Svigers vil kjøpe leilighet i nærheten av oss

Ugleline

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Svigers bor på østlandet, mens vi bor på vestlandet.

Siden dette blir første barnebarna så har svigermor litt angst for at hun skal se dem lite. Derfor er de nå på husjakt etter bolig her.

Det betyr også at vi, eller i all hovedsak samboer blir sendt på visninger. Jeg er en sånn som setter meg inni alt. Og jeg har jo tenkt de er 2 voksne som burde klare å sette seg inn i boligkjøp selv... men så virker det som det kanskje ikke er tilfellet.

Nå til uken skal samboer på visning i en bolig der det er 2 bad som begge har fått tg3. Han har fått beskjed om å sjekke at badene ser greie ut...i mitt hode vil jo det si at de må utbedre disse badene relativt kjapt. Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, jeg skjønner bare ikke logikken. Joda de har råd til å ordne badene, men det bare virker som de tenker det ikke er så farlig.

Det er jo uansett de som må ta støyten om det blir lekkasje osv. Føler meg tullete egentlig for å problematisere det, men får skylde på hormoner og mammainstinkt som ikke er helt rasjonelt :bag: :bag: :bag:

Kan jo nevne at jeg syns det er helt greit at de har lyst å kjøpe bolig, men forventer jo at ting skal være i orden der også om de vil passe eller ha overnatting :bag: vet ikke om jeg burde bare la det gå eller si noe
 
Tg3 kan jo gå på flere ting. Feks kan det være manglende dokumentasjon, eller ikke tilstrekkelig fall etc, likevel slik at badet fungerer for alle sine formål i mange år til ☺️ Her er takstrapportens beskrivelse av årsaken til tg3 nyttig ☺️ Men skjønner frustrasjonen, dette bør de absolutt sette seg inn i selv!
 
Koselig at de flytter landsdel for dere :)

Jeg er også slik som gjør research om det meste på forhånd og liker å være informert, og i hvertfall når det kommer til huskjøp så ville jeg aldri gått inn i det uten all info. Men folk er forskjellige der. Jeg hadde sikkert ikke greid å ikke undersøkt litt på deres vegne selv om de burde kanskje ta litt mer ansvar selv. Jeg ville undersøkt hvorfor de er tg3, det pleier jo å stå i rapporten så kan du jo vurdere ut i fra den om det er noe som er av stor nok betydning til at du skal ta det opp. Hvis samboer skal dra på visningene så vil det være naturlig at han undersøker og spør om badene og forteller de så da kan jo dine vurderinger/tanker komme inn da uten at det må tas opp som et problem.
 
Tg3 kan jo gå på flere ting. Feks kan det være manglende dokumentasjon, eller ikke tilstrekkelig fall etc, likevel slik at badet fungerer for alle sine formål i mange år til ☺️ Her er takstrapportens beskrivelse av årsaken til tg3 nyttig ☺️ Men skjønner frustrasjonen, dette bør de absolutt sette seg inn i selv!
Her står det badene må totalrenoveres :bag: men har egentlig bare konkludert med at jeg bare melder meg ut av diskusjonen. De får finne utav det selv
 
Koselig at de flytter landsdel for dere :)

Jeg er også slik som gjør research om det meste på forhånd og liker å være informert, og i hvertfall når det kommer til huskjøp så ville jeg aldri gått inn i det uten all info. Men folk er forskjellige der. Jeg hadde sikkert ikke greid å ikke undersøkt litt på deres vegne selv om de burde kanskje ta litt mer ansvar selv. Jeg ville undersøkt hvorfor de er tg3, det pleier jo å stå i rapporten så kan du jo vurdere ut i fra den om det er noe som er av stor nok betydning til at du skal ta det opp. Hvis samboer skal dra på visningene så vil det være naturlig at han undersøker og spør om badene og forteller de så da kan jo dine vurderinger/tanker komme inn da uten at det må tas opp som et problem.
De skal ikke flytte, det var kanskje dårlig forklart av meg. Men de skal kjøpe sånn at de har en plass å bo når de er her. Så slipper de eventuelt hotell opphold :) de har også mulighet til å jobbe "hjemmefra" så det er heller ikke noe problem for dem.

Har jo blitt som du sier at jeg selv har forsket på disse boligene som blir nevnt, men så er det litt sånn, jeg har nok med mitt. Vi har jo også nettopp kjøpt og flyttet og jeg orker ikke å sette meg så voldsomt inn i det. Derav blir jeg mer sånn, slutt å spør meg og finn utav det selv:smiley-ashamed004

Det står i rapporten at de har eldre Standard, det er setning av vegg mot gulv bom i fliser, riss i fliser, motfall til sluk og udokumentert arbeid. Som tiltak står det at det trengs totalrenovering. Og samboerer av samme ulla som sin familie, han kommer ikke til å sette seg noe særlig inn i det. Han har jo sagt det selv at han bare skal se om det ser greit ut... har sånn sett allerede kommentert på badene, men ja. Tror jeg bare skal melde meg ut så får de stå i det selv, kan føde når som helst nå så vil heller fokusere på mitt :smiley-ashamed004:bag:
 
De skal ikke flytte, det var kanskje dårlig forklart av meg. Men de skal kjøpe sånn at de har en plass å bo når de er her. Så slipper de eventuelt hotell opphold :) de har også mulighet til å jobbe "hjemmefra" så det er heller ikke noe problem for dem.

