Sy bunad..

[*Fio*]

Forumet er livet
VIP
Jeg holder på å sy denne til mannen min:
Nordlandsbunad med rød ull-vest

Mannen min er født i Norldand (Lofoten) og bodde der til han var nesten 2 år..
har sterke bånd tilbake dit..

Så langt har jeg fletta sokkebånd - tråkla sammen buksa - sydd skjorte - fått besta mi til å strikke sokker - kjøpt mansjettknapper+klokke+klokkelenke
og har alt stoffet liggende klart - - bortsett fra til vesten, tror jeg..

Andre som syr bunad?

Jeg skal legge ut bilde av mannen min i bunaden når jeg er ferdig med den[;)]

Stilig bunad! 

Prøver å overtale samboeren min til å vurdere anskaffelse av bunad. Jeg har bunad, men holder på med broderiene til den jeg egentlig ønsket meg til konfirmasjonen. Mamma turde ikke sette igang med frihåndssøm, men det gjør jeg. [:D]

Har selv en vestfoldbunad, men den bunaden var jo da fin.
Må si dere damer er flinke til å sy bunader, min kone syr bunader til jentene som konfirmasjonsgave. Vestfoldbunader er det.[:)]

Mamma er bunadssydame og jeg vurdere å gå i fotsporene hennes, iallefall sånn delvis. Nordlands -og ofotbunad til damer. [:)] Hadde vært gøy å prøve å sy herrebunad, men det er STEIKE masse arbeid! Bare tenk på alle de knapphullene som skal syes for hånd![:'(]

Åh, det er min drøm også! Fikk blod på tann i ettermiddag og har begynt på broderiene igjen etter noen måneders pause (en million broderier, strikkeprosjekter og heklegreier ropte etter å bli ferdigstilte). Jeg har kontakt med en dame som syr bunader og hun har hjulpet meg mye så langt. Når broderiene er ferdige (og kroppen min har inntatt en noenlunde normal form igjen) skal jeg montere bunaden selv. Vanvittig spennende! 

ORIGINAL: tullmusa

Mamma er bunadssydame og jeg vurdere å gå i fotsporene hennes, iallefall sånn delvis. Nordlands -og ofotbunad til damer. [:)] Hadde vært gøy å prøve å sy herrebunad, men det er STEIKE masse arbeid! Bare tenk på alle de knapphullene som skal syes for hånd![:'(]

Mamma'n min syr også bunader - men mest damebunader der også[8|] (hun broderer ikke)
her går det i Sunnhordlands og Hardanger da, for det meste - men syr andre også[8|]

- og jeg også vurderer å ta over firma til mamma - men kansje ikke bunader blir min spesialitet[8|]

ORIGINAL: gammonbaby

Menn i bunad er yammi

Enig - og SÅÅÅ glad for at mannen min ønsker seg bunad[:D][:D][:D]

ORIGINAL: Toffa

Åh, det er min drøm også! Fikk blod på tann i ettermiddag og har begynt på broderiene igjen etter noen måneders pause (en million broderier, strikkeprosjekter og heklegreier ropte etter å bli ferdigstilte). Jeg har kontakt med en dame som syr bunader og hun har hjulpet meg mye så langt. Når broderiene er ferdige (og kroppen min har inntatt en noenlunde normal form igjen) skal jeg montere bunaden selv. Vanvittig spennende! 

ååå broderier er IKKE min sterke side - heldigvis slipper jeg unna noe særlig der[;)]

Er såvidt igang med bunad til mannen min...men er et langtidsprosjekt altså. Skal sy hardangerbunad (sørfjordvariant), har ikke bilde, for vi har valgt en litt uvanlig fargekombinasjon, har ikke sett akkurat den kombien i bøker/nettet faktisk. De fleste har jo sort med rød vest, men jeg lager hvit med grønn brokadevest. Passer fregnene og det røde håret til min kjære litt bedre.

Hvitt med grønt høres stilig ut, Flode! Må sjekke bunadsleksikonet til moder'n.

Er nesten ferdig med de to selene til bunaden, manlger bare noen kruseduller nederst på alle stilkene. Klarte ikke dy meg, måtte bare prøve dem i kveld:

Har selvfølgelig krysset dem feil i ryggen, de skal krysse motsatt. Bakstrykkene neste! [:D]

ORIGINAL: Toffa

Hvitt med grønt høres stilig ut, Flode! Må sjekke bunadsleksikonet til moder'n.

Er nesten ferdig med de to selene til bunaden, manlger bare noen kruseduller nederst på alle stilkene. Klarte ikke dy meg, måtte bare prøve dem i kveld:

Har selvfølgelig krysset dem feil i ryggen, de skal krysse motsatt. Bakstrykkene neste! [:D]

flink du er! Det derre må være tolmodighetsarbeid. Må si ifra om du finner hvit/grønn i bunadsleksikon, da må jeg få vite hvilken bok det er . Vanlig er svart/rød, svart/grønn og hvit/rød. Har bare sett hvit/grønn på en mann i virkeligheten, er skikkelig stilig, men hadde vært greit å ha et bilde[:D]

da må jeg også komme med et skrytebilde eller to[;)]

Skjorta jeg har sydd:

og sokkebåndene jeg har laget: ( 2 par - det ene foreløbi uten dusker)

**

den er kjempefin...
har selv den for dame i blå å vil gjerne at sambo skal ha for menn.
men ser ut som han må overtales[:D]

flink du er ~fiorelina~[:)]

Nå har jeg bestilt stoffprøver på Tromsbunad! Spennende! Jeg og mamma har planlagt å sy bunad sammen i høst. Da skal mannen en tur hjem til Gambia og jeg tenkte jeg skulle ta lillebaby med til mamma! Gleder meg til å sy noe spennende!

Jeg har jo ikke begynt ennå. Vet ikke om jeg får det til. Det er litt skummelt også da. Stoffpakken til en bunad med mønster koster 6000 kroner... Det er mange penger å klippe feil i!

ORIGINAL: ~Fiorelina~

Jeg holder på å sy denne til mannen min:
Nordlandsbunad med rød ull-vest

Mannen min er født i Norldand (Lofoten) og bodde der til han var nesten 2 år..
har sterke bånd tilbake dit[8|]..

Så langt har jeg fletta sokkebånd - tråkla sammen buksa - sydd skjorte - fått besta mi til å strikke sokker - kjøpt mansjettknapper+klokke+klokkelenke
og har alt stoffet liggende klart - - bortsett fra til vesten, tror jeg.. [8|]

Andre som syr bunad?

Jeg skal legge ut bilde av mannen min i bunaden når jeg er ferdig med den[;)]

Den jakken tror jeg blir vanskelig. Jeg skal prøve meg på damebunad først. Da er det vel vesten som er mest vanskelig regner jeg med.

Back
Topp