Bor i "syden" så kan kanskje komme med litt tips av min erfaring. Fløy i forrige svangerskap og er i utgangspunktet ikke noe problem med det men ja, bevege seg mye og bruke kompresjonsstrømper på flyet vil jeg også anbefale (enten knestrømper eller strømpebukser, de har de på apoteket, mål legg og ankel før du kjøper). Sett deg inn i symptomene på blodpropp, og sørg for å ha reiseforsikring med helsedelen så de kan frakte deg hjem skulle noe skje. (Gjør sikkert ikke det! Jeg har flydd masse og har aldri vært noe problem).
Husk på å drikke masse masse vann, er du kvalm kan det være lettere med iskaldt boblevann. Kun fra forseglede flasker. Hvis ikke de har det hadde jeg valgt en brus eller iste eller noe sånt. Ingenting rått, alt godt gjennomstekt, vær forsiktig med grønnsaker og frukt som ikke kan skrelles (vet aldri hvor godt de har blitt vasket). Forsiktig med egg som ikke er gjennomkokt eller som kan ha stått ute lenge. Majones som er hjemmelaget har rått egg så det unngår jeg her. Kald ris eller ris som har stått på varmen lenge kan ha farlige mengder av bakterien Bacillus cereus som kan gi alvorlig sykdom (er egentlig et mer generelt råd for hjemme også). Pass på å ikke svelge vann i dusjen da det er større fare for listeria her, spesielt hvis rør/tanker osv er gamle. Heller ikke svelge vann i basseng, man vet aldri hvor godt de er klora.
De varmeste timene her er mellom kl.16 og 18, da holder de lokale seg inne, vær obs på at sola som regel er sterkest mellom kl 12 og 16, søk skygge, bruk hatt og høy solfaktor. For å unngå overoppheting og også for å unngå melasma (pigmentforandringer pga graviditeten ved soleksponering, venninnen min fikk pigmentbart og den går ikke bort, nå 7 år senere).
Ta gjerne med behandling for underlivssopp (canesten og/eller probiotika), da varmen og graviditet kan øke sjansen for å få det. Og ikke sikkert de har det på apoteket akkurat der du skal.
Bortsett fra det er det bare å kose seg!! God tur og god ferie!!

kan av og til hjelpe på dårlig form å distrahere seg med litt koselige ting, bare pass på å hvile nok innimellom.