Sy vårpose a la Snuggle Buggle

afrodite96

Betatt av forumet
Lurer på å prøve meg på å sy en vårpose/tynn vognpose a la Snuggle Buggle. Tenkte først på å sy den i to forskjellige farger fleece, men så funderte jeg på om jeg skulle lage med noe litt mer vindtett yttertrekk. Men hva slags stoff er litt mer vindtett enn fleece?  Og hvor får man kjøpt slikt? Har kikket litt på Stoffogstil.no, men har ikke peiling på egenskapene til stoffene. Er ganske fersk på dette med sying [:D] Tenkte å sy en slik med glidelås hele veien rundt, slik at man kan ta av oversiden og sitte igjen med underlagt på varme dager.
Tar gjerne imot tips til gode oppskrifter på poser også :)

ORIGINAL: alruto

Du kan bruke noe som heter poplin:)

Det hadde dem på Stoff og Stil ja. Litt kjedelige farger da. Bare svart, grå, marine, natur og hvit liksom. Skulle ha den i en brun og en lilla vogn, så kunne egentlig tenkt meg en litt mer spennende farge. Iallfall brun eller noe. Men men...man får ta det man finner.

Jeg har ett sånn fleece stoff fra Panduro. Er alle slike fleece-stoff fra slike sybutikker like tynne? Bruker man å legge de i mange lag? Eller bruker man bare ett slikt tynt lag som innerfor for eksempel og ett poplin lag som ytterfor?
Hadde ikke tenkt å ha noe for i den, for den skulle være til varmere tider tenkte jeg. Til vinterbruk og kaldere vær, har jeg to poser av denne typen: http://www.ringoshop.no/estore/visvare.asp?vareid=2360&KatId=28

Jeg har sydd snøggel i dobbel lag fleece. Vi ELSKER den!
Men så har jeg fot-trekk til vogna som jeg tar over om det blåser litt osv. Så trengte ikke at posen min skulle være vind-tett. [:D][:D][:D]

ORIGINAL: *Pisces*

Jeg har sydd snøggel i dobbel lag fleece. Vi ELSKER den!
Men så har jeg fot-trekk til vogna som jeg tar over om det blåser litt osv. Så trengte ikke at posen min skulle være vind-tett. [:D][:D][:D]

Jeg funderer på å sy to poser. En med poplin ytterside og rosa fleece innside og muligens slik tynn platevatt som for. Så en med rosa fleece ytterside og hvit/natur fleece innerside.
Har også slik stormtrekk til min sportsvogn, så jeg kan jo bruke det litt om hverandre :)

Blir nok til at jeg syr noen poser til høsten. Så jeg har noe å bytte i.
Tror også at jeg syr en Voksi til vinteren, selv om vi har en Voksi Urban, men mini er ikke så glad i den for den er så smal at han klarer knapt å bevege på seg.

Jeg synes poplin er litt blankt? Bare meg?
Polarfleece er tykk og deilig fleece ja, og jeg vil tro du kan bruke bomullslerret inni!
Jeg synes det er litt "dødt" men det er i alle fall ikke stivt :)

Jeg har sydd en pose med et polyesterstoff på utsiden (egentlig en gardin.... hysj... [;)]) på innsiden har jeg brukt et bommulslærret med klare fine farger. Det tåler en del vask, er passe mykt og passe varmt...

Her skifter jeg på hva slags pose jeg skal lage flere ganger før stoffet ankommer
Det jeg har tenkt nå, er å sy to poser med fleece ytterside og bomulls innerside. Og så kanskje en med bomulls ytterside og fleece inni med dynefor inni for kaldere vær.  (Har stormtrekk til sportsvogna, så trenger ingen vindtett/vanntett ytterside)

Det jeg lurer på er. Hva slags lengde syr dere posene på? Den oppskriften jeg hadde tenkt å følge er : http://bare-prat.blogspot.com/2008/10/buggy-snuggle-snggelbggel-sy-selv.html . Holder denne størrelsen så lenge man sitter i vogn?

Og en annen ting. Når man syr slike poser a la Buggy Snuggle, blir de vendbare da? Kan de brukes begge veier? Altså at de kan vrenges slik at innerstoffet blir ut og?

ORIGINAL: afrodite96

Her skifter jeg på hva slags pose jeg skal lage flere ganger før stoffet ankommer
Det jeg har tenkt nå, er å sy to poser med fleece ytterside og bomulls innerside. Og så kanskje en med bomulls ytterside og fleece inni med dynefor inni for kaldere vær.  (Har stormtrekk til sportsvogna, så trenger ingen vindtett/vanntett ytterside)

Det jeg lurer på er. Hva slags lengde syr dere posene på? Den oppskriften jeg hadde tenkt å følge er : http://bare-prat.blogspot.com/2008/10/buggy-snuggle-snggelbggel-sy-selv.html . Holder denne størrelsen så lenge man sitter i vogn?

Og en annen ting. Når man syr slike poser a la Buggy Snuggle, blir de vendbare da? Kan de brukes begge veier? Altså at de kan vrenges slik at innerstoffet blir ut og?

