Svimmelhet

Mamma_90

Flørter med forumet
Er det flere som er plaget av svimmelhet? Klarer omtrent ikke å fungere på dagtid grunnet svimmelhet. Tørr heller ikke å dra på butikk alene lenger da jeg blir så svimmel dersom jeg må stå i kø, ser svart og stjerner og blir helt varm i kroppen. Blodprøvene hos legen viser verken lav blodprosent eller jernmangel. Blodtrykket målt hjemme idag viste 99/69 i hvile. Noen som har tips? Spiser lakris. Er forresten i uke 15+3. Vært plaget av svimmelhet i tidligere i svangerskap også, i første besvimte jeg flere ganger når jeg stod å betalte i butikken.

Vanlig at blodtrykket er lavt når man er gravid, mitt er vel 100/65 utpå dagen uten hvile, og er 120/70 når jeg ikke er gravid.. spiser du og drikker du nok? Har du mulighet til å kunne sette deg ned? Jeg har litt tendenser av og til tidligere blodtrykksfall dersom jeg blir stående, jeg må enten bevege meg eller sette meg ned, alt ettersom hvor langt det er kommet når jeg oppdager det. Greier som regel å holde det i sjakk med å aldri handle når jeg er tørst/sulten. Prøv å spis noe lite mellom hvert måltid og før du skal noe sted og sørg for at du drikker nok! Særlig drikke er utløsende for meg, men jeg er nok ikke halvparten så plaget som det du er. Er det feks en frysedisk i nærheten i butikken du kan evt sette deg ned på om det skjer i butikken? For meg virker det som det er blodtrykksfall du opplever, men litt vanskelig å si sikkert :p minner meg ihvertfall om mine blodtrykksfall.

Jeg hadde 100/60 i blodtrykk på første kontroll. Fikk beskjed om å drikke mye! Det skulle hjelpe å øke trykket i kroppen. Jeg tar også et lite jerntilskudd da jeg alltid har lavt/nedre skala på jernprøver. Merker stor forskjell om jeg glemmer og drikke og ta tabl :)

Jeg hadde lavt blodtrykk på første kontroll. Trodde det var derfor jeg var svimmel.. Men blodtrykket har forhøyet seg nå, og er enda svimmel..

Fått resept på D-vitamin kur, og tatt blodprøver for å sjekke b12. Har dessverre ingen tips, annet enn å ta ting i ditt eget tempo, så fremt det er mulig. Selv er jeg sykemeldt pga dette..

Mitt blodtrykk daglig nå er 90/60! Gjett om jeg er ofte svimmel! Blir også dårlig på butikken ofte.

Det som redder meg er : å ALLTID ha vannflasken min og drikke, drikke, drikke konstant. Ikke stå opp veldig raskt fra stoler/sofaer osv.
Når det er på sitt verste ta et par slurk av Coca-cola , fordi den innholder sukker,koffein og bobler, alle disse 3 tingene får blodtrykket opp raskt i kroppen! Det samme gjør kaffe og te.
Jeg drikker daglig 1 kopp kaffe eller te hver morgen akkurat fordi blodtrykket mitt er såpass lavt . Det hjelper. Ta og sjekk jern nivået ditt også.
Og det siste er frisk luft og bevegelse. Lykke til :greet015

Last edited:
Jeg kjenner på blodtrykksfall noen ganger, men ikke i nærheten av hvordan du har det.
Håper det endrer seg fort- for det høres ikke noe særlig ut.

Takk for svar [emoji4] tror jeg er flink nok til å spise, men har nok et stort forbedringspotensial angående drikke. Jobber på en hektisk sykehusavdeling, så mulig jeg er mer svimmel der siden jeg ofte glemmer å drikke før jeg først er blitt svimmel. Drikker ikke kaffi, men kan prøve cola. Vitamin D tar jeg allerede [emoji4] kan forsåvidt starte å ta jern også, for bruker så og si alltid å ha lavt. Brukt å være fint på første kontroll slik som nå, men når jeg kommer på neste kontroll må jeg som regel starte på jerntbl.

Kjenner til det. Når jeg står oppreist merker jeg at kroppen liksom blit kraftløs, jeg blir tungpustet, det svartner og jeg ser stjerner og i det hele tatt..
Har lavt blodtrykk, men aner ikke hva det ligger nå. Pleier gjerne å ha lavt jernnivå, så jeg skal begynne med jerntabletter igjen nå, i håp om at det hjelper noe.
Må bruke gooood tid når jeg skal reise meg, og prøver å drikke masse- blir uvel om jeg blir tørst.

Kjenner til det. Når jeg står oppreist merker jeg at kroppen liksom blit kraftløs, jeg blir tungpustet, det svartner og jeg ser stjerner og i det hele tatt..
Har lavt blodtrykk, men aner ikke hva det ligger nå. Pleier gjerne å ha lavt jernnivå, så jeg skal begynne med jerntabletter igjen nå, i håp om at det hjelper noe.
Må bruke gooood tid når jeg skal reise meg, og prøver å drikke masse- blir uvel om jeg blir tørst.
Legen min anbefalte rikelig med drikke og salt potetgull [emoji106]

Back
Topp