Svineinfluensa-vaksine...??

MissMarge

Betatt av forumet
Ser at det er anbefalt at gravide i 2.og 3.trimester vaksinerer seg mot den hersens svineinfluensaen. Jeg tok vaksinen for 3 år siden, mest pga at et av barna våre var i risikogruppen. Men, så kommer spørsmålet opp igjen... Det er påvist et par tilfeller av s.influensa her vi bor, men føler ikke noe hysteri av den grunn.
Skal du/dere vaksineres...? Jeg er VELDIG usikker på dette altså...

Jeg skal ikke ta den, selv om immunforsvaret mitt er dårlig fra før pga kronisk sykdom.

Jeg må ærlig si jeg er veldig skeptisk. Husker det var en mann som sto frem på tv i 2009 og anbefalte alle å ta vaksinen og for kanskje 1.5år siden såg jeg han tilfelldigvis på tv igjenn og da sa han at han aldri burde anbefalt den slik de hadde gjorde.... Vet de har forbedret vaksinen siden 2009, fjernet kvikksølvet og laget vaksinen like "god" som andre vaksiner, men jeg kommer til å være veeldig skeptisk i tiden fremover. Synes også det er et vanskeligt valg å ta, skulle ønske jeg kunne stolt på de som anbefalte vaksinen..men de virker veldig spake i å anbefale den i år synes jeg.

Jeg og mannen tok den for 3 år siden, da vi hadde en baby i hus...så slapp babyen å få vaksinen. Følte vi fikk skjermet han litt hvertfall. Våget ikke at han skulle få den, når vi ikke viste så mye om den:)

Da er vi to. Er vanskelig å stole på de når de gir den ut til folk uten å ha testet den skikkelig først. Den har sikkert blitt bedre på 3-4år, men tar fortsatt ikke sjansen. Jeg var til legen i dag og er ganske forkjølet, men ble ikke anbefalt å ta den :p

Den vaksinen som gis nå er ikke en forbedret utgave av den fra 2009, det er en vaksine som er gitt i mange år, også før 2009. Det er ikke en svineinfluensa-vaksine, men en helt vanlig sesonginfluensa-vaksine. Ikke at jeg skal overtale noen til å ta den, har nemlig ikke tenkt å ta den selv. Men nå er det vel snart for sent uansett. Her i byen er de fleste legekontorene tomme, og de fleste apotekene er også tomme og vet ikke om de greier å skaffe flere.

Jeg har vel landet på at jeg skal ta den. Er gravid, overvektig og nedsatt immunforsvar og kroppen min takler dårlig å bli veldig syk. Og så er jeg borti mange syk folk på jobb av ulik slag som gjør at jeg lett kan bli syk.

Denne vaksina er som Løvesnuppa sier, ikke en forbedret utgave av den fra 2009, men er den vanlige influensavaksinen som blir endret på litt hvert år for å takle det de forventer er av influensa det året. Så den er på ingen måte lik den fra 2009. De sier også at de som tok den i 2009 ikke lenger er beskyttet mot svineinfluensaen fordi det er så lenge siden vaksinen.

Back
Topp