Svigermor"problemer"

MammaTilMaja

Andre møte med forumet
Vet ikke om det er noen som har samme "problem" eller kanskje heller irritasjonsmonument, men hvertfall.

Samboeren min har alltid hatt et veldig tett forhold til sine foreldre, type forteller dem alt vi gjør og skal og tenker og snakker om. Dette har vært et irritasjonsmonument gjennom hele forholdet vårt, fordi moren hans alltid har blandet seg inn i ting vi skal og har alltid en bedre måte å gjøre ting på en det jeg har. Hun har også en slik "jeg kan dette mye bedre enn deg" holding når det gjelder hva som er best for samboern min i forhold til meg. tidligere i forholdet var de på besøk hos oss hvertfall en gang i uken (bor en og en halv time unna) og han var hjemme hos dem omtrent hver helg. De ringte også samboer til alle døgnets tider, og aldri mindre enn hvertfall 5 ganger om dagen. Dette irriterte meg så mye at jeg måtte ta det opp med samboeren min, og nå har det blitt bedre.

Det som er problemet er at nå som hun skal bli bestemor, tar hun over alt av innkjøp og innsamling og ja, det meste. Dette er jo såklart ment godt, hun vil jo bare hjelpe oss å skaffe de tingene vi trenger slik at vi kanskje kan spare litt penger, MEN, moren min føler at hun ikke har noe hun kan bidra med fordi svigermor da enten har avtalt kjøp, har fra sine barn eller ordnet utstyr på en eller annen måte. Jeg vet at jeg egentlig ikke har noe å syte over, men jeg blir litt irritert, fordi jeg gjerne vil at min mor ikke skal føle seg overkjørt og til liten nytte, men også fordi jeg gjerne vil ordne ting selv.

Hva ville dere gjort? Burde jeg ta dette opp med samboer? Jeg vil ikke såre svigermors følelser heller, ved å si at vi ikke trenger mer hjelp til utstyr, men det har bare blitt veldig mye!

Beklager for langt innlegg, må bare få ut litt frustrasjon!

(er forresten bare 20 år, og sambo 22. Vi har da kanskje ikke så god råd som mange andre har, men alikevell).

Kan du ikke finne noe som moren din kan hjelpe dere med da?

Og når svigermor kommer og sier at hun skal fikse det og det så sier du at nei, det har din mor allerede fikset?

Eller så kan du jo lattermildt fortelle din svigermor at det er en annen vordende bestemor i den andre enden som også vil ha sin bit av kaka for å si det sånn. Det enkle er ofte det beste, spill på samvittigheten hennes. Hun er glad for å bli bestemor så da kan hun vel skjønne at den andre bestemoren også er like glad? Får en håpe...

Men ellers så må du og mannen din nesten bare bestemme dere for å sette ned foten og stå sammen utad, selv mot hans mor. Dere blir en liten kjernefamilie nå.

Det minner meg litt om en sak vi hadde selv med svigermor. Hun ville vi skulle passe hunden hennes og ringte mannen på jobb og spurte, han sa at han måtte snakke med meg først. En halvtime senere ringte hun meg og spurte meg om det samme (jeg var advart av mannen, vi var enige om å snakke om det da vi kom hjem). Jeg sa at jeg måtte snakke med mannen min først. Da sa svigermor at hun hadde jo nettopp snakket med ham og han hadde sagt at han måtte snakke med meg! Jeg måtte jo bare si at vi skulle diskutere det hjemme. For det er hverken han eller jeg som bestemmer alene, vi prater om ting sammen før vi bestemmer oss, og det hadde hun vanskeligheter med å forstå visstnok... Men nå vet hun hvordan "vi" fungerer :-)

det som er problemet er at svigermor ikke kommer å vil fikse det å det, hun kommer å forteller at hun har fikset det og det, så det er ikke så lett å stoppe henne på den måten hvertfall :) Hadde nok vært en ide å kanskje nevne for henne at det sitter en annen bestemor i andre enden ja, og spille litt på samvittigheten hennes!

Det er jo klart at hun bare vil hjelpe, og jeg setter veldig stor pris på det, men det blir litt for mye hjelp, om dere skjønner. Jeg vil gjerne at jeg og min sambo skal få prøve å skape en familie, der det er oss 3, og ikke oss 3 og hans mor.

Det kan hende jeg overdriver litt, men jeg føler at det blir litt mye av henne i vårt forhold og vår familie, mens min mor da velger å ikke være for påtrengende fordi hun vet at svigermor allerede er 2 steg forran. :p

For all del, jeg er veldig glad i min svigermor og hele sambos familie, men jeg får bare litt nok :p

Sett opp en liste over hva du fortsatt trenger, og neste gang svigermor er på besøk så forteller du henne at din mor vil ordne disse tingene. OG så legger du til, som skrevet over her litt lattermildt at hun gjerne vil få bidra litt til det kommende barnebarnet hun også....Greit å finne litt indirekte måter å fortelle at nok er nok på ;-)

Uff skjønner akkurat hvordan du mener! Jeg har ingen problemer med min nåværende samboers familie, da begge hans foreldre tragisk nok er døde.. Men har erfaringer med et svigermonster fra helvete i et tidligere forhold! Nå mener jeg ikke at din svigermor er slik, på ingen måte, men bare kjenner meg igjen i den følelsen av at hun kanskje blander seg for mye inn og "tar over". Det er jo som du sier ikke bare negativt, og at når man er ung så er det deilig med litt økonomisk hjelp! Men du kunne jo kanksje foreslått for henne at dere ordnet ting sammen? Kanskje tok dere en handletur i byen en dag bare dere to? Da kunne svigermoren fått hjelpe til, men du har fremdeles noe du skulle ha sagt i forrhold til hva dere ønsker dere til den lille... kunne jo også vært en god måte for deg å komme enda nærmere din svigerfamilie på. Eventuelt ta med din egen mor også su hun også blir inkuldert, eller som det er foreslått overfor avtal med svigers at det er noen ting hun må overlate til din mor å ta seg av...

Min erfaring er at hvis svigermor blander seg for mye opp i deres verdag og dette blir et irritasjonsmoment for deg, er dette noe som bare kommer til å vokse seg verre over tid hvis man ikke gjør noe med det. Det kommer jo ann på hva slags forrhold du har til henne, men kunne jo være lurt om du og/eller samboer rett og slett tok en prat med henne om det?

takk for gode tips og svar! driver nå og setter opp en liste over hva vi har og hva vi trenger, så tenkte det kunne være greit å si at det som er igjen på lista det fikser vi selv :)

Har tatt det opp med sambo, og han er enig i at det blir litt mye, så det kan hende vi tar oss en prat med henne sammen, om det ikke endrer seg noe. Er på en måte litt redd for at dette skal fortsette etter at tuppa er født, og at hun vil komme til å blande seg alt for mye, så derfor er det vel bedre å ta det ved roten:)

Back
Topp