Vær obs på at svingbare seter som monteres med isofix bare varer til 18 kg, og du vil ikke sette barnet forover så tidlig om det skal være så trafikksikkert som mulig

i tillegg er det ikke mulig å regulere beinplass og setet tar stor plass frem til passasjer foran. MEN har du store problemer med rygg eller bekken kan det være den avlastningen man trenger i hverdagen inntil barnet kan klatre inn og ut av bilstolen selv.
Jeg ville heller sett på seter som varer til 23/25 kg og 125 cm. Har du stort budsjett til bilstol kan du gjerne kjøpe en med svingbar base nå også bytte til et 25kg-sete senere, men da må du ha to seter til bakovervendt kjøring før dere snur forover
Det her er de setene som ofte går igjen som favoritter i diverse grupper:
Beltemontering
- Britax Maxway Plus
- Axikid Minikid 1.0
- Klippan Century eller Klippan opti 129
Isofixmontering:
Axikid One
Det beste er om du kan prøve setet i bilen din for å teste hvordan det monteres og om det står godt i baksetet med riktig helling.
Jeg har erfaring med Maxway Plus og Minikid av de beltemonterte, og synes Maxway Plus er helt forferdelig å montere riktig. Men det er jo mange som har dette som favorittstol så alle er ikke enige med meg

Minikid er enkel å montere og har stått godt og stødig i alle bilene vi har brukt det i.
Min favoritt er likevel Axikid One. Ulempen her er at set er et dyrt sete, men jeg synes utvilsomt det er verdt det, da vi på lange bilturer er avhengig av å ha eldste barnet bak meg. Så når samboer og jeg skal bytte på å kjøre kan vi enkelt flytte setet fra en side til en annen. Han er 2 meter og må derfor har irriterende mye plass selv om vi har en romslig bil. Setet kan justeres sånn at barnet for veldig god beinplass, kan ikke sammenlignes med beinplassen han fikk i de andre setene nevnt over.
Vil du likevel ha et svingbart sete så bare styr unna Cybex Sirona da det har skålformet rygg som gjør at mange opplever at bilsyke barn blir ekstra kvalme i dette setet

Maxi cosi har svingbare seter. Har ikke prøvd disse selv, har hatt god erfaring med andre seter fra Maxi cosi