Svigers til middag!

Nå skal jeg følge spent med.. Skal ha samme middag på mandag + mine egne foreldre [:)]
Tenkte på lasagne jeg da, for det klarer jeg ikke å ødelegge.. he he

Hehe,så var det det![;)] Tenkte på en typisk/eller gjerne spesiell god søndagsmiddag,jeg!
Hmm.. Vanskelig altså..[8D] Vil gjerne imponere litt også[;)]

Hva med lammestek og fløtegrtinerte poteter eller no??? Mmmm jeg digger fløtegrtinerte poteter [:D]

Åh,jeg elsker ørret!![:)] Men det liker ikke samboer,så da er det uaktuelt![;)] Stek,ja.. Helt ærlig har jeg laget mye rar mat i mitt liv,men aldri stek! Oj.. Hjelp!
Fløtegratinerte poteter er nyyydelig!![:)]

Joda,det kunne jeg gjort! Lammestek hadde vært noe.. Også rødvinsaus som er sååå godt![:)] Hehe,men.. Vanskelig å tilberede steika el? Akkurat når det gjelder stek er jeg grønn! Huff..[;)]

Lurt å ha steketermometer i steken når du har den i ovnen. Skal stå på termometeret hvor mange grader det skal væer når den er ferdig tror jeg. Lurer på om det er 70 grader.. Også kan du ha den i en for med litt vann i, samt opphakket løk og gulerøtter i vannet. Husk å gni steken inn med salt og pepper kvelden i forveien. Blir best da :) På søndag steker du den på ca.200 grader i noen timer. Kommer an på hvor stor den er. Mulig du kan slå opp det på nettet/matoppskrifter.
Det fins ikke vanskelig altså! :)

Langstekt oksestek, stekt natta over er bare dritt godt.. Spesielt med fløtegratinerte poteter og smørdampa grønnsaker til... Arrrrgh, ble skikkelig sulten nå jah...!!!

Lykke til med middagen da![:)]

åja, det er best når det stekes over lang tid. Saftig! men dersom man har dårlig tid, går det an å steke på kortere tid. Må ha lav temperatur dersom du skal steke over natta husk. Lurer på om det er 100 grader eller noe sånt..
Men var det lammestek du skulle ha? Hvis du kjøper ferdig surret lammestek på butikken, hender det at den er ferdig stekt. Men da står det utenpå pakken selvfølgelig. Da skal du bare varme den opp på 200 grader i opp til 45 minutter tror jeg (jeg lagde det forrige helg, og da stod det på pakken at den skulle varmes i ovnen på 200 gr. i 20 minutter, men det holdt ikke. Steken var kald inni, selv om jeg hadde skjært opp i tynne skiver. Så lengre varmetid anbefales). Kan også bruke lengre tid på oppvarmingen med lavere temp for å få den saftigere. Anbefales og ha sånn aluminiumsfolie rundt steken for å beholde saften fra kjøttet. Og du unngår at den blir brent oppå [:)]

Lykke til og kos deg med middagsgjestene imorgen da [:)] . Høres deilig ut med fløtegratinerte poteter attåt [;)] .

hmm, ble to like poster her [&:]

Ville helst bruna steika lett i stekepanna før jeg satte den i ovnen,da får du en fin gyllen stekeskorpe..Så steker du den på rundt 170-180 grader(kommer litt an på ovnen),legg gjerne oppkutta løk,gulrot og sellerirot i bunnen(under steika.)Greit med rundt 70 grader på steketermometeret til okse,kalv eller lammestek,den skal være litt rosa.Svinestek bør være over 80,svinekjøtt skal helst ikke være rødt.Du bestemmer selv hvor rosa du vil ha den selvfølgelig,roastbeef er 55 grader når den er ferdig,så litt rosa oksestek ligger nok på rundt 65 grader.Lenge siden jeg har gjort det,men er utdannet kokk da...-

Back
Topp