Sy stelleveske? - mange spørsmål

Knøttemammaen

Glad i forumet
Hei,

Jeg lurer på å sy egen stelleveske fordi jeg ikke finner noen jeg liker som matcher vogna godt nok.

To kriterier er viktige, at den skal kunne vaskes i maskin (gjerne også tørkes i trommel), og festes på håndtaket til vogna, ikke bare henges over.

Hvilke stoffer egner seg? Ser at mange bruker voksduk til innerstoffet, er det nødvendig hvis hele veska kan vaskes? Hvor vanntett bør ytterstoffet være for at man ikke skal måtte vaske den "hele tiden"? Kan det fungere med f.eks cordfløyel utside, bevernylon innside og tisselaken som fôr imellom? Hvor maskinvaskbar blir veska hvis man bruker voksduk eller regntøystoff på enten ut- eller innsiden?

Hva er det beste konseptet for stellematte, at den er en del av veska eller at den er løs og puttes oppi? Er det en idé med en festeanordning for f.eks sammenrullet stellematte på utsiden av veska?

Bør vesken deles opp i f.eks tre separate avdelinger, en for rent tøy, en for stelleutstyr, og en litt mer robust/uhellssikret del for skittent tøy/brukte bleier osv? Er det praktisk med små lommer innenfor hver del? Hvilken måte er enklest for å lage disse?

Utvendige lommer, hva er kjekt her, kanskje en utvendig lomme som kan tas av vesken, til mobil, lommebok osv i de tilfellene man må snu ryggen til vogna i noen sekunder og ikke gidder drasse med seg hele veska (f.eks når man går fra kafebordet og bort til disken for å bestille mer, inn i en trang hyllerad på matbutikken for å hente noe osvosv)?

Åpning/lokk; en klaff som legges over toppåpningen og evt utvendig lomme på forsiden?

Størrelse; her er det vel VELDIG smak og behag men hvis man f.eks heller vil ha litt for stor enn litt for liten, kan det være greit å ta utgangspunkt i bredden på vogna/håndtaket, trekke fra litt for å få bredden, ta ca 2/3 av det i høyde, og så se an litt hvor god plass man trenger inni for å vurdere hvor bred/lang bunnflaten må være?

Festeanordning for vogn; er det best med knapper på skulderreima eller egne små stropper for å feste over hver side på vognhåndtaket (lignende SkipHop sitt konsept)?

Puh, ble en del spørsmål, håper det er noen som gidder å lese gjennom og evt komme med innspill. Tar gjerne imot tips om oppskrifter jeg kan se på for inspirasjon, og måter jeg kan kombinere dem for å ivareta ulike hensyn/ønsker.

Nå skal jeg ikke skryte på meg å være fantastisk begavet innen håndarbeid, men har prøvd på litt ulike ting før og fått det til. Bruker laaaang tid på å tenke og planlegge og fundere ut detaljer, prøve å finne ut hvilken rekkefølge ting bør gjøres og monteres for at jeg skal slippe å rekke opp eller i det hele tatt gjøre ting om igjen.

Knøttemammaen skrev:
Hei,

Jeg lurer på å sy egen stelleveske fordi jeg ikke finner noen jeg liker som matcher vogna godt nok.

To kriterier er viktige, at den skal kunne vaskes i maskin (gjerne også tørkes i trommel), og festes på håndtaket til vogna, ikke bare henges over.

Hvilke stoffer egner seg? Ser at mange bruker voksduk til innerstoffet, er det nødvendig hvis hele veska kan vaskes? Hvor vanntett bør ytterstoffet være for at man ikke skal måtte vaske den "hele tiden"? Kan det fungere med f.eks cordfløyel utside, bevernylon innside og tisselaken som fôr imellom? Hvor maskinvaskbar blir veska hvis man bruker voksduk eller regntøystoff på enten ut- eller innsiden?

Hva er det beste konseptet for stellematte, at den er en del av veska eller at den er løs og puttes oppi? Er det en idé med en festeanordning for f.eks sammenrullet stellematte på utsiden av veska?

