Svingbart bilsete fra 9kg

millemarie

Forelsket i forumet
Må ha nytt bilsete, står mellom belte, base og svingbart sete med base.

Syntes den siste høres veldig kjekk ut, noen som har erfaringer? Positive og negative? :)

Ulempen med stoler med isofix, foruten Axkid one, er at de ikke varer ut bakovervendtperioden. Både pga vektbegrensning på maks 18 kg, men også at en ikke kan justere beinplass. Axkid one derimot går til 23 kg og beinplass kan justeres. Den er ganske dyr da. :p

Her har vi hatt stol med base, og så gått over til beltemontert etterhvert.

Svingbar stol vil ikke vare ut bakovervendtperioden, men kan være en god overgangsstol :)

Vær obs på at svingbare seter som monteres med isofix bare varer til 18 kg, og du vil ikke sette barnet forover så tidlig om det skal være så trafikksikkert som mulig :) i tillegg er det ikke mulig å regulere beinplass og setet tar stor plass frem til passasjer foran. MEN har du store problemer med rygg eller bekken kan det være den avlastningen man trenger i hverdagen inntil barnet kan klatre inn og ut av bilstolen selv.

Jeg ville heller sett på seter som varer til 23/25 kg og 125 cm. Har du stort budsjett til bilstol kan du gjerne kjøpe en med svingbar base nå også bytte til et 25kg-sete senere, men da må du ha to seter til bakovervendt kjøring før dere snur forover :)

Det her er de setene som ofte går igjen som favoritter i diverse grupper:
Beltemontering
- Britax Maxway Plus
- Axikid Minikid 1.0
- Klippan Century eller Klippan opti 129

Isofixmontering:
Axikid One

Det beste er om du kan prøve setet i bilen din for å teste hvordan det monteres og om det står godt i baksetet med riktig helling.

Jeg har erfaring med Maxway Plus og Minikid av de beltemonterte, og synes Maxway Plus er helt forferdelig å montere riktig. Men det er jo mange som har dette som favorittstol så alle er ikke enige med meg :p Minikid er enkel å montere og har stått godt og stødig i alle bilene vi har brukt det i.

Min favoritt er likevel Axikid One. Ulempen her er at set er et dyrt sete, men jeg synes utvilsomt det er verdt det, da vi på lange bilturer er avhengig av å ha eldste barnet bak meg. Så når samboer og jeg skal bytte på å kjøre kan vi enkelt flytte setet fra en side til en annen. Han er 2 meter og må derfor har irriterende mye plass selv om vi har en romslig bil. Setet kan justeres sånn at barnet for veldig god beinplass, kan ikke sammenlignes med beinplassen han fikk i de andre setene nevnt over.

Vil du likevel ha et svingbart sete så bare styr unna Cybex Sirona da det har skålformet rygg som gjør at mange opplever at bilsyke barn blir ekstra kvalme i dette setet :) Maxi cosi har svingbare seter. Har ikke prøvd disse selv, har hatt god erfaring med andre seter fra Maxi cosi

Svingbart er supert, om det varer helt til du skal snu framovervendt kommer jo hekt an på barnet , men jeg hadde glatt kjøpt svingbart hvertfall, synes det er utrolig praktisk og min hadde hatt det hele perioden..

Vi har svingbart sete, har hatt det i 6 måneder nå og er veldig fornøyd.
Fordelen er at det er mye lettere å sette inn barnet og feste det i setet, og dermed lettere når man skal ut av bilen også.
Ulempen er at det tar mye plass. Det går fint om mamma som er 1,55 sitter på, men om jeg som er 1,72 sitter i passasjersetet så sitter jeg med knærne inn i hanskerommet:hilarious:

Har hatt svingbart sete til begge mine største. Vært veldig fornøyd. Mye lettere å sette barnet inn i bilen og ta ut. Som flere skriver er ulempene at setene tar litt større plass og kun varer til 18 kg. Men her har vi lettvekter barn så regner med at sete holder fint frem til vi skal ha fremovervendte bilstoler.

