Svineinfluensa-vaksine IGJEN!!!!

Grete71

Forumet er livet
Risikogruppene vaksineres først
Visse grupper av befolkningen har økt risikoe for komplikasjoner og død av sykdommen. Disse risikogruppene anbefales å ta vaksine slik at den enkelte blir beskyttet mot sykdom, komplikasjoner og død. Dette er de risikogruppene som først vil få tilbud om vaksine:
1. Gravide i andre og tredje trimester. Gravide i første trimester med risiko for alvorlig sykdomsforløp kan vaksineres etter nærmere vurdering

Altså, jeg er jo VELDIG skeptisk til denne vaksinen, som gravid. Så da lurer jeg jo litt på hvorfor man ikke skal vaksineres i første trimester? Fordi vaksinen kan "trigge" en abort? [8|][8|]

Jeg synes at når de KUN skriver slik som dette (Pandemi.no), så er det ikke rart at gravide blir usikre? HVORFOR skal vi ta den??? De følgende risikogruppene har utfyllende info; tilleggssykdommer o.l.  Men gravide bare fordi de er gravide... [&:] Vi er jo ikke syke fordi vi er gravide!!!! [&:]

Det er økt rirsko for lungeproblemer for gravide i 2. og 3. trimester. Derfor anbefales vaksine.

da jeg var gravid i fjor, fikk ikke jeg lov til å ta influensa vaksinen enda jeg ba om det flere ganger (fordi jeg blir så innigampræva sjuk) nei, for de vaksinerte ikke gravide, pga det er "halvdaue" virus de sprøytet inn og ikke "heldaue" osv-- det har jeg tenkt litt på nå, siden helsemyndighetene går aktivt ut og ber gravide vaksinere seg..

men altså, da var det jo ikke snakk om svineinfluensa da, men det var jordmoren min som sa at jeg ikke kom til å få lov til å sette vaksine, "for det gjorde man ikke på gravide" yeah, right..

Sukk og stønn, man kan jo bli sprø av mindre!!! Noen leger sier dèt og noen dèt...

Jeg har sendt inn spørsmål til jordmora her på BV  - håper hun kan gi et skikkelig svar.. [&:]

De anbefaler det vel fordi de har sett at gravide utvikler alvorlige komplikasjoner oftere enn andre folk som får den.
Selv om de ikke nødvendigvis vet akkurat hva som gjør at gravide er så utsatt så veier de vel de ulike risikoene opp mot hverandre.

Så i denne artikkelen fra AP at gravide sto for 6% av dødsfall fra svineinfluensa i USA selv om de bare utgjorde 1% av befolkningen, og at gravide hadde fire ganger større sjanse for å måtte legges inn på sykehus.

http://news.yahoo.com/s/ap/20090928/ap_on_he_me/us_med_healthbeat_flu_pregnant_women

Så tenker jeg "ja men dette er i USA"... Der har ikke alle råd til å legges inn på sykehus eller ta kontakt med lege dersom de blir dårlige. Det ER jo helt andre forhold "over there" enn her. Både når det gjelder selve helsa til folk, og helsevesenet. [&:]

Det er forsåvidt et mulig poeng, men det er nok ikke bare statistikken fra USA som ligger til grunn for anbefalingene, vil jeg tro.

I tillegg så er det jo visstnok sånn at immunforsvaret endrer seg når man er gravid, slik at fosteret ikke støtes bort på grunn av fars gener. Dette skal visst gjøre at man blir sykere av for eksempel influensa. Jeg har dessverre ikke noen konkret artikkel å vise til her, men mener å ha lest dette flere steder.

Jeg var ikke forkjøla en eneste gang da jeg var gravid. Jo kanskje èn gang, litt snufsete, men pleier heller ikke sånn generelt å bli forkjøla.

Tror den vanlige helsetilstanden har aller mest å si, jeg..

Om man ser på side 2 og 11 i denne powerpointen fra rikshospitalet så sier man der at enkelte infeksjoner får alvorligere forløp hos gravide, deriblant influensa.

http://avd.rikshospitalet.no/Nettundervisning/IMM/Presentasjoner/2009/Neonatal%20og%20gravid%20immunsystem.ppt

Her skriver en pensjonert svensk lege i bloggen sin litt om om graviditet og influensa. Blant annet at:

Influensa kan vara allvarligt för gravida kvinnor av två skäl. ( kanske fler men jag kommer på två).
En sak är att när fostret tillväxer pressas diafragman uppåt och inskränker på lungornas utrymme. Det blir en påverkan på andningsfunktionen..

Den andra orsaken har med immunsystemet att göra. Modern och fostret är två olika individer och immunsystemet skall bekämpa det kroppsfrämmande. För att fostret inte skall stötas bort sker en påverkan på immunsystemet under graviditeten. Detta gör att gravida kan lättare smittas och få allvarligare sjukdom.

http://suneoverhagen.blogspot.com/2009/09/influensa-graviditet-ms-spekulationer.html

Takk, det var egentlig ganske forklarende, om ikke annet! [:D] Ordet KAN blir heldigvis ofte brukt angående svineinfluensa... [;)]

ORIGINAL: Grete71
Takk, det var egentlig ganske forklarende, om ikke annet! [:D] Ordet KAN blir heldigvis ofte brukt angående svineinfluensa... [;)]

Ja, det er jo derfor de kaller det risikogruppe og ikke stryker-garantert-med-gruppe [;)]
Det må jo være opp til hver enkelt å avgjøre hvilke sjanser de vil ta. Det er jo en grad av risiko begge veier.

For min egen del heller jeg mot vaksine fordi uforholdsmessig mange gravide dør av komplikasjoner med akkurat denne influensaen, mens sjansen for å dø av en influensavaksine er liten. Så får jeg heller ta sjansen på eventuelle bivirkninger fra tilsetningsstoffene i vaksinen.

Enn så lenge har vi ikke hatt noe større utbrudd her til lands siden mesteparten av smitten kommer fra utenlandsreiser og ikke fra smitte innad i befolkningen ennå. Derfor føles det ikke som om det haster ennå. Jeg ville vel følt det annerledes om det var stadige rapporter om sykdomstilfeller fra smitte imellom nordmenn. På den annen side tar det visst fem uker fra første dose til full effekt, så om man bestemmer seg for vaksine bør man vel ikke vente for lenge heller om det begynner å spre seg her hjemme.

Back
Topp