Svineinfluensa...Farlig/ufarlig?

Tulipzo

Elsker forumet
Hei! Lurer på om noen har hørt noe ang.svineinfluensa..om den er farlig for oss gravide el. om det ikke er noe å frykte?? [8|] Jeg skal til Italia om 4 uker..og spurte derfor legen min om hva han mente.. Han lurte på om jeg var nødt til å reise? For han ville ikke anbefale meg å reise... Han mente at når vi sitter i et fly..er sjangsen veldig stor for at en eller alle blir smittet hvis noen har sykdommen i seg...Også flyplasser!  Kan jo få sykdommen hjemme i Norge og..men er større sjangs/mere styr hvis vi får den i utlandet sier han?! Har også hørt at gravide helst ikke bør ta den medisinen mot svineinfluensa..? Er 11 uker nå.. og jeg er veldig redd for å utsette meg og barnet for noe..!! [8|] men vil høre hva dere vet/mener?? [:)]

Ja,men det er viktig å passe godt på oss selv i denne tida! Derfor jeg lurer på om noen er i samme situasjon..som skal reise!! Må si jeg er veldig i tvil.. Og så skal vi i et bryllup også! Hadde det vært en vanlig ferie-reise..så hadde det vært lettere å kanselere reisen![:-]

takk for svar... ja, eg trur nok jeg skal gjøre det. Vet jo ikke hvor alvorlig denne svine-driten er..
Noen sier den er farlig for gravide..og noen sier det er en vanlig influensa! Tror jeg tar legens råd ja.. [&:]

Ettersom jeg har forstått så er den ikke farligere enn annen influensa, det er bare det er ingen er immune og denne influensaen har vært uforutsigbar med tanke på at unge menneskeliv har gått tapt. Også i tilfeller hvor disse personene i utgangspunktet var friske. En studie av gravide kvinner i USA visste at 6 av 35 eller noe slik hadde dødd, og det synes jeg er rimelig mye. Men samtidig finnes det garantert stooore mørketall, og det er nok et betraktelig større antall gravide som har vært smittet / er smittet, som det går helt fint med. Men man vet jo aldri, komplikasjoner kan jo oppstå av en enkel halsinfeksjon.  jeg avbestilte min sydenreise grunnet svineinfluensa, da jeg ikke hadde klart å kosa meg skikkelig. Dessuten visste jeg ikke at jeg var gravid da jeg bestilte turen, og følte ikke noe for å fra midt i den verste kvalmetida :)

Vi skal også på ferie, på onsdag. Også til Italia. Men vi skal ta tog da.
Skulle avbestille turen i dag, men klarte bare ikke. Har snakket med både lege og jordmor, ingen vil anbefale meg hverken eller. Som hun legesekretæren sa, de føler nok ett veldig stort ansvar for å svare riktig.
Denne infuensaen skal jo være mildere enn vanlig influensa. Og jeg har alltid hatt en god helse i tillegg. Dessuten, så er jeg heller ikke videre imponert over helsevesenet her hjemme. På ferie i Italia vil jeg jo ha sykeforsikring, og vi reiser også gjennom startour, de vil jo hjelpe oss med å sørge for at vi evt kommer til dyktige leger. En annen ting, er at jeg ikke kommer til å ta verken den vaksinen, eller den medisinen her hjemme, med mindre jeg blir alvorlig syk. Blir jeg syk her hjemme, kommer jeg til å ta paracet for feberen, og ellers slappe av. Og det samme tenker jeg å gjøre dersom jeg blir syk i Italia.
Jeg jobber jo i barnehage, der smittefaren uansett er relativt stor. Samt at jeg jobber litt på en bensinstasjon, og tar imot folks penger hele dagen. Så jeg tror nesten jeg er utsatt for en større smittefare her hjemme.

har akkurat hatt svineinfluensa, og slik legen håndterte det her er jeg IKKE videre imponert.

jeg valgte å IKKE ta tamiflu, verken forebyggende eller som hjelp.

skal snakke med legen MIN neste uke om hvordan jeg skal forholde meg, men er foreløpig ganske avslappet. media blåser det veldig opp, men jeg utsetter meg ikke bevisst for meg smitte enn nødvendig.

hvis legen mener at du ikke bør reise hadde jeg ikke reist tror jeg.

ORIGINAL: *mini og reka*

har akkurat hatt svineinfluensa, og slik legen håndterte det her er jeg IKKE videre imponert.

skal snakke med legen MIN neste uke om hvordan jeg skal forholde meg, men er foreløpig ganske avslappet. media blåser det veldig opp, men jeg utsetter meg ikke bevisst for meg smitte enn nødvendig.

Ble du veldig syk?

ORIGINAL: SiljeC

ikke i det hele tatt. vondt i hodet og nakken(vannvittig vondt!!!!) og litt småkvalm.
svigerfamilien min fikk det litt verre med halsbetennelse og bihulevondt, men de og sier at det er mildeste influensaen de har hatt....

Ble du veldig syk?

ikke i det hele tatt. vondt i hodet og nakken(vannvittig vondt!!!!) og litt småkvalm.
svigerfamilien min fikk det litt verre med halsbetennelse og bihulevondt, men de og sier at det er mildeste influensaen de har hatt....

Ble du veldig syk?

Godt å høre!

Sånn som jeg har fortstått, er det feberen som kan være farlig for fosteret? Sett bort i fra at man ikke får noen andre komplikasjoner som følge av influensaen. Så da burde det vel holde med litt paracet? Vil tro det er bedre for den lille, enn Tamiflu.

Ble du veldig syk?

Godt å høre!

Sånn som jeg har fortstått, er det feberen som kan være farlig for fosteret? Sett bort i fra at man ikke får noen andre komplikasjoner som følge av influensaen. Så da burde det vel holde med litt paracet? Vil tro det er bedre for den lille, enn Tamiflu.

Tamifluen lot jeg være fordi det ikke er gjort noen tester på den, og jeg fikk heller ingen ekstra oppfølging om jeg tok den.

i tillegg må du ta den innen 48 timer etter at du er bllitt syk for at den skal ha virkning.....

Tusen takk for svar alle sammen![:)] godt å høre fra andre hva de mener og folk som har hatt det! For det er ganske blusset opp i media synest eg.. Men legene vil ikke annbefale en utenlands tur el.ikke.. tror de er redd for å si noe feil..
Eg skal tenke litt til på dette..så får jeg se om jeg riser eller ikke! Lykke til til dere andre. Håper ingen får det!

Back
Topp