Svigermor med mange meninger!

Bkno6286282

Andre møte med forumet
Huff, hvor starter man? Svigermor er en koselig dame, og vil ingen noe ondt.. men hun har så mange meninger om småen! Var på besøk og da instruerte hun meg i at eg måtte legge småen ned på sofaen slik at han ikke ble brelete, når eg ikke la han ned tok hun saken i egne hender.. ikke ok for meg som vet at han er urolig på kvelden for tiden, har akuratt nådd utviklingstrinn 1. Så var hennes neste forslag å dekke hele barnet med teppe, da barnet likte det sa hun. Prøvde å forklare at det var kvelingsfare, men det ville hun ikke høre på.. hvordan forklare svigermor på en hyggelig måte at eg vil bestemme selv hva som er best for mitt barn?
 
Din svigermor høres ut som en sta kvinne, så jeg tror det gjelder å være bestemt og sette grenser fra starten av. Barna tester grenser når de blir større, mens svigermødre starter allerede fra ved fødselen. Hva med å gi henne ei bok om babyer fra vår tid? Mye har jo skjedd siden 70- og 80-tallet.
 
Min svigermor er heldigvis verdens snilleste, men min egen mor trenger å lese et par ting om babyer. Som å være tålmodig og vente til gutten vil ha øyekontakt :p
 
Bare å vær bestemt å si at ting er sånn fordi du har bestemt det, eller fordi du føler det er best sånn. Hun kan ikke krangle med det du føler er best for ditt barn.
Min svigermor konkludere alltid med at lillegutt har vondt i magen eller er sur for et eller annet. Må fysisk ta babyen fra henne å gå et annet sted for å amme eller få lagt han slik at han får sovet. Hun er god og snill, men har helt glemt hvordan babyer fungerer:p
 
Skulle tro svigermødre og egne mødre aldri hadde hatt egne barn:p noen gang lurer jeg på hvordan det gikk bra? Litt satt på spissen da, hehe:p
 
Enig med de andre damene! Siden hun er så sta, vær sta tilbake! Si klart NEI, slik at hun skjønner det. Det er trossalt din unge. Hun kan komme med tips, men ikke blande seg i oppdragelsen din!

<3 stor klem til deg, du fikser det!
 
Bare å vær bestemt å si at ting er sånn fordi du har bestemt det, eller fordi du føler det er best sånn. Hun kan ikke krangle med det du føler er best for ditt barn.
Min svigermor konkludere alltid med at lillegutt har vondt i magen eller er sur for et eller annet. Må fysisk ta babyen fra henne å gå et annet sted for å amme eller få lagt han slik at han får sovet. Hun er god og snill, men har helt glemt hvordan babyer fungerer:p
Hahahaha!! Som å høre om min egen svigermor. "Han har vondt i magen". Jeg bare: :rolleyes:
 
Har merket at svigermor har blitt annerledes etter at minsten kom. Liker henne kjempegodt men blir ganske slitsomt når hun hele tiden tror lille har vondt i magen og skal blande seg inn i hvordan vi skal pusse opp det nye huset, ikke minst hvordan dåpen skal bli. Kjenner jeg blir sliten av det og at forholdet vårt skranter litt mellom meg og henne om dagen. Bf skjønner ikke alltid at det er plagsomt at hun bryr seg så mye heller. Så føler jeg står fast noen ganger.
 
Har merket at svigermor har blitt annerledes etter at minsten kom. Liker henne kjempegodt men blir ganske slitsomt når hun hele tiden tror lille har vondt i magen og skal blande seg inn i hvordan vi skal pusse opp det nye huset, ikke minst hvordan dåpen skal bli. Kjenner jeg blir sliten av det og at forholdet vårt skranter litt mellom meg og henne om dagen. Bf skjønner ikke alltid at det er plagsomt at hun bryr seg så mye heller. Så føler jeg står fast noen ganger.


Bekymret for innblanding i dåpen eg og! Men eg kommer til å si at vi ikke trenger hjelp til å dekke på.. håper hun holder seg unna da, men tviler! Hehe. Skal ikke være lett.. hun mener det sikkert bare godt, men herlighet så irriterende..
 
