svineinnfluensa

miella

Andre møte med forumet
Hvordan var dette igjen, vi som tok svinevaksinen mens vi gikk gravide, ble barnet i magen og beskyttet da, sånn at han/hun er beskyttet nå også??  Om ikke, kommer dere til å vaksinere? [;)]

de ble beskyttet frem til 6 mnd.

tror ikke jeg skal ta vaksina.. har egentlig ikke tenkt noe på det..

Erlend er vaksinert. men han er i risikogruppen. Så legen vill ikke ta noe kjangse.[;)]

Adrian er vaksinert, men han er i risikogruppe. 

hvordan er de i risikogruppen? 

ahhh okej.. takk for svar[:D]

Jeg tok ikkr vaksine og ingen av oss kommer til å ta den heller.

Følgende regnes som risikogrupper:
  • Voksne og barn med kroniske luftveissykdommer (inkludert astma med behov for stadig legemiddelbehandling eller innleggelser), spesielt personer med nedsatt lungekapasitet.
  • Voksne og barn med kroniske hjerte/karsykdommer, spesielt personer med alvorlig hjertesvikt, lavt minuttvolum eller pulmonal hypertensjon (høyt trykk i lungekretsløpet). Ukomplisert forhøyet blodtrykk alene regnes ikke som risiko.
  • Voksne og barn med nedsatt forsvar mot infeksjoner.
  • Voksne og barn med diabetes mellitus (både type 1 og type 2).
  • Gravide.
  • Voksne og barn med kronisk nyresvikt.
  • Voksne og barn med kronisk leversvikt.
  • Kronisk, nevrologisk sykdom eller skade
  • Svært alvorlig fedme, dvs. kroppsmasseindeks (BMI) over 40 kg/m2
Personer som er over 65 år (inkludert beboere på alders- og sykehjem) smittes i mindre grad enn yngre personer av den nye influensaen. De som blir syke er imidlertid mer utsatt for komplikasjoner.

Det antas at effekten av vaksinen fra i fjor nå er på rundt 40% så påfyll kan være nødvendig for de som vaksinerte seg. Her er vi vaksinerte alle 3 i år igjen siden jeg går og trakker oppi syke hele dagene

Back
Topp