Svigermor

Irismor

Forelsket i forumet
Hvordan er deres forhold til babyens farmor? Kjenner jeg blir veldig irritert, hun har alltid sagt at hun ønsker seg barnebarn, og her kommer første.. Men hun tar ikke del, og jeg har virkelig prøvd å involvere henne.. Men hun har ikke engang vært å sett leiligheten til meg og min Mann.. For noen dager siden fikk vi et gavekort av henne for å handle litt klær til babyen, siden hun hørte vi manglet mye. Men seriøst, du kan heller være med på en handletur? Har ikke fått en eneste melding der hun spør hvordan jeg har, selvom jeg har vært sykemeldt siden uke 16... Jeg har rett til å være sur her, sant? Eller merker ikke jeg at hormonene mine går crazy?

Ja, da har du virkelig grunn til å være sur! Jeg har bra forhold til svigermor. Har bott veldig tett sammen med svigers i mange år og nå bor vi rett over gata for dem. Familien min bor jo i Sverige så svigers er dem eneste jeg har hatt som har kunnet hjelpe oss med vår datter. Og dem stiller opp veldig mye med både det og penger. Så det er vel derfor jeg har godt forhold til dem. Selvfølgeli er det ting dem gjør eller sier som irriterer meg iblandt. Men er veldig glad i dem!

jeg har vel et ok forhold til svigermor, sånn at vi alltid kan snakke om vær og vind, men vi fins ikke nære.
Samme hva det er ringer hun min mann, aldri meg. hun har ikke vist noen overhengende interesse for meg/mitt liv noen sinne, og selv om hun aldri har blitt begeistra over noen av svangerskapene våre, elsker hun barnebarnet sitt altså. 

trenger vel ikke å nevne at vi aldri har gått på handletur eller noe liknende sammen :P

likte min forrige svigermor bedre... hehe

men tilbake til ditt spm: jeg skjønner at du er sur/irritert hvis du har vært vant med nære forhold til svigers o.l. før :) vent med å se hvordan hun oppfører seg med babyen. Det forandrer som regel mye :) 

Vi har aldri gått på handletur sammen heller. Og hun har ikke blitt jublende glad når vi har fortalt at vi venter barn. Men hun stiller nesten alltid opp med henting i barnehagen og pass. Hjelper meg med å fikse klær som er blitt ødelagt.
Svigerfar er enda mer ivrig på å passe

Så jeg synes vi har et bra forhold

Jeg hadde et supert forhold til min svigermor, vi ble gode venner helt fra første stund.. Ble sammen med mannen min mesn han var i millitæret, så svigermor inviterte meg på besøk mens han var i armyen, svigermor hadde en liten baby da,( stor aldersforskjell på brødrene ja) så jeg var mye med mistemann..

Når vi ventet LM så ble svigermor glad, men ikke sånn som min mamma, men tror npk det hadde noe med å gjøre at ho hadde 2 små selv.. Hun var ikke mye på besøk, ga oss heller penger enn å kjpe noe selv til LM.. Men hun var veldig glad i både meg og LM..

Desverre så døde svigermor for litt over 1år siden, hun fikk diagnosen brystkreft med spredning til lever og skjelett, så fra hun fikk diagnosen gikk det 1MND FØR HUN DØDE..
Jeg er såååååååå glad vi hadde et godt forhold, jeg var inne og holdt henne i handa når hun lå for døden, og hun gråt da hun så meg, det var rørende..

Ta vare på svigermødrene deres

Jeg har en veldig snill og god svigermor. Opplever at vi har et godt forhold. Takknemlig for det, for det er jo ingen selvfølge.

Min svigermor bor i andre enden av landet desverre.... Og det får vi høre ;-)
Hu gleder seg veldig til første barnebarnet, og har allerede bestemt at vi MÅ komme opp til sommer'n....
Svigers har kjøpt stellebord og lekegrind for oss, og nå planlegger svigermor kleskjøp ;-)
Ringer støtt og stadig og spør om kjønn (som vi ikke vet) og hvordan alt går ellers.

Har desverre bare møtt svigers en gang... Så jeg gleder meg masse til å få kommet meg på besøk igjen. Bare håper vi får det til i August :-)

Jeg hadde virkelig håpet på et nærmere forhold, men min egen mor stiller nok opp for begge :) håper bare hun skjerper seg når babyen kommer... Vil for babyen sin del at hun skal være tilstede...

