svimmelhet IKA hva er det?

Tone1

Elsker forumet
Noen som kan hjelpe meg?
Ei venninne fikk nettopp sykemeldign med den diagnosen på. Vi er litt usikre på hva det egentlig er
Takk for svar [:)]
 
IKA = Ikke klassifisert annet sted. (Alle sykdommer/tilstander har egne koder.)
 
Går ut i fra at din venninne har fått diagnosen svimmelhet, fordi denne tilstanden var nærmeste klassifisering på hennes sykdom.
 
Første hun burde gjøre er å sjekke om det er krystallsyke (BPPA), som kan gi kraftig svimmelhet som kan vare enkelte ganger i flere år.

Det som er kjekt med krystallsyken er at det nå i 99% av tilfellene kan kureres på 5 minutter med en spesiell bevegelses-manøver som kalles Henley-manøveren, som inntil for bare et par år siden ikke ble tatt alvorlig av legebestanden, men som ved nærmere forskning har vist seg å være nærmest 100% effektiv på BPPA-syndromet / krystallsyken, ettersom manøvren tvinger små rusk/krystaller som har lagt seg i indre ørevæske-lager som da hele tiden forstyrrer balansen, ofte med karusell-type-svimmelhet som resultat.
 
Selvom metoden er nå 100% anerkjent og bekreftet av legemiljøet, er det fortsatt en god del familie/hus/privat-leger som ikke har lært seg om BPPA/krystallsyken og dermed ikke har hørt om henley-manøvren ettersom den ikke er stort sett eldre enn 6-7 år som anerkjent metode.

Hun burde sjekke dette først, for hvis hun har BPPA/krystallsyke kan hun spare seg for mange bortkastede år på å prøve å finne ut hva som feiler henne.
 
.....er det den diagnosen du har fått Kal-El.
Leste du var borte en stund pga av svimmelhet.....?
 
ORIGINAL: gira

.....er det den diagnosen du har fått Kal-El.
Leste du var borte en stund pga av svimmelhet.....?

 
Jeg testet for BPPA, men hadde ikke det, så jeg er svimmel/plaget enda, finnes ingen kur/manøver mot min type svimmelhet foreløpig som jeg vet om.
 
Problemet mitt er nok høyst sansynelig øye/øyemuskel/synssenter-relatert og ikke øre/øregang/balansenerve-relatert som BPPA/krystallsyken er.
 
EDIT, beklager, roter litt her, jeg mente BPPV (Benign paroxysmal positional vertigo) , ikke BPPA, og Epley's manøver, ikke Henleys [:D]

linker:

BPPV:
[link=http://en.wikipedia.org/wiki/BPPV]http://en.wikipedia.org/wiki/BPPV[/link]

om metodene for å kurere BPPV:
[link=http://www.dizziness-and-balance.com/disorders/bppv/bppv.html#treatment]http://www.dizziness-and-balance.com/disorders/bppv/bppv.html#treatment[/link]
"The Epley and Semont / Gans Maneuvers" (Brandt-Daroff Excercises)
 
okei......
Hvordan påvirker det deg i hverdagen da?
Har ei venninne som plages så av svimmelhet, men de mener det har med stoffskifte å gjøre.......men de har til nå ikke funnet noe mer konkret å basere det på!?!
 
ORIGINAL: gira

okei......
Hvordan påvirker det deg i hverdagen da?
Har ei venninne som plages så av svimmelhet, men de mener det har med stoffskifte å gjøre.......men de har til nå ikke funnet noe mer konkret å basere det på!?!

 
Det gjør meg mere eller mindre "invalid", dvs. jeg kan nyte enkelte deler av dagen, kan til tider sette meg ned med noe å dermed klare å "glemme" at jeg har problemet mitt for en kort stund, men det er foreløpig umulig for meg å konsentrere meg lenge om en ting, og klarer ikke å jobbe slik det er nå.
 
Når det er sagt, så venner jeg meg sakte men sikkert til det, selvom jeg ikke er noe bedre nå enn for 3 mnd siden når jeg fikk det, så "føles" det allikevel ikke så ille ut som da, og jeg har klart å slutte med endel ting som å sitte å stirre på enkelte punkter, mønster osv hele dagen lang for å sjekke hvor dårlig jeg er når jeg egentlig bare får det samme svaret/resultatet hver gang, så det har hjulpet en god del, og tror nok at uansett om jeg blir bedre eller ikke vil jeg klare å lære meg å leve med det såpass mye at jeg skal klare å jobbe igjen og konsentrere meg om ting over lengre tid igjen, men det tar tid.
 
Har tatt alle mulige prøver, blodprøver og hodescanning osv. så ikke stoffskifte eller lignende problemer her (dog, det er fortsatt en god del undersøkelser igjen som jeg ikke har tatt ennå.)
 
Back
Topp