Svingbart er supert, om det varer helt til du skal snu framovervendt kommer jo hekt an på barnet , men jeg hadde glatt kjøpt svingbart hvertfall, synes det er utrolig praktisk og min hadde hatt det hele perioden..
Det varer uansett ikke så lenge, fordi de varer kun til 18kg og 105cm. Det er fortsatt for lite til beltestol fremovervendt

Ting å tenke på:
Har du mye penger? Svingbare/isofix er dyre å man må uansett kjøpe ett til sete senere som er beltemontert bakovervendt.
Skal du ha flere barn litt tett? I såfall kan det argumentere for å kjøpe en mellomstol. Den kommer da til å bli brukt av flere å når eldste da har vokst ut av beltemontert så kan den nr2 overta det neste sete igjen .
Ikke velg cybex sirona, vi sliter så sykt med at den ikke vil gå i lås, å dette er et kjent problem. Man må få den trykkblåst ofte for å unngå dette.

Det er likevel lovlig , så da kan man ikke si det er for kort. Hva man seov mener er noe annet .:)
Man kan også sette en unge på 9 kg fremovervendt med fempunktsele, helt lovlig. Trygt? Absolutt ikke. Min var 5 mnd gammel når han var 9kg.
Absolutt alle tester sier at det er farlig å sitte forovervendt når man er så liten. Du får ikke riktig belteføring når du er 100 cm.

Vi har svingbart sete som vi elsker. MEN hadde aldri kjøpt det igjen eller anbefalt det til andre dersom man ønsker mest mulig for pengene. Jeg har en på 1,5 år som er veldig liten for alderen, og fortsetter han i samme spor kan han nok bruke det i hvert fall ett år til. Men her om dagen kjørte jeg sønnen til ei venninne hjem, og han hadde ikke mye å gå på selv om de er nesten like gamle. Ville derfor kjøpt et annet som varer lengre :)

Man kan også sette en unge på 9 kg fremovervendt med fempunktsele, helt lovlig. Trygt? Absolutt ikke. Min var 5 mnd gammel når han var 9kg.
Absolutt alle tester sier at det er farlig å sitte forovervendt når man er så liten. Du får ikke riktig belteføring når du er 100 cm.
Ok , ser ikke noe poeng i å fortsette didkusjonen , vi har forskjellige meninger og det er helt greit.

Ok , ser ikke noe poeng i å fortsette didkusjonen , vi har forskjellige meninger og det er helt greit.
Meninger å meninger, du følger loven, vi følger anbefalinger fra trygg trafikk og gjør det som er 5ganger sikrere. Jeg tenker at de som skal kjøpe seg bilstol nå må få vite om hva som er tryggest og best for barnet. Ikke hva som er minstekravet. Verden går fremover og heldigvis blir man flinkere på bilsikring for hvert år som går. For 10-år siden satt bonusen min fremovervendt som 2åring, hadde ikke den kunnskapen jeg har i dag. Ingen som fortalte oss om de her tingene. Hadde jeg visst det jeg visste i dag hadde han vert bakovervendt mye lengre.

Det er likevel lovlig , så da kan man ikke si det er for kort. Hva man seov mener er noe annet .:)
Barnet er for kort om beltet ikke sitter som det skal, å det gjør det ikke på en 1metring

Meninger å meninger, du følger loven, vi følger anbefalinger fra trygg trafikk og gjør det som er 5ganger sikrere. Jeg tenker at de som skal kjøpe seg bilstol nå må få vite om hva som er tryggest og best for barnet. Ikke hva som er minstekravet. Verden går fremover og heldigvis blir man flinkere på bilsikring for hvert år som går. For 10-år siden satt bonusen min fremovervendt som 2åring, hadde ikke den kunnskapen jeg har i dag. Ingen som fortalte oss om de her tingene. Hadde jeg visst det jeg visste i dag hadde han vert bakovervendt mye lengre.
Ja man er forskjellige, min var 5 år for 10 år siden og satt bakovervendt , var mye fokus på det med nettsider om barn bakovervendt. Hva jeg følger vet du ikke noe om :)

Jeg prøvde å finne noe på trygg trafikk om det, men fant det ike. Har du link ? Tenkte statens vegvesen følger trygg trafikk jeg, men mulig de ikke gjør det .

Back
Topp