Jeg hadde godt forhold til svigermor men de siste par årene vet jeg ikke hva som har hendt egentlig !! Sist jeg var gravid med førstemann gledet hun seg kjempe masse men nå aner jeg ikke !!

Jeg er kjempeheldig i forhold til svigermor:) Hun gleder seg veldig til å bli bestemor igjen. Både hun og mamma var med på 3D ulatralyd. Hun spør om formen, og sier ofte at jeg må gi beskjed om jeg trenger hjelp. Og hun handler masse til Tulla, og av alt hun har kjøpt er det en siklesmekke jeg kanskje ikke hadde kjøpt selv. Og siden jeg ikke greier handle så mye selv, er det supert med hjelp. Hun har også sagt at hun kan vaske tøy og utstyr mens vi er på sykehuset, slik at OM det skulle komme en gutt, så kan jeg få byttet litt av jentetingene;) Og så ordner jeg det nøytrale selv før fødselen. Mamma og pappa bor 60 mil unna, så det er fint med et godt forhold til svigers:) Og når alle besteforeldrene også går veldig godt sammen, har jeg vel fått alt jeg kan ønske meg:)

Her er svigermor veldig travel, men også veldig snill og blid og fornøyd. Men tror hun ofte forventer litt mer av meg enn jeg er villig til, at hun forventer å være mamma for meg kanskje. Men det stemmer liksom ikke for meg, man er jo gjerne litt mer avslappet med sin egen mor og det vet jeg ikke helt om hun skjønner. Jeg kan si fra til min mor hvis jeg ikke er enig i det hun gjør. Kan også si fra til svigers, men det er liksom ikke like lett å si fra, føler ikke jeg kan bjeffe til svigermor på samme måte som til mamma :)
Og er ofte litt flere ting å bjeffe på ift svigermor enn mamma, ettersom mamma har oppdratt meg så har vi mer like meninger om hvordan ting "skal være".

Men det er jommen godt å ha svigerfamilien i nærheten når ikke ens egen familie er her. Skjønner godt du blir litt lei deg når det er sånn at hun ikke engasjerer seg. Men det er en vanskelig linje å gå for svigerfamilien også. Hva er å blande seg for mye liksom? Jeg hadde ikke likt hvis de blandet seg altfor mye heller..
Er super takknemlig for at svigers lot oss velge vogn og betalte for den uten å skulle være med å bestemme. Tror ikke jeg hadde likt å ha med svigers på shopping hvis vi hadde hatt helt forskjellig smak og hun hadde presset igjennom en vogn jeg ikke likte eller plukket masse klær jeg heller ikke likte (hadde vært vanskelig å si fra). Jeg liker heller å vise frem alt jeg har kjøpt og liker, så hun kan se på de. Da krysser jeg fingra for at fremtidige gaver går i samme gata!

Her er det dessverre ingen svigerforeldre i bildet. Faren til mannen døde når han var liten og moren har knapt vært til stede..... Veldig trist, misunner virkelig dere som har et godt forhold til deres- ta vare på det! På en annen side er vi så heldig å ha mine foreldre kun 20 min unna, og de og mannen har et fantastisk godt forhold <3 =D

Våre svigerforeldre bor langt unna, og vi ser dem ikke så ofte. Det synes jeg er helt greit. Dvs, svigerfar er en fantastisk snill og hyggelig mann, svigermor er mer av den sorten som buser fram og trekker i alle tråder og vil ha full kontroll på alt, og ikke har antenner for når hun bør trekke seg litt unna.

Hun var veldig gira da vi ventet vår første (som ble en jente). Denne gangen er det gutt, og hun er mindre interessert. De har så mange guttebarnebarn fra før. Hun sa at hun håpet at vi fikk en jente til, så jeg grudde meg litt for å fortelle henne at det skulle bli gutt denne gangen.

Jeg synes det er greit at vi besøker dem, når vi ses. Det går mindre bra når de besøker oss - da skal hun se gjennom kjøkkenskapene og skuffene og påpeke hva vi mangler "Hva i all verden! Har dere ikke slikkepott?" og legge seg borti hvordan vi lager mat "Hva i all verden! Skreller dere ikke potetene før dere koker dem?!", eller hvordan jeg ammer el.l. I mitt hus vil jeg gjøre ting på MIN måte! (sukk)

angara skrev:
Våre svigerforeldre bor langt unna, og vi ser dem ikke så ofte. Det synes jeg er helt greit. Dvs, svigerfar er en fantastisk snill og hyggelig mann, svigermor er mer av den sorten som buser fram og trekker i alle tråder og vil ha full kontroll på alt, og ikke har antenner for når hun bør trekke seg litt unna.

