Svindel?

HappyMommy

Betatt av forumet
Novemberlykke 2018
Har noen av dere fått faktura fra Apple i dag? Jeg og mannen fikk faktura av at vi hadde bestilt lagringsplass til iCloud :think005 Noe vi ikke hadde gjort, fakturaen var på 599kr.

Jepp, både mannen og jeg har fått. Bare å slette.

Får ofte faktura av apple og jeg har ikke apple en gang [emoji39][emoji23] Så mye svindel ute ja

Ett godt tips til dere som lurer, du ser ofte om det er svindel eller ikke på Mail adressene. Sjekker alltid Mail adresse og trykker aldri på linker om jeg ikke er 100% sikker. Men i min jobb blir vi kurset ganske godt i datasikkerhet, du kan alltid se svindel på ett eller annet vis.[emoji28]

Jepp. Fått på alle jobbmailene. Så godt forskjell på den mailen kontra vanlig apple faktura ;) summen var jo også unormalt høy

Den mailen jeg fikk som jeg åpnet via app, var faktisk helt lik. Altså ingen forskjell bortsett fra 2 tall i mailadressen som ikke er på den vanlige applemailen.

Jeg var borti dette nå nylig. Hvis jeg får gjette så har du samme bestillingsnummer/dokumentnummer som meg (se under)?

Dette er phishing, altså at de prøver å lure dere til å gå inn på en falsk side og oppgi kortnummer.

124040A0-3325-454D-9147-B7324C75B761.jpeg

Bare å overse. Mine Applefakturaer trekkes direkte fra konto, det jeg får på Mail er bare informasjon, så trenger aldri å gå inn å betale noe

Betaler kun direkte til Apple ikke regningene de sender...

Dette er jo ingen regning i den forstand da, det er en faktura med bekreftelse på kjøp, altså en bekreftelse på hva de skal trekke fra kontoen din. Det de vil er jo at man skal gå inn på angre/refusjon linken og følge instruksene der, de instruksene er ganske så like som apple sim originalside men apple ber aldri om kortnummer for de har det jo allerede.

Man er ganske dum om man går på en svindel i disse dager. Det er jo advarsler både her og der .

Back
Topp