Syden med (nesten) nyfødt?

Realisten

Elsker forumet
Dillemma! Familien min har invitert oss med til syden i sommer, og hvis alt går bra er knerten rett under to mnd. Er litt usikker på om jeg skal takke ja, de vet jo ikke om forutsetning her i huset enda. Noen som har erfaring med å reise med så liten fis på tur? :Heartred Vi har ikke så mye penger, så hadde vært kos for hele familien å få reist utenlands i sommer. Men orker ikke hvis de fleste har dårlig erfaring med det.
 
Sniker.

Det som ville bekymret meg mest er meslingfaren.
 
Fant denne på FHI:
Hva med barn under 9 måneder?

Nyfødte barn og spedbarn vil ofte være beskyttet mot meslinger gjennom antistoffer overført fra mor i svangerskapet, forutsatt at mødrene er vaksinert mot meslinger eller har gjennomgått sykdommen. Det er derimot vanskelig å si sikkert hvor god og langvarig beskyttelsen er, men antistoffene forsvinner når barnet er mellom 3 og 9 måneder gammelt. Varigheten er kortere ved vaksinasjon enn ved gjennomgått sykdom.

Foreldre og andre nærkontakter som ikke har gjennomgått meslinger bør være vaksinert. Dette bidrar til å redusere smittepresset mot de minste barna.
 
Det går helt sikkert fint, men du må jo få med baby når dere bestiller billetter. ;) Du kan bestille til navnløs baby og oppdatere flyselskapet med fødseldasdato og navn etterpå.

Og så må du sende inn navn raskest mulig etter fødsel, får du må få de papirene tilbake før du kan få bestilt pass.

Det kan også være lurt å bestille leiebil heller enn sånn charterbuss eventuelt. Og ta med baby-bilstol fra Norge. Bilsikring er ikke like god i Syden.

Ellers meslinger ja. Unngå at fremmede er oppi babyen hvert fall.
 
Det går helt sikkert fint, men du må jo få med baby når dere bestiller billetter. ;) Du kan bestille til navnløs baby og oppdatere flyselskapet med fødseldasdato og navn etterpå.

Og så må du sende inn navn raskest mulig etter fødsel, får du må få de papirene tilbake før du kan få bestilt pass.

Det kan også være lurt å bestille leiebil heller enn sånn charterbuss eventuelt. Og ta med baby-bilstol fra Norge. Bilsikring er ikke like god i Syden.

Ellers meslinger ja. Unngå at fremmede er oppi babyen hvert fall.
Bilsete blir med ja. Får håpe det ikke blir bestilt billetter enda. Men forhåpentligvis går det an å etterbestille evt? Jeg får si; "no no, please, sick baby", hvis noen vil dille :hilarious: Vi får se om det blir baby, men greit å ta litt forhåndsregler.
 
Bilsete blir med ja. Får håpe det ikke blir bestilt billetter enda. Men forhåpentligvis går det an å etterbestille evt? Jeg får si; "no no, please, sick baby", hvis noen vil dille :hilarious: Vi får se om det blir baby, men greit å ta litt forhåndsregler.

Aner ikke hvordan det er med max antall barn på fang per fly, men kan hende det finnes fullbooket for det og, og så har flere (alle?) flyene bestemte seter man kan sitte når man skal ha barn på fanget. :)

Ja, veldig streng med babyen. Kanskje alltid myggnetting på vognen ute. Og forklare godt for familien, så ingen andre som holder babyen gir den bort. :p
 
Aner ikke hvordan det er med max antall barn på fang per fly, men kan hende det finnes fullbooket for det og, og så har flere (alle?) flyene bestemte seter man kan sitte når man skal ha barn på fanget. :)

Ja, veldig streng med babyen. Kanskje alltid myggnetting på vognen ute. Og forklare godt for familien, så ingen andre som holder babyen gir den bort. :p
Skjønner. Dilemma assa. Men vet ikke når det blir bestilt. Har jo ikke lyst til å fortelle det før vi må...

Men ja, kommer vel til å bli skikkelig mama bear med klørne ute :hilarious:
 
Og så vet jeg ikke om det går an å ha avbestillingsforsikring på den reisen familien skal bestille, tenker det kunne greit hvis det f.eks. blir en kolikkbebis...
 
Og så vet jeg ikke om det går an å ha avbestillingsforsikring på den reisen familien skal bestille, tenker det kunne greit hvis det f.eks. blir en kolikkbebis...

Det kan godt hende. :)

Og om dere er mange kan det vel fort gå en-to måneder til før man får bestilt billetter og alle har fått svart? :) ;) Lov å håpe!
 
Det kan godt hende. :)

Og om dere er mange kan det vel fort gå en-to måneder til før man får bestilt billetter og alle har fått svart? :) ;) Lov å håpe!
Håper at det går 2 mnd før det blir spikret haha. Men vi får se. Vi må evt vurdere å ikke bli med også.
 
Håper at det går 2 mnd før det blir spikret haha. Men vi får se. Vi må evt vurdere å ikke bli med også.

Er jo under 2 måneder til 12 uker nå. :D ;)
 
Back
Topp