Hun var veldig gira da vi ventet vår første (som ble en jente). Denne gangen er det gutt, og hun er mindre interessert. De har så mange guttebarnebarn fra før. Hun sa at hun håpet at vi fikk en jente til, så jeg grudde meg litt for å fortelle henne at det skulle bli gutt denne gangen.

Jeg synes det er greit at vi besøker dem, når vi ses. Det går mindre bra når de besøker oss - da skal hun se gjennom kjøkkenskapene og skuffene og påpeke hva vi mangler "Hva i all verden! Har dere ikke slikkepott?" og legge seg borti hvordan vi lager mat "Hva i all verden! Skreller dere ikke potetene før dere koker dem?!", eller hvordan jeg ammer el.l. I mitt hus vil jeg gjøre ting på MIN måte! (sukk)

Haha!
Har dere ikke slikkepott? "Nei jeg liker å slikke bollen jeg!"
Dumme spørsmål krever dumme svar ;-)

Svigers bor i Nederland, og takk Gud for det!
De snakker ALDRI til oss, selvom de er online på msn og Facebook 24/7.
Det er alltid vi som starter samtaler med dem. De spør aldri hvordan vi har det, eller prøver på noen måte å være involvert det som skjer her.
På bursdagen til samboer så ringte de, og så sier svigermor "Fikk du kortet vi sendte?"
Nei sier samboer. "Ok det var synd, for vi sendte penger".
Senere fortalte samboer at de (foreldrene hans) pleide å si det til andre familie medlemmer når de bodde på Aruba og "sendte kort" til Nederland, aka de sendte aldri noe, bare sa de gjorde det og at det måtte ha blitt borte i posten.

Sist jeg snakka med svigermor sa hun at de hadde så lyst å gi oss penger til å kjøpe noe til babyen, hun tenkte på 700 euro, ca 5200 kr (Dette var i November). Og sa at samboer skulle gi henne bankinfoen hans så de kunne sende det. Han ga dem infoen. Etter 1 mnd spurte han om de mangla noen info. "Nei.." Nå er det Mars, og vi har ikke hørt noe fra dem siden jul.

Her om dagen spurte jeg faren til sambo på msn om han var hjemme, eller på sjøen.
Ikke noe svar, men han endret navn til @ home :) som status på msn. Går ann å svare.
For å ikke snakke om de SYKE uttalelsene han kommer med noen ganger.
Om hvor stygge damer som bruker sminke er, mens jeg sitter der fult sminka.
Eller da han foreslo swingers-klubb til dama (nå eks) til broren til sambo, sånn tilfelle hun følte hun ikke klarte å gi han nok sex. WHAT THE F...

Det er nesten så jeg ikke har lyst at ungen skal ha samme etternavn som den familien.

Vanskelig det der, med svigerforelde.. Min egen familie har ditchet meg etter at jeg forlot den kristne forsamlingen som jeg vokste opp i og som de tilhører, og min svigermor og svigerfar er også religiøse fanatikere - dog litt mer liberale. Svigermor forguder meg, og sier stadig at hun alltid har ønsket seg en datter. Hun overøser meg med gaver, smser og telefonoppringninger, og mener nok å være hyggelig - men samtidig lar hun ikke én sjanse gå ifra seg til å si (med gråt i stemmen) at hun er dypt bekymret for oss, og ber om at min mann og jeg må finne Gud og bli frelst, eller hun sender oss en artikkel om hvor skadelig alkohol er, eller hvorfor man ikke skal spise svinekjøtt, skalldyr og blodmat, osv..

Det blir ganske svett, og både mannen min og jeg får helt angst hver gang vi er på besøk der, eller har dem på besøk. Har snakket med henne om det mange mange ganger, hun sier hun forstår, lover bot og bedring, men det går max en uke før hun er i gang igjen. Hun respekterer det bare ikke - hun ser det som sitt kall og livsoppgave å spre sin kristne overbevisning videre til andre, og respekterer ikke vårt syn på saken.