Jeg syr posene mine ca 100 cm. Jeg tror det rekker utover høsten til det bruket jeg har tenkt. Neste vår må jeg nok "desverre" sy ny pose ;)
Du kan helt sikkert bruke den begge veier, men om du skal kunne åpne/lukke den fra begge sider, så må du ha glidelåser som kan åpnes fra begge sider :)

ORIGINAL: Mammaia 81

Jeg syr posene mine ca 100 cm. Jeg tror det rekker utover høsten til det bruket jeg har tenkt. Neste vår må jeg nok "desverre" sy ny pose ;)
Du kan helt sikkert bruke den begge veier, men om du skal kunne åpne/lukke den fra begge sider, så må du ha glidelåser som kan åpnes fra begge sider :)

Slike? http://www.stoffogstil.no/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=5040

Slike? http://www.stoffogstil.no/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=5040

Nei, jeg mener de der er slike som man kan åpne fra topp og bunn(en glider i hver ende)
Den jeg tenker på er en hvor det er mulig å vri glideren over på motsatt side, så du får tak i den og kan glide fra "feil side" også :) Vet ikke hva de heter, men det er noen flinke erfarne glidelåsdamer her! Noen nevnte et nettsted som hette zipperstop, men har ikke bestillt derfra selv :)

Nei, jeg mener de der er slike som man kan åpne fra topp og bunn(en glider i hver ende)
Den jeg tenker på er en hvor det er mulig å vri glideren over på motsatt side, så du får tak i den og kan glide fra "feil side" også :) Vet ikke hva de heter, men det er noen flinke erfarne glidelåsdamer her! Noen nevnte et nettsted som hette zipperstop, men har ikke bestillt derfra selv :)

Jeg tenkte at de som het Delbare er de man vanligvis bruker for å kunne ta av toppen på en slik pose. Dermed tenkte jeg de som het Toveis Delbar kunne åpnes fra begge sider, altså bådefra innerside og ytterside. Men da har jeg misforstått det altså? Hmmm...jaja...det er vel ikke så viktig. Må bare være sikker på hva jeg vil ha utenpå og hva jeg vil ha inni først da :)

http://www.stoffogstil.no/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=5002

Jeg tenkte at de som het Delbare er de man vanligvis bruker for å kunne ta av toppen på en slik pose. Dermed tenkte jeg de som het Toveis Delbar kunne åpnes fra begge sider, altså bådefra innerside og ytterside. Men da har jeg misforstått det altså? Hmmm...jaja...det er vel ikke så viktig. Må bare være sikker på hva jeg vil ha utenpå og hva jeg vil ha inni først da :)

Nei, den toveis delbare jeg har kjøpt på s&s kan åpnes ovenfra og nedenfra :)

Jaja...Det har nå vel ingenting å si i praksis. Var bare de toveis delbare jeg fant i riktig lengde så.
Men de hvis de kan åpnes både oppmed og nedmed, er det ikke da letter å sy riktig og da? Fordi de vil være like både oppmed og nedmed?

Jaja...Det har nå vel ingenting å si i praksis. Var bare de toveis delbare jeg fant i riktig lengde så.
Men de hvis de kan åpnes både oppmed og nedmed, er det ikke da letter å sy riktig og da? Fordi de vil være like både oppmed og nedmed?

Du ser hva som er opp og ned på dem når du får den :)
Den kan åpnes fra begge ender, men kan ikke deles i begge ender om du skjønner!
Så da er det bare å sy den etter om du vil ha delinga oppe ved åpningen til hodet, eller nede ved beina!

Du ser hva som er opp og ned på dem når du får den :)
Den kan åpnes fra begge ender, men kan ikke deles i begge ender om du skjønner!
Så da er det bare å sy den etter om du vil ha delinga oppe ved åpningen til hodet, eller nede ved beina!

Ble litt klokere nå som jeg fikk dem, men skjønner vel ikke hele tegninga før jeg har fått tak i alt jeg trenger og begynner og sy [8|]

Ett lite spørsmål til til dere vognpoise-syere: Vasker dere alltid alt stoffet før dere syr? Og i så tilfelle, kun en gang, eller flere ganger? Har kjøpt noe sort bomullslerret som jeg skal sy noen oppbevaringsposer til posene av. Bør jeg vaske stoffet til disse også først? Kan jeg risikere at det smitter over farge fra den på posene hvis det blir bløtt hvis ikke?

Og dere som har sydd slike vår/høstposer i buggysnuggle style, med for (altså dynestoff inni). Syr dere fast dynen, eller legger dere den løst inni over og underdelen? Eller baller de seg bare da? Blir det ikke for tykt for symaskina hvis man skal sy alt i hverandre?

Ikke helt fortrolig med det nye designet enda, så fikk ikke til å legge til tekst i innlegget over. Men over er iallfall resultatet av min første vognposesying. En til sportsvogna og en til reisetrilla. Sydd med eldgammel symaskin og en skikkelig amatør-syerske "på pedalen" . Litt skjeve og trege glidelåser og andre småfeil, men posene fikk både avtakbar topp og festesnorer i topp. Den rosa kan man til og med ta ut foret i, slik at den blir mer anvendbar emoticon Og en liten lomme til kosekluten eller bamsen til litjpia mi. Har begynt på en tredje litt tykkere pose og. Så lenge det ikke går helt ad dundas, så er det jo faktisk litt moroemoticon 

Ser ikke noe bilde!:o

Back
Topp