Svineinfluensa vaksine!

årh.. det samme lurer jeg på..
synes det er skummelt jeg.. vanskelig dilemma!
vaksine: bivirkninger på småbarn??
ikke vaksine: alvorlig syk??
uff..[:o]

jo nå går de jo ut med at babyer kanskje skal gå foran i køen. De har fått mer dokumentasjon på bivirkninger o.l nå.
(men var det over 6mnd kanskje??, men de fleste her blir jo 6 mnd i november)

Snakka med ei i helsevesenet i dag og hun sa at det er alvorlig om babyene blir syk, men at det er ganske kraftige bivirkinger som f.eks ME-syndrom... For et ansvar for oss å stå med! Min første store utfordring som mor iallefall!

Jeg vaksinerte meg i dag , 3 åringen skal også få den.. Klarer ikke helt bestemme meg ang minstemann, synes det er litt skummelt uansett...

Jo, når man ammer får de det i seg...
ME, kronisk utmattelsessyndrom. Det er en av bivirkningene til voksne, så da må det vel være det til barn og. Man vet jo ikke langtidsbivirkningene enda. Synes det er skummelt jeg. Nyere forskning viser at vaksine kan være årsak til mange problemer i voksen alder. Nå tenker jeg på de vaksinene vi voksne fikk som barn. Mulig jeg er overhysterisk, men jeg opplever at myndighetene kaster vaksinen over oss uten å være sikker på at det er riktig...

ORIGINAL: phie

Jo, når man ammer får de det i seg...
ME, kronisk utmattelsessyndrom. Det er en av bivirkningene til voksne, så da må det vel være det til barn og. Man vet jo ikke langtidsbivirkningene enda. Synes det er skummelt jeg. Nyere forskning viser at vaksine kan være årsak til mange problemer i voksen alder. Nå tenker jeg på de vaksinene vi voksne fikk som barn. Mulig jeg er overhysterisk, men jeg opplever at myndighetene kaster vaksinen over oss uten å være sikker på at det er riktig...

Hvor står det at ME er en av bivirkningene? Har du noen kilder å vise til eller er det bare noe du har hørt?

Hun på 2 får vaksinen på mandag. Og når vi får tatt den skal vi vaksinere oss alle. Kommer da også til å vaksinere Sophie for føler det blir feil og vaksinere oss alle andre og ikke henne. Hun elsdte har astma og både meg og samboer har vært plaget med dette vi og. Alle over 6 mnd anbefales å ta vaksinen sa de i dag på tv

ORIGINAL: 3barnsmamsen

ORIGINAL: Elera

Men når man vaksinerer seg og ammer, får ikke minstemann automatisk litt i seg også da?

Lurer jeg også på!!

Ville ikke tro det. For når du tar antibiotika eller paracet så er det minimalt som går over i morsmelk eller ingenting. Hadde det gått over i melken så hadde de ikke anbefalt babyer som får morsmelk å ta vaksinen.
Det er kun babyer under 6 mnd og gravide i første trimester som ikke anbefales vaksinen. Men de som er i familie med disse gruppene får først vaksine etter de i risiko gruppen har fått de. Og etter det går det etter alder de yngste først. Ser vel hva jeg har sett på i lunch tid i dag

Dere kan lese om baksidene av vaksinen i dagens VG.
Står mye det er verd å tenke over der... Norge har kjøpt inn et stort lager vaskine bestående av kvikksølv i motsetning til andre land. Kvikksølv er som dere vet veldig giftig. Denne vaksinen er billigere enn den de andre landene har kjøpt.
Norge har brukt over 9 millioner på vaksine. Det sier seg selv at dette må selges...
Les og bedøm selv.
Jeg skal til mannen til hun som har skrevet innlegget i VG på førstkommende onsdag. Han er praktiserende lege i Trondheim.
Skal høre med han hva han mener.
Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre. MEN jeg føler at jeg må søke informasjon, og ikke bare gi vaksinen uten å være skeptisk...

Tok forresten antibiotika en uke mens jeg ammet... Lillemann ble kjempedårlig og kastet opp masse av det. At det er minimale mengder som kommer over i morsmelka kan sikkert stemme, men det minimale var nok til å gi en sterk reaksjon på gutten min iallefall.

Phie: Gi oss også ett tips om vi bør ta den eller ikke da? :p (når du har snakket med han legen[;)])
Jeg selv er blitt veldig usikker.. Siden de sier at helt friske også kan dø av svineinfluensa, og tenker at hvis jeg og sambo vaksinerer oss så er det mindre sjanse for at mini får influensaen.. hmm.. Vanskelig det der..