Synd at det skal være slik, for jeg ønsker virkelig for datteren vår at hun skal ha slekt som er tilstede og som er betingelsesløst glade i henne og i oss... Tenker mye på det for tiden, ja - og kan ikke nekte for at slektssituasjonen vår legger en liten demper på gleden over å bli foreldre..

Årh, I hear you!
Jeg har heldigvis svigermor i Trøndelag og vi bor i Bergen. 
Her er det INGEN deltakelse what so ever. Hun har vært på besøk til samboeren min EN gang i løpet av de syv årene han har bodd i bergen, det samme har søskene. Så han føler seg nærmere min familie. Hun har født syv barn, så hun er god til å fortelle meg hva jeg skal gjøre, når jeg skal gjøre det og hvordan jeg skal føde. Hun sitter å tyter om dåp og bryllup og er lettere i fra seg fordi jeg ikke er så keen på å reise ned til Ecuador (familien hans er derfra) i sommer med en fire mnd gammel baby fordi hun skal gifte seg igjen.
Og når har man som unge småbarnsforeldre råd til å legge ut 10 000 kr billett med 3 mnds varsel? 
Nei, jeg er glad hun bor litt langt unna, sånn jeg kan jatte i telefonen og thats it. 
hun ville komme hit og bo her de to første ukene for å , og jeg siterer: passe på at jeg gjorde ting riktig.
-.- 

skjønner at jeg må være takknemlig for den svigermora jeg har! Hun er absolutt tilstede og støtter oss hele tiden:) Flink dame på mange måter! Men jeg må ærlig innrømme at det fort kan bli litt for mye av det gode også! Jeg og min søster har jo da samme svigermor ettersom vi har funnet oss et brødrepar;) Det er jo ganske praktisk, og vi kan med det dele våre frustrasjoner over svigermor innimellom! hehe. Men alt i alt vil jeg si at vi har et veldig godt forhold til svigermor begge to:) Hun er engasjert i barna til søsteren min, og hun er allerede engasjert over vår gutt som fortsatt ligger i magen! 
Men svigermor er svigermor, og blander gjerne nesa si bort i ALT! Så det hender jeg forbanner meg litt... har heldigvis en forståelsesfull samboer som er flink til å si ifra til henne på sin måte, dermed slipper vi unna med å gå rundt grøten osv:) Selv om hun kanskje ikke alltid hører allikevel... søsteren min sliter nok litt mer, ettersom hennes mann kanskje er litt for mye på mammas side til tider... det er slitsomt! 
Men herlighet, etter å ha lest et par innlegg her ble jeg jo plutselig litt glad i henne;) (har forøvrig hatt noen litt slitsomme dager med henne i det siste ang graviditeten, hun blander seg litt vel mye nå når det nærmer seg så har vært litt irritert i det siste, derfor den litt dårlige holdninga!) hehe. 

Bandages skrev:
Årh, I hear you!
Jeg har heldigvis svigermor i Trøndelag og vi bor i Bergen. 
Her er det INGEN deltakelse what so ever. Hun har vært på besøk til samboeren min EN gang i løpet av de syv årene han har bodd i bergen, det samme har søskene. Så han føler seg nærmere min familie. Hun har født syv barn, så hun er god til å fortelle meg hva jeg skal gjøre, når jeg skal gjøre det og hvordan jeg skal føde. Hun sitter å tyter om dåp og bryllup og er lettere i fra seg fordi jeg ikke er så keen på å reise ned til Ecuador (familien hans er derfra) i sommer med en fire mnd gammel baby fordi hun skal gifte seg igjen.
Og når har man som unge småbarnsforeldre råd til å legge ut 10 000 kr billett med 3 mnds varsel? 
Nei, jeg er glad hun bor litt langt unna, sånn jeg kan jatte i telefonen og thats it. 
hun ville komme hit og bo her de to første ukene for å , og jeg siterer: passe på at jeg gjorde ting riktig.
-.- 

Haha... Vanskelig å ikke få det slik man vil... Min mann er nok mer knyttet til min familie og.. :) Det har jeg egentlig ikke noe imot.. bare vil virkelig at hun skal stille opp for babyen.. få godt forhold til han/hun og ikke at det blir kleint.. håper bare jeg slipper noen sterke meninger da om hvordan hun synes jeg skal oppdra babyen :p

Back
Topp