Svineinfluensavaksine til toåring?

Mamma med ny spire

Andre møte med forumet
Jeg blir bekymret pga alt snakket om svineinfluensa. Kan en vaksinere så små som to år gamle barn? Datteren min har infeksjonsutløst astma og jeg er derfor bekymret for at hun skal få problemer hvis hun skulle bli syk.

Takk for svar.

Jeg blir bekymret pga alt snakket om svineinfluensa. Kan en vaksinere så små som to år gamle barn? Datteren min har infeksjonsutløst astma og jeg er derfor bekymret for at hun skal få problemer hvis hun skulle bli syk.

Takk for svar.
Hei!
Mange småbarnsforeldre blir bekymret for barna sine i disse influensatidene. Folkehelseinsituttet anbefaler at voksne og barn i risikogrupper vaksinerer seg. Barn med astma tilhører risikogruppen. Barn kan gis influensavkasine fra de er 6 måneder gamle. Barn mellom 6 måneder og 3 år anbefales tils. to doser med fire ukers intervall. De gis vanlig influensavaksine dosert ift. tl alder. Influensavaksinen inneholder en komponent mot svineinfluensa. Er du i tvil hva du bør gjøre, vil jeg anbefale å ta kontakt med fastlege eller smittevernlegen i kommunen hvor du bor. Håper dere finner ut av det, slik at barnet ditt får nødvendig beskyttelse. Beste hilsen Elin

barnelegesenteret her sier at barn med mild til moderat astma ikke tilhører noen risikogruppe, og derfor ikke må vaksineres. Vi har derfor valgt å ikke gjøre det da våre barn har moderat astma

Back
Topp