svindyr madrass!

~lille lavendel~

Forelsket i forumet
jeg har en brukt madrass som passer til stokkesenga. den er brukt til 2 barn før, med saueskinn oppå. ny koster denne madrassen 1100 kr så jeg kan jo ikke kjøpe ny. madrassen har vaskbart trekk som jeg har vasketpå 60 grader. skummet inni kan skylles/ vaskes for hånd på 60 grader (tenkte å koke opp vann å vaske den i). hva tror dere? går dette bra eller MÅ jeg ha ny madrass??

Må jo nesten bare ta et valg på det ut i fra den infoen som finnes. Hvis du ender på ikke å bruke den om på nytt, kan du jo kanskje få tak i en som er billigere enn 1100kr med de samme målene?

Vi hadde også en så dyr madrass i sprinkelsenga til vårt første barn, og jeg var lenge i tvil hva jeg skulle gjøre - kjøpe ny eller ikke. Men jeg leste at risikoen for krybbedød er mindre om det er søsken som har brukt madrassen, og jeg har jo full kontroll på at det ikke har vært noen uhell oppi den heller. Så jeg endte med å vaske trekket på 60 grader og vaske selve madrassen på så varmt det var mulig å få det i dusjen. Litt av ett styr å vaske madrassen forresten, brukte dagesvis på å bli tørr ;) Om det er søsken som har brukt madrassen før ville jeg vasket og brukt på nytt, om det ikke er søsken ville jeg kjøpt ny.

Jeg har en rimelig dyr madrass i sprinkelsenga og har brukt den til nr en og to. Har tenkt å bruke den til nr tre også. Vasket bare trekket og luftet/ evt fryser selve madrassen. Ser ut som ny. Det som er viktig er jo også at den ikke er blitt trykket sammen eller det er blitt sånn grop i den:)

Jeg har også en dyr madrass som er brukt til storebror. Vasker trekket og legger madrassen ut i sola noen timer. Det skal fungere like godt som å legge i frysa.
Jeg var ikke klar over det med nr 1 så han har ligget i (ny) seireseng hos mine foreldre med den samme skummadrassen jeg hadde i min reiseseng da jeg var liten..

Ville bare vasket den så godt det går og brukt den om igjen :) Regner med den ikke er så mange årene gammel. Grunnen til at det anbefales ny madrass er at madrassen ikke skal være så gammel at den inneholder giftstoffer (det er mange år siden dette ble forbudt) og den skal ikke ha liggemerker eller ha blitt myk - men fortsatt være fast. Tror nok stokke sine madrasser er såpass høy kvalitet at den ikke blir myk etter et barn :) Les litt på evt foreningen for krybbedød sine sider om du er usikker (eller for å bli betrygget). Vi kommer nok til å bruke våres madrass til sprinkelseng igjen om den ikke er merker i og oppleves fast og fin etter gutten er ferdig å bruke den. Har brukt tisselaken på våres da, og har egen vugge til det første halve året :)

Vi hadde også en så dyr madrass i sprinkelsenga til vårt første barn, og jeg var lenge i tvil hva jeg skulle gjøre - kjøpe ny eller ikke. Men jeg leste at risikoen for krybbedød er mindre om det er søsken som har brukt madrassen, og jeg har jo full kontroll på at det ikke har vært noen uhell oppi den heller. Så jeg endte med å vaske trekket på 60 grader og vaske selve madrassen på så varmt det var mulig å få det i dusjen. Litt av ett styr å vaske madrassen forresten, brukte dagesvis på å bli tørr ;) Om det er søsken som har brukt madrassen før ville jeg vasket og brukt på nytt, om det ikke er søsken ville jeg kjøpt ny.
Enig :)

den er brukt av søsken og ikke veldi lenge da stokkesenga er liiiiiiten. den skal ikke renses men kan vaskes så jeg prøver på det. har vasket trekket på 60 og fåt prøve meg på skumgummien også. står at madrassa er allergivennlig og ikke innholder noen frmer for giftige gasser.. takk for gode råd og synspunkt!!

Back
Topp