Svigers...

goldpen

Nybakt tobarnsmor bosatt i Oslo
Svigers på besøk... Greit nok, men de røyker som to lokomotiver, og stinker ut leiligheten. Gjett hvem som blir kvalm og får hodepine? Jeg er absolutt ikke interessert i å bli utsatt for passiv røyking nå som jeg er gravid. De er gamle og dårlige til beins, så vi kan ikke forlange at de skal løpe opp og ned trappa 4 etg hver gan behovet medler seg (det gjør det ofte), så derfor lar vi dem røyke ut kjøkkenvinduet med kjøkkendøra igjen. En regel som ser ut til å være VELDIG vanskelig å forhollde seg til. Våkna i natt av at svigerfar tusla rundt i leiligheten og røyka og PLYSTRA. Er det mulig?!? Og svigermor vil gjerne røyke når jeg kommer hjem fra jobb og står og skal lage middag. Jeg sa i fra ganske så tydelig, og da kommer hun  til og med med spydige kommentarer om at jeg jo har "lov til å være litt pysete nå som jeg er gravid" mens hun blåser røyken opp i ansiktet på meg. Jeg ble så J... forbanna. Er det mulig å vise så liten respekt for kvinnen som bærer på det lenge etterlengta barnebarnet hennes? Grrrrr..... Ille nok å bo fire mennesker på 55 kvm i en uke om man ikke skal oppleve sånn utrolig utidig oppførsel i tillegg.

Hoff, skjønner du blir irritert, jeg hadde blitt reimelig forbannet hadde det vært hos meg, dere har ikke veranda/terasse da??

Nei, ønsker meg det veldig! Neste sted vi skal bo skal det være enten heis eller veranda. Vi har DEN fine bakgården da, men svigerfar har kun 20 prosent lungekapasitet (jepp, og han nirøyker!) og får anfall av å gå i trappa. Sukk....

Ja, blir snart nødt til det. De er her bare en uke hver sommer da, så det er litt vanskelig. Men kjenner at den uka blir skikkelig lang når man må hanskes med sånt. Blir så utrolig dårlig stemning. Skal være litt tøffere med dem når jeg kommer hjem. Takk for støtten, jenter!  

Ja, vet du hva.. da hadde jeg spurt kjæresten om ikke han kunne prøve å si det på en fin måte igjen, siden det er hans foreldre tross alt.. Hvis ikke det hjelper får du bare være strengere. Ingen hadde fått røyke inne hos meg nå når jeg er gravid, hvis det er så gale med formen deres bør de jo allikevel ikke røyke så mye.. ? men, sikkert ikke lett å si det til eldre mennesker..  Lykke til[:)]

huff d hørtes sikkelig trasig ut.blir og dåli av røyklukt.håper du klarer å si i fra til de uten at de blir fornerma,og at de kansje skjønner din situasjon?! 

De har fått beskjed nå (igjen) fra både meg og kjæresten min. De har begynt å ta mer hensyn, og i morgen reiser de gudsjelov hjem igjen. Men det ble en lang, kvalm og rriterende uke. Utrolig unødvendig å bli utsatt for sånt. Særlig når man har gitt klare beskjeder hele veien og det likevel ikke blir respektert. URK.

Uff, ble faktisk ordentlig provosert på dine vegne nå![:@] Jeg er kanskje litt streng, men alle som besøker oss får grei beskjed om å røyke på altanen eller utenfor inngangsdøren. Hvis de ikke respekterer dette har jeg sakt at de kan la være å komme på besøk!

ORIGINAL: adriana

Uff, ble faktisk ordentlig provosert på dine vegne nå![:@] Jeg er kanskje litt streng, men alle som besøker oss får grei beskjed om å røyke på altanen eller utenfor inngangsdøren. Hvis de ikke respekterer dette har jeg sakt at de kan la være å komme på besøk!

Sånn er jeg også i utgangspunktet også. Ingen andre får lov til å røyke hjemme hos oss. Derfor burde svigers være yttert takknemlig og ydmyke når de får lov til å slippe å dra de gamle slitne og lungesyke kroppene sine opp og ned fire etg for å røyke. De er her bare en eller to ganger i året, for de bor på annen kant av landet. Hadde de vært her oftere hadde de ikke fått lov å røyke inne her. Nå skal det sies at de har holdt seg til reglene i det siste nå. Jeg har sagt kjempetydelig i fra, så det blir full krig om de gjør noe utenom "reglementet" nå.

Takk for sympatien, det hjelper! [:D] 

De dro i går. Vi tok en oppsummering på det med røykinga, og prøvde å motivere dem til å slutte. Sa for eksempel at de ikke fikk lov til å holde barnet dersom de nettopp hadde, og at vi ikke kom til å ha med babyen på besøk til et hus som det ble røyka i. Sa også at det hadde vært skikkelig ubehagelig for meg å være i hus med røyklukta disse dagene, og at det betydde at fosteret nok har hatt det enda værre. Den mottar dobbelt så mye kullos som det jeg får i meg, og det tar lengre tid for den lille å kvitte seg med det igjen. Før de satte seg på toget fikk de dessuten med seg boka "Endelig ikkerøyker" hehe. Jeg tror vi gjorde oss forstått[:D] 

Jeg håper de holder det de lovte, og klarer å slutte. Forhåpentligvis blir deres helsegevinst stor også. (Svigerfar har asbestose (skummel lungesykdom) og bare 20 % lungekapasitet igjen.)  

Så bra at dere motiverer dem og gir dem klar beskjed :) Nå har de noe å tenke på ja..

Back
Topp