Svineinfluensa (igjen) LINK

Hørte et langt innslag på radioen i dag, på vei til jobb, intervju med en overlege på Rigshospitalet.

I DK er det kun bestilt vaksiner til, hva var det, omkring 700. 000 innbyggere. De som blir prioritert, er mennesker i riskiogruppen, og helsepersonale. De mener at den øvrige befolkningsgruppe vil klare influensaen, fordi den har vist seg å være mildere enn diverse sesonginfluensaer. De snakket om en estimert dødstall på 3000 mennesker som følge av influensaen, men at dette er like mange/færre enn antall døde som følge av en sesonginfluensa.

De holder hele tiden øye med utviklingen av viruset, hvis det utvikler seg til en tøffere type blir jo behovet for vaksiner revurdert (så ble det snakket om spanskesyken, som jo var et mildt virus som plutselig kom tilbake som et killervirus, men som hun sier, det var i 1918, man hadde ikke antibiotika, folk levde ikke så sunt og hygienisk som i dag osv).

Hun snakket også om at årsaken til at et par land bestiller vaksiner til hele befolkningen, blant annet kan være at man vil forhindre et massivt sykefravær som følge av influensaen, ikke for å minske dødeligheten. Dessuten er man jo ikke helt sikre på bivirkningene av vaksinene enda, hun viste til et par tilfeller hvor en hel befolkning var blitt vaksinert, og følgene av bivirkningene av disse hadde ført til mer sykdom enn hvis man hadde latt være å vaksinere så mange.

Videre hadde hun tre råd:
1. Vær nøye med håndhygiene.
2. Når du hoster, host i ermet, ikke i hånden.
3. Får du influensa, hold deg hjemme til du er frisk, er du i risikogruppen (som vi gravide jo er), ring lege (hvor man kan bli behandlet med f.eks Tamiflu).

Så jeg velger å stadig forholde meg rolig[:)]

Det var en fin artikkel, ikke like krise markedsførende som de vanlige avisene har nå om dagen. Men tanken på lungebetennelse eller værre frister ikke. Har hatt skikkelig ille lungebetennelse når jeg var 17-18 år og det var ILLE, og nå har jeg jo en i magen å tenke på og.. Er forkjøla om dagen, men har ikke feber så regner med at det er vanlig forkjølelse, men får jeg feber så ringer jeg til legen!
Skal også på Madonna konserten i morgen og irriterer meg på at folk vet om folk som har fått diagnose svineinfluensa som skal gå! Synes det er skikkelig egoistisk jeg da..
Men krysser fingrene for at vi alle overlever dette! [:)]

Jeg og er sjokka over at folk med influnsaen går på konserten, syns det er beyond frekt mot oss andre.. *Thihi, jeg har svineinflunsa, og nå skal jeg på madnna konsert og se hvor mange jg klarer å smitte* Arrg.. Har ikke tid til å bli syk jeg tenk..

Back
Topp