Svigermor fra helvete

gulleliten2012

Forelsket i forumet
Fler som ikke kommer overens med svigermor?

Er såå lei kjerringa. Skal alltid kommentere om vi gjør noe "galt" med dattera vår. Hu er min andre og sambo sin første. Har så lyst til å be hu holde kjeft for jeg er tross alt sammen med ett av hennes barn å han er også langt ifra perfekt..

Han gidder heller ikke å si noe imot moren sin, bare lar det gå inn det ene øret og ut det andre. Lar hu bare gjøre som hu vil.

Vi har nettopp flytta sammen å jeg sa det var uaktuelt at hu skulle komme hit å vaske. Hu har en over perfekt standar å vi har to små og mannen jobber 10 timer hver eneste dag. Hu går hjemme å det er kun hu og mannen i huset, selvfølgelig har hu tid til at det skal se så bra ut.

Å det aller verste er at hu bor to minutter unna..

Hørtes ikke bra ut :( Jeg har egentlig aldri hatt en godt forhold til svigermødre, men det er nok fordi jeg er så lite åpen og sosial :P Er grei hu jeg har nå. Merker at hun er livredd for å tråkke over noen grenser i nærheten av meg :P

Huff..høres ikke så kjekt ut å bo så nærme :( jeg tenker du må snakke med mannen. Er viktig at han setter ned foten!

Umiddelbart tenker jeg jatakk hvis svigermor vil hjelpe meg å vaske. Her bor de også to min unna men de kommer aldri uten invitasjon, det syns jeg er trist.

Men når det kommer til kommentarer om hva dere velger å gjøre med barnet deres, det kan ho spare seg for syns jeg. Du kan prøve å si fra på en pen måte, at du setter pris på hjelp og gode råd men at dere velger å gjøre det slik og sånn.

Min svigermor har blitt rene marerittet etter at jeg fikk barn og hun mener noe om alt jeg gjør. Hun syns det er rart at jeg ammer oftere enn hver 4. time, at jeg ikke lar babyen gråte seg i søvn, at jeg ikke dekker vognen med teppe, og at jeg var overbeskyttende da jeg ba henne støtte nakken til babyen da baby var 1 mnd gammel. Jeg går på veggen når hun er på besøk og skal prakke på oss sine utdaterte metoder (dama mener også at ungen burde sove på magen, for det gjorde de i hennes tid). Heldigvis er samboeren på min side og han pleier å si ifra. Syns det er kjempeviktig at han tar kampene når hun går over streken, så var jeg deg ville jeg tatt meg en prat med mannfolket. Min svigermor bor heldigvis i England, hehe.

Vi har svigermor som nabo, og selv om vi hadde noen runder da vesla (første barnebarn) ble født, er det virkelig supert å ha henne så nært nå. Uten at jeg har nærlest hovedinnlegget eller vet hva problemene står i, er mitt generelle råd å huske på at svigermor vil nok også det beste for barn og barnebarn, selv om man kanskje har ulike inntrykk av hva det er eller hvordan man skal oppnå det.

Ta en pen prat med mannen om problemet (han vil neppe vise forståelse om du snakker stygt om moren hand, man må finne en mer sympatisk vinkel), og hvis han ikke vil snakke med sin mor sammen med deg, så bør du gjøre det alene. Ikke angrip eller vær sint, men fortell hvordan du føler det og fortell hvorfor dere tar valgene dere tar. Så kan dere forstå hverandre og hverandres roller og følelser og forventninger til hverandre.

Håper ting blir bedre med tiden.

Har selv en svigermor till monster. hon er sånn med alla sina 5 svigerdøttrer.
Hon bor 3000 km fra oss heldigvis. Har haft henne på besøk 1 gang nær ældste sønnen min blev fødd. Aldrig mer ska hon få komma på besøk.
Men de e Pga mannen min såg selv og eg måtte ta en alvarlig snakka med han nær hon hade reist hjem.
Så eg syns du ska prøva snakka med han mannen din om detta. E ju mye bedre han sier fra till henne æn att du gjøra det

Jeg kommer ikke overens med henne og kommer aldri til å gjøre det heller ut fra hvordan enkelte situasjoner har blitt håndtert den siste tiden.

Er såå lei kjerringa. Skal alltid kommentere om vi gjør noe "galt" med dattera vår. Hu er min andre og sambo sin første. Har så lyst til å be hu holde kjeft for jeg er tross alt sammen med ett av hennes barn å han er også langt ifra perfekt..

Han gidder heller ikke å si noe imot moren sin, bare lar det gå inn det ene øret og ut det andre. Lar hu bare gjøre som hu vil.

Vi har nettopp flytta sammen å jeg sa det var uaktuelt at hu skulle komme hit å vaske. Hu har en over perfekt standar å vi har to små og mannen jobber 10 timer hver eneste dag. Hu går hjemme å det er kun hu og mannen i huset, selvfølgelig har hu tid til at det skal se så bra ut.

Har ikke ei sånn svigermor, men ei sånn mor:confused:

Min svigermor har blitt rene marerittet etter at jeg fikk barn og hun mener noe om alt jeg gjør. Hun syns det er rart at jeg ammer oftere enn hver 4. time, at jeg ikke lar babyen gråte seg i søvn, at jeg ikke dekker vognen med teppe, og at jeg var overbeskyttende da jeg ba henne støtte nakken til babyen da baby var 1 mnd gammel. Jeg går på veggen når hun er på besøk og skal prakke på oss sine utdaterte metoder (dama mener også at ungen burde sove på magen, for det gjorde de i hennes tid). Heldigvis er samboeren på min side og han pleier å si ifra. Syns det er kjempeviktig at han tar kampene når hun går over streken, så var jeg deg ville jeg tatt meg en prat med mannfolket. Min svigermor bor heldigvis i England, hehe.
:o slitsomt irriterende!
Men du skulle bare svare "ja, dere gjorde sikkert det før, men man gjør ikke så lenger" på alt hun kommenterer. Uansett.
Og protesterer hun på det kan du spenne øyene i henne og gjenta "man gjør ikke så lenger" og kanskje bare legge til "det er ikke bra for barnet og øker risikoen for krybbedød".
Om du alltid svarer sånn når hun vil ha baby på mage, teppe på vogna osv, så kanskje hun skjønner at hun skal slutte..!?

Huff da. Det høres direkte slitsomt ut. Men jeg ville nok anbefale å ta en prat med dama. Mange foreldre/svigerforeldre prøver å hjelpe på hver sin måte, men vet ikke, at de faktisk sