Svineinfluensa

siggen

Gift med forumet
Da mannen hentet i bhg i dag fikk han beskjed om at det var oppdaget et tilfelle av svineinfluensa i bhg. De opplyste også om at vaksinen som vi tok i 2009 (om jeg husker riktig) ikke var virksom mot denne type som var den "nye" typen svineinfluensa. Det jeg lurer på er om noen har fått med seg hva som er anbefalt i år vedrørende vaksine ?

Som gravid har jeg tatt sesongens influensavaksine. Jeg syns den infoen du har fått høres litt feilaktig og forvirrende ut. Det finnes tre forskjellige influensavirus der ute nå, og vaksinen beskytter mot alle. Men OM det er svineinfluensaviruset du blir smittet av, er dette det samme viruset som før. Jeg vil tro de har ment at det kan være ett av de to andre, og da vil du jo ikke være beskyttet med svineinfluensavaksine fra i fjor. Dessuten bør man få "påfyll" for å være ordentlig beskyttet, selv om det antas at den du fikk i fjor fortsatt har en viss effekt.

Om du går inn på Folkehelseinstituttet sine nettsider vil du finne mer info om vaksinen:)

Ang vaksina - det jeg har hørt er at det ikke er nødvendig med ny vaksine - den som "alle" tok i '09 skulle vistnok dekke det viruset som er her nå. Men at barn under 5 år mistet effekten av vaksina mye fortere enne voksne. Har ikke hørt at den ikke skal dekke årets virus.

ekkelt at den har kommet i barnehagen da[&:]
hvordan vet de at barnet har nettopp svineinfluensa? dårlig?

Fant denne med svar på en del spørsmål rundt sesongens influensa:

http://www.helse-stavanger.no/aktuelt/nyheter/Sider/tre-influensavirus-i-omlop.aspx

ORIGINAL: Tuttelure

Ang vaksina - det jeg har hørt er at det ikke er nødvendig med ny vaksine - den som "alle" tok i '09 skulle vistnok dekke det viruset som er her nå. Men at barn under 5 år mistet effekten av vaksina mye fortere enne voksne. Har ikke hørt at den ikke skal dekke årets virus.

ekkelt at den har kommet i barnehagen da[&:]
hvordan vet de at barnet har nettopp svineinfluensa? dårlig?

usikker, de har ikke sagt noe direkte til meg i dag, hang lapp på den eldste sin avd at det var oppdaget et tilfelle på huset og på minsten sto det at det var på den avdelingen.

ORIGINAL: almara

Fant denne med svar på en del spørsmål rundt sesongens influensa:

http://www.helse-stavanger.no/aktuelt/nyheter/Sider/tre-influensavirus-i-omlop.aspx

takk, den var veldig grei og informativ. Tror vi er trygge [:D]

Back
Topp