Har jo blitt som du sier at jeg selv har forsket på disse boligene som blir nevnt, men så er det litt sånn, jeg har nok med mitt. Vi har jo også nettopp kjøpt og flyttet og jeg orker ikke å sette meg så voldsomt inn i det. Derav blir jeg mer sånn, slutt å spør meg og finn utav det selv:smiley-ashamed004

Det står i rapporten at de har eldre Standard, det er setning av vegg mot gulv bom i fliser, riss i fliser, motfall til sluk og udokumentert arbeid. Som tiltak står det at det trengs totalrenovering. Og samboerer av samme ulla som sin familie, han kommer ikke til å sette seg noe særlig inn i det. Han har jo sagt det selv at han bare skal se om det ser greit ut... har sånn sett allerede kommentert på badene, men ja. Tror jeg bare skal melde meg ut så får de stå i det selv, kan føde når som helst nå så vil heller fokusere på mitt :smiley-ashamed004:bag:
De høres ut som en avalappet gjeng :p Skjønner godt du vil fokusere på deg selv og fødsel ja, de er voksne og må nesten greie seg selv. Det høres ut som det trengs litt arbeid på badene, spesielt udokumentert arbeid kan jo være risikabelt og skjule litt av hvert, men er de ok med den risikoen så får de vel ta det som det kommer. Lykke til med fødsel :)
 
De høres ut som en avalappet gjeng :p Skjønner godt du vil fokusere på deg selv og fødsel ja, de er voksne og må nesten greie seg selv. Det høres ut som det trengs litt arbeid på badene, spesielt udokumentert arbeid kan jo være risikabelt og skjule litt av hvert, men er de ok med den risikoen så får de vel ta det som det kommer. Lykke til med fødsel :)
Haha ja da er veldig avslappet, vi er tidvis rake motsetninger :hilarious: men ja jeg tenker de får ta seg ut :)
 
Skjønner deg godt på mange måter, huff :hilarious:. Blir jo liksom litt deres/mannen sitt ansvar når dere skal på visninger. Tenker her at de kanskje burde sett seg om litt selv, handler jo mye om nabolag, hva som finnes i nærområde etc også. Mannen min er også en av de mer avslappete typene som ikke legger så mye i sånt, mens jeg blir oppjaget og stresser med slikt. Tenker det kanskje burde vært en samtale med mannen din om at disse svigerforeldrene burde komme ned en tur og undersøke nærmere. Virker nesten som de skal hastekjøpe noe og tror at de skal være hos dere daglig liksom :wideyed: selvom de skal ha en «feriebolig» så er det jo penger i det også, og kjipt å gjøre et bomkjøp.
 
Last edited:
Jeg skjønner hva du mener, men tror nok også at problemet blir større for deg enn det egentlig er pga gravidhormoner. For jeg kjenner meg igjen der også :)
Hvis de vil kjøpe noe meg tg3 så la dem gjøre det. De finner ut om noe må fikses, og det vil ikke være farlig for barna å være der. Om noe ikke er beboelig så skal det jo stå. Og det er jo også ganske lenge til babyene dine faktisk eventuelt skal være der over lenger tid og overnatte så innen den tid har de sikkert funnet ut av eventuelle utfordringer og hva som må utbedres.
Hvis mannen din synes det er greit å gå på visninger og de synes det er greit å kjøpe bolig uten å ha sett den selv, ville jeg ikke ha blanda meg eller laget noen greie rundt det. De er voksne folk og har hatt ansvar for bolig i mange år så de veit sikkert hva det går i :D
 
En leilighet vil da bli mye dyrere enn å bare bo på hotell...? Eller har de tenkt å være flere måneder av året hos dere? Vet du hva, folk gjør nå ting jeg ikke ser logikken i stadig vekk. Du bekymrer deg for badet, jeg ser ikke vitsen med å kjøpe overhodet. Finnes jo massevis av fine AirBnB-leiligheter man kan leie til en rimelig penge også. Om de kjøper noe, burde det jo da være noe de kan leie ut den tiden de ikke er der. Men det har de vel heller ikke tenkt. Så her konkluderer jeg med at dette er personer jeg ikke forstår meg på uansett, og da er det ikke vits i å prøve. Bare smil og si "så fint", og la det gå. Er ikke alt man skal forstå.
 
Back
Topp