste Foreldre&Barn var det oversikt over hvilke solkremer som ikke er møkk og drit i - vi kjøper med oss det hjemmefra til ungene, da vet vi hva vi får.
Eeeh, ellers... Bæresele skal vi ha med til begge to - Ergobaby. Flyet vårt går klokken syv om morgenen, og innsjekk stenger fem, så da blir vi bærende på hver sin (forhåpentligvis) sovende jente frem til vi får boardet.
Termometer, paracet og saltvannsdråper/saltvannsspray til tett nese (typisk å bli forkjølet av aircondition, spesielt de små).
Da kom jeg ikke på mer så sent på kvelden