Var i utgangspunktet veldig sikker på at vi ikke skulle ta den..

Dere skal få høre med en gang jeg har snakket med han.
Jeg må bare si at jeg respekterer alle som tar den. Men jeg håper at jeg kanskje kan hjelpe noen ved å ta opp temaet. Kanskje noen andre har tanker rundt det. Vi må jo beskytte de små enten med eller uten vaksine[:)]

ORIGINAL: mollymoo

Phie: Gi oss også ett tips om vi bør ta den eller ikke da? :p (når du har snakket med han legen[;)])
Jeg selv er blitt veldig usikker.. Siden de sier at helt friske også kan dø av svineinfluensa, og tenker at hvis jeg og sambo vaksinerer oss så er det mindre sjanse for at mini får influensaen.. hmm.. Vanskelig det der..

Sign [:)]

Jeg har også lest VG i dag, og ble da enda mer sikker på å ta den. 3åringen får den neste tirsdag (alvorlig astma) og vi andre vaksinerer oss fortløpende etter det. Det gjelder også lillemann når han er passert 6mnd.
Ja, vaksinene inneholder kvikksølv.
Og i VG står det ang det med kvikksølv: Kritikerne av vaksinen sier at vaksinen inneholder komponenter blandt annet kvikksølv og skvalen, som kan være farlige. Er alle bestanddelene i vaksinen brukt tidligere? Svar: Ja. Konserveringsmiddelet tiomersal, som inneholder kvikksølv, har vært brukt i 80år og var tidligere tilsatt i barnevaksiner og andre vaksiner som er gitt i milliarder av doser til mennesker over hele verden. Skvalen er en substans som fins i alle dyr og planter og brukes i kosmetikk, legemidler og kosttilskudd, i tillegg til at man får det gjennom kosten. Det har vært brukt i over 40 millioner doser med influensavaksine siden 1997 i Europa og resten av verden. Over 50 000 mennesker har deltatt i kliniske forsøk hvor de har fått vaksine med skvalen, og det har vist seg at det er et sikkert tilsetningsstoff i vaksiner.

Dette står på kommunens hjemmeside, og er hentet ifra folkehelsa:Det er en langt større risiko for alvorlig sykdom og død ved influensa, enn for mulige skadevirkninger av vaksinen. Pandemivaksinen som skal brukes i Norge heter Pandemrix. Den er fremstilt på tradisjonell måte, ved virusdyrkning på egg. Vaksinen er basert på deler av det nye influensaviruset A (H1N1) og inneholder ikke levende virus. Den kan derfor ikke gi influensasykdom.

Pandemrix er godkjent i hele Europa, og av norske legemiddelmyndigheter. Alle legemidler kan gi bivirkninger, også vaksiner. Pandemrix kan gi noe kraftigere reaksjon med smerter, ømhet og hevelse på injeksjonsstedet, enn vanlig vaksine mot sesonginfluensa. Andre vanlige bivirkninger som hodepine, tretthet og feber, opptrer også noe hyppigere. Siden vaksinen er dyrket på egg, kan personer med alvorlig eggallergi ikke få vaksine.

ORIGINAL: Guro23

ORIGINAL: mollymoo

Sign [:)]

sign

ORIGINAL: lillemannognestemann

vaksine: bivirkninger på småbarn??
ikke vaksine: alvorlig syk??
uff..[:o]

Tenker akkurat på det samme [:o][:o][:o]
Det ble sagt på tv:n idag at de som har daglig kontakt med barn under 6 mnd, anbefales å vaksinere seg [:-] Bør VI også vaksinere oss og vil det si at barn under 6 mnd også bør gjøre det [8|]

wath to to....

Even blir 6 mnd i uke 46..skal han få eller ikke få..stakar, skal jo få de andre vaksinene også..blir mye sprøyter på han.

Det kvikksølv greiene er jeg ikke bekymret for, det er så vanlig å bruke og man får større mengder fra mat...

Jeg har tidligere vært på nei siden, så kom jeg i går over på ja siden..nå er jeg på kanskje...ikke lett dette her.

ORIGINAL: Elera

Jeg lurer på en ting til:

- Har hørt at man kan få sykdommen flere ganger. Hvordan kan man da vaksinere?
Er det flere typer svineinfluensa, og man er IKKE sikret selv om man tar vaksinen?

Forvirret ang hele saken....
vaksinen beskytter 70%

Back
Topp