Svimmel og kortpustet

JjHh33

Forelsket i forumet
Flere som sliter med dette?
Er 31+1 nå, og flere ganger daglig i det siste har det føltes ut som jeg er i ferd med å besvime:meh: Som om jeg ikke får nok luft i systemet, og blir kvalm. Var på sykehuset om søndag pga for mye kynnere, og da var blodtrykket helt fint.

Kjenner jeg nesten ikke tør å gå ut blandt folk tilfelle jeg skal deise i bakken :wtf:

Det høres ikke godt ut. Jeg ville ringt legevakt for å få komme inn på en sjekk.

Merker jeg blir fort dårlig når jeg står i ro. Virker som jeg ikke får pustet skikkelig, men blir ikke så dårlig/svimmel at jeg føler jeg skal dette i bakken. Hos meg er det oftest når jeg står helt i ro eller når jeg sitter i en litt dårlig posisjon, blir bedre med en gang jeg rører på meg. Aner ikke hva det kommer av...

Håper det går fint med deg ❤ Trist om det skal fortsette slik.

Merker jeg blir fort dårlig når jeg står i ro. Virker som jeg ikke får pustet skikkelig, men blir ikke så dårlig/svimmel at jeg føler jeg skal dette i bakken. Hos meg er det oftest når jeg står helt i ro eller når jeg sitter i en litt dårlig posisjon, blir bedre med en gang jeg rører på meg. Aner ikke hva det kommer av...

Håper det går fint med deg ❤ Trist om det skal fortsette slik.

Ja det er ofte når jeg sitter i en dårlig posisjon, som om magen klemmer opp i lungene.
Går over når jeg får lent meg tilbake eller lagt meg ned å trekt pusten skikkelig.
Skal til jordmor til uka, så får høre med ho!
Blir det værre får jeg ringe sykehuset igjen:rolleyes:

Ja det er ofte når jeg sitter i en dårlig posisjon, som om magen klemmer opp i lungene.
Går over når jeg får lent meg tilbake eller lagt meg ned å trekt pusten skikkelig.
Skal til jordmor til uka, så får høre med ho!
Blir det værre får jeg ringe sykehuset igjen:rolleyes:

Blir nok greit å få snakket med jordmor om det :) Så får du bare lytte til kroppen når den sender slike signaler så du ikke trigger det unødig. :happy:

Er mye svimmel pga lavt blodtrykk, men puste problemer har jeg ikke (annet enn av jeg blir fortere sliten/anpusten).

Det der hørtes ikke noe særlig ut. Jeg synes du skal kontakte legevakta hvis det blir veldig ille igjen.

Hvis jeg sitter feil og magen kommer litt i klem så føler jeg også ofte at jeg ikke får puste skikkelig. Det føles bare veldig tungt, men blir ikke svimmel og kvalm, hvis jeg skulle bli det må jeg sikkert sitte en stund i feil stilling.
Håper du finner ut av det :)

Tok en telefon til fødeavd. igår bare for å høre. Det var visst ikke uvanlig at man kunne besvime, pga store blodårer som kom i klem, blodtrykksfall, blod som brukte lengre tid på å fraktes rundt i kroppen osv. Å bli kortpustet skyldtes at bebis presser opp i lungene.
Beste er å ta det helt med ro, og legge meg når det blir ille, noe jeg føler har hjulpet:D
Ikke tåler jeg varmen så bra heller så det har nok sikkert også en finger med i spillet...

Bare å holde ut til termin, 9 uker igjen!! :angelic:

Tok en telefon til fødeavd. igår bare for å høre. Det var visst ikke uvanlig at man kunne besvime, pga store blodårer som kom i klem, blodtrykksfall, blod som brukte lengre tid på å fraktes rundt i kroppen osv. Å bli kortpustet skyldtes at bebis presser opp i lungene.
Beste er å ta det helt med ro, og legge meg når det blir ille, noe jeg føler har hjulpet:D
Ikke tåler jeg varmen så bra heller så det har nok sikkert også en finger med i spillet...

Bare 9 uker igjen!:wideyed: Fy søren som tiden har flydd!

Har du forsøkt å dusje med "lukent" eller litt kaldere vann?

Dette var et forslag en annen gravid fortalte om for mange år siden.
Da mente legen at det ville få blodårene til å krympe litt sammen så de ikke var så utvidede og dermed lindre litt mot hovenhet osv.

Så bra at det ikke er så uvanlig og ikke noe å bekymre seg over mtp baby. Ta det med ro og lytt til kroppen så går nok dette bra. Håper du slipper å svime av i svangerskapet. Det kan ikke være noe godt. Ta vare på deg selv i innspurten (og etter)! ❤

Jeg har opplevd noe lignende.. Pustevanskene kommer og går, tror det er kroppens måte å bli vant til plutselig vekst i livmoren på. Jeg slet veldig med pusten de siste par ukene, men så ble det bedre igjen og nå tenker jeg ikke på det lengre. Samme skjedde i overgangen 1. og 2. trimester også, en kort periode.

Svimmelhet og følelsen av blodtrykksfall sliter jeg mye med. Er faktisk hovedgrunnen til at jeg er sykemeldt nå.

Har du forsøkt å dusje med "lukent" eller litt kaldere vann?

Dette var et forslag en annen gravid fortalte om for mange år siden.
Da mente legen at det ville få blodårene til å krympe litt sammen så de ikke var så utvidede og dermed lindre litt mot hovenhet osv.

Nei det skal jeg jammen prøve på :D Hjelper veldig å sette på full AC i bilen og merker jeg!

Jeg har opplevd noe lignende.. Pustevanskene kommer og går, tror det er kroppens måte å bli vant til plutselig vekst i livmoren på. Jeg slet veldig med pusten de siste par ukene, men så ble det bedre igjen og nå tenker jeg ikke på det lengre. Samme skjedde i overgangen 1. og 2. trimester også, en kort periode.

Svimmelhet og følelsen av blodtrykksfall sliter jeg mye med. Er faktisk hovedgrunnen til at jeg er sykemeldt nå.

Usj, er ikke noe hyggelig med de blodtrykksfallene altså :wideyed: Vi får bare holde ut litt til :angelic:

Ja det er helt utrolig som tida har flydd :wideyed:
Syns ikke det var lenge sida jeg satt med en positiv test i hånda på lille julaften:D
Egget vårt ble befruktet på nyttårsaften:hilarious:

Egget vårt ble befruktet på nyttårsaften:hilarious:
Med termin 25.09 så blir det vel et par dager før, for min del? Siden svangerskap regnes som 40+2/40+3 (avhengig av hvilken tabell sykehuset velger).

Med termin 25.09 så blir det vel et par dager før, for min del? Siden svangerskap regnes som 40+2/40+3 (avhengig av hvilken tabell sykehuset velger).
Min eggløsningstest var positiv kl 8 den 31 desember. Så hvis det er mellom 12-24 timer etter positiv test at egget løsner så regner vi det som nyttårsbarn:hilarious: Vi vet ikke nøyaktig, men vi liker å tenke det. Mensterminen vår er 25.09 men eggløsnings og OUL termin er 27.09:)

Mensterminen er jo basert på ein standard syklus på 28 dager, og så justeres det evt etter ultralyd basert på størrelsen på ungen (som kan variere). Eghar ein litt kortere syklus og brukte eggløsningstest så eg veit når eggløsning må ha vert, pluss at eg har intense eggløsningssmerter, så ganske sikker på at egget slapp om morningen første nyttårsdag ;) Men sjølve akten var kvelden før :p

Back
Topp