Svinesteik..

Skall ha svinesteik til middag idag.. Noen som vet hvor lenge den skal steke? Grader? Steika er 1,3 kg.. Om det har noe å si [8D]

innbiller meg at det er ca 50 min pr kg. men man burde bruke steketermometer for å være sikker.. tror at om du skal ha den "rosa" skal sentrumstempen være på 70 og stekt på 76 grader

ORIGINAL: Tinha

innbiller meg at det er ca 50 min pr kg. men man burde bruke steketermometer for å være sikker.. tror at om du skal ha den "rosa" skal sentrumstempen være på 70 og stekt på 76 grader

Okei [:)] Thank you [:)]

Lagde stek på 1,7 kg, den stod vel to timer ca på 170 grader.

Du burde kanskje ha steketermometer, så ser du når den er ferdig.

Vi hadde den i sånn rømertopf, vet ikke om det har noe å si for steketida.

Jeg steker på 175 grader til termometeret viser 76 grader. Da er den gjennomstekt, men fortsatt saftig.[:)]

Tråden skal være der.

Jeg synes det er best om man gir steika GOD tid..

Først krydre steika godt, og brun hele utsiden i en godt varm panne, så den får stekeskorpe.. Da siver ikke all kjøttsaften ut, og man unngår den tørre steika som ofte havner på søndagsbordet..[8|]

Har du leirgryte, så ha i en del vann i den.. Legg steika i en stor stekepose, sammen med grønnsaker som gulrøtter, purre, løk, kålrot etc.. Ha steketermometer i midten av steika, og lukk posen. Legg steika i leirgryta, og ha på lokket så steika blir omgitt av damp under stekingen.. Ovnen skal stå på 100-120 grader, og gradvis skrues ned 75-80 når kjernetemperaturen nærmer seg 76 grader.. Da kan den kose seg videre en stund til, alt ettersom hvor lenge det er til servering.. [:)]

Ta ut steika og pakk den inn i folie og la den hvile i 20-30 minutter før du skjærer den opp rett før servering..

I stekeposen vil det være masse deilig fett med god smak av både kjøtt, krydder og grønnsaker. Sil av grønnsakene, og bruk fettet som basis i sausen. NAM!
[:)]

Back
Topp