Bør vesken deles opp i f.eks tre separate avdelinger, en for rent tøy, en for stelleutstyr, og en litt mer robust/uhellssikret del for skittent tøy/brukte bleier osv? Er det praktisk med små lommer innenfor hver del? Ja, i alle fall i den delen du har stelleutstyr. Og så er det veldig kjekt med en liten løs, helt tett, gjerne fora med voksduklignende noe, lomme for ekstra smokk. Da kan du sterilisere den hjemme, og ha den i den lomma ganske lenge uten at du behøver å tenke på at den blir skitten. Og så har du en smokk klar til den dagen du vil trenge den! I alle fall veldig super for dem som får smokkavhengige unger! Kjenner også til ei som festa denne lomma på selve vogna, for å være heeelt sikker på reservesmokk, ellers ville en tur kunne ende i katastrofe!
Hvilken måte er enklest for å lage disse?
 På min veske er det to store innerlommer, samt en veldig genial løsning for "våte" ting (bleier og våtservietter: Bak på vesken er det to lommer, (de er ikke løse, men en del av selve veska) disse er fora på begge sider med noe alla voksduk, så de er helt tette. De er ikke store, men den ene er for å legge skitne bleier osv i, for å hindre lukt i resten av veska, og så er det lettere å bare tømme unna neste gang man går forbi ei søppelkorg. Den andre er HELT GENIAL! den er for våtservietter. Ligner litt på kleenexetuiene som blir sydd litt rundt om på blogger her og der, bare at den har glidelås. Altså enkelt og greit ei formsydd lomme som har åpning på mitten, akkurat der åpningen på våtserviettpakkene er. Den tåler fukt, forhindrer "våtserviettlukt" i resten av veska, og det gjør det KJEMPEenkelt å få tak i våtservietter om man f.eks må vaske klissete isfingre osv mens man går.

Utvendige lommer, hva er kjekt her, kanskje en utvendig lomme som kan tas av vesken, til mobil, lommebok osv i de tilfellene man må snu ryggen til vogna i noen sekunder og ikke gidder drasse med seg hele veska (f.eks når man går fra kafebordet og bort til disken for å bestille mer, inn i en trang hyllerad på matbutikken for å hente noe osvosv)? Kjekt å ha en liten "ekstraveske"/evt litt stor pung til penger og mobil og slik, som du bare kan klipse av ja. Da trenger du jo ikke dra med deg/ lete gjennom hele veska om du har pakket i den og skal en snartur ut av bilen på bensinstasjonen, eller inn i prøverom eller lignende. 

Åpning/lokk; en klaff som legges over toppåpningen og evt utvendig lomme på forsiden?

Størrelse; her er det vel VELDIG smak og behag men hvis man f.eks heller vil ha litt for stor enn litt for liten, kan det være greit å ta utgangspunkt i bredden på vogna/håndtaket, trekke fra litt for å få bredden, ta ca 2/3 av det i høyde, og så se an litt hvor god plass man trenger inni for å vurdere hvor bred/lang bunnflaten må være?

Festeanordning for vogn; er det best med knapper på skulderreima eller egne små stropper for å feste over hver side på vognhåndtaket (lignende SkipHop sitt konsept)? Jeg er veldig fornøyd med det som er på min: små reimer på hver side av vognåndtaket (festes rundt med borrelås) med en klype/krok i enden. Disse klypes på to ringer på hver side av stelleveska, samme ringene som bærereima er festet i. Da er den enkel å ta veska av og på, mens festene henger igjen. samtidig som den ikke løsner, og det er ikke bare for tyver å røske den av heller.

Puh, ble en del spørsmål, håper det er noen som gidder å lese gjennom og evt komme med innspill. Tar gjerne imot tips om oppskrifter jeg kan se på for inspirasjon, og måter jeg kan kombinere dem for å ivareta ulike hensyn/ønsker.

Nå skal jeg ikke skryte på meg å være fantastisk begavet innen håndarbeid, men har prøvd på litt ulike ting før og fått det til. Bruker laaaang tid på å tenke og planlegge og fundere ut detaljer, prøve å finne ut hvilken rekkefølge ting bør gjøres og monteres for at jeg skal slippe å rekke opp eller i det hele tatt gjøre ting om igjen.

Er ingen syekspert, men har nå gjort litt. Og tips til hvordan JEG ville hatt stelleveska kan jeg nå i alle fall komme med;) de litt mer tekniske greiene kan noen andre ta emoticon

Donaluana skrev:

Er ingen syekspert, men har nå gjort litt. Og tips til hvordan JEG ville hatt stelleveska kan jeg nå i alle fall komme med;) de litt mer tekniske greiene kan noen andre ta emoticon

Supre innspill altså! Definitivt veldig bra løsning for vognfeste i alle fall. Skal pønske litt på de lommene til brukte bleier og våtservietter=) Smokkepung høres ut som er et must;)

Takk for svar! =)

Noen flere som har innspill? Spesielt til hvor mye man bør satse på vanntett/smussavvisende stoff? Har vurdert Cordfløyel som hovedmateriale, med evt bevernylon eller regntøystoff til bunnen og evt den øverste delen av lokket, slik at det er beskyttet både ifht å sette fra seg veska på bakken og evt regnvær.

Har også lurt på tisselaken som foring mellom inner- og ytterstoff i cordfløyel, høres det fornuftig ut?

ja, den bør jo tåle at du triller tur i regnvær, f.eks...

Back
Topp