Virker ut som en kjent greie det der, med at svigermødre kan være litt plagsomme. Min er ganske lik, men mer på det at hun må se oss hele tiden :p syns det kan bli litt slitsomt. Og når det har gått en uke som for min del går veeeldig fort så begynner hun og mase om og få treffe henne igjen...
 
Virker ut som en kjent greie det der, med at svigermødre kan være litt plagsomme. Min er ganske lik, men mer på det at hun må se oss hele tiden :p syns det kan bli litt slitsomt. Og når det har gått en uke som for min del går veeeldig fort så begynner hun og mase om og få treffe henne igjen...
Som å lese om min egen svigermor! OG svigerfar ;) De MÅ innom en tur hver uke for å hilse på! Kan bli litt slitsomt i lengden, for det er jo andre som gjerne vil komme og hilse på lillegutt også ;)
 
Huff, hvor starter man? Svigermor er en koselig dame, og vil ingen noe ondt.. men hun har så mange meninger om småen! Var på besøk og da instruerte hun meg i at eg måtte legge småen ned på sofaen slik at han ikke ble brelete, når eg ikke la han ned tok hun saken i egne hender.. ikke ok for meg som vet at han er urolig på kvelden for tiden, har akuratt nådd utviklingstrinn 1. Så var hennes neste forslag å dekke hele barnet med teppe, da barnet likte det sa hun. Prøvde å forklare at det var kvelingsfare, men det ville hun ikke høre på.. hvordan forklare svigermor på en hyggelig måte at eg vil bestemme selv hva som er best for mitt barn?

Jeg dret i alt som het hyggelig til slutt, og ba både svigermor og "svigerbestemor" om å ta seg en bolle.
Jeg sa som så at han er VÅRT barn, ikke deres, og at vi vet hva som er best for ham.
De kan foreslå alt de vil, men vi gjør det på VÅR måte.
Vi bedriver ikke barnemishandling ved leggetid (Ferber e.l), og følger hans behov og signaler ellers; han har blitt bysset, båret, ammet, kost og "dullet med" siden han ble født.
Han ligger fremdeles og sover med oss om natten (han er 20 mnd gammel), har aldri ligget alene og grått, har bodd i bæresele, har fått riktig mat til riktig tid osv.
Når svigerbestemor sier ting som; "Har han blitt stor gutt og flyttet på eget rom enda da?"
Svarer jeg: "Han er så stor som han er, og flytter på eget rom når HAN er klar for det.
Når svigermor prøvde å gi ham kake da han var 5-6 mnd (!), tok jeg ham fra henne, og forklarte at han kun skulle ha pupp.
Hun steilet da han ikke fikk kake på ett-årsdagen sin, og da tok mannen henne med ut og forklarte hvordan kostholdet til et barn BØR være.

Bare vær trygg på deg selv, og dine valg, og be dem roe ned egget. ;)
 
Last edited:
Så heldige dere er som har besteforeldre til barna som bryr seg om dem. Her har bestefar sett gullet på 9 uker en gang og min egen mor er mer opptatt av alkohol og venner enn sine barnebarn. Kom fyllesyk til eldste barnet sin første håndballkamp. Flaut! Skulle gjerne hatt besteforeldre som brydde seg litt mer selvom de kan bli litt mye tider. Heller litt for mye enn for lite ❤
 
Så heldige dere er som har besteforeldre til barna som bryr seg om dem. Her har bestefar sett gullet på 9 uker en gang og min egen mor er mer opptatt av alkohol og venner enn sine barnebarn. Kom fyllesyk til eldste barnet sin første håndballkamp. Flaut! Skulle gjerne hatt besteforeldre som brydde seg litt mer selvom de kan bli litt mye tider. Heller litt for mye enn for lite ❤
Er desverre sånn at våre egne foreldre ikke alltid er slik vi ønsker. Jeg er heldig siden jeg har pappa og svigermor. Min egen mor orker jeg ikke og hun har aldri hatt noe med mine barn og gjør. De 2 eldste våre er 6 år og de har aldri møtt mormoren sin og slik må det vær. Der også er det desverre mye alkohol inni bildet. Men føler du at moren din gjør noe godt for deg og barna? Noen ganger kan det nesten være enklere og kutte kontakten, iallefall for en periode.
 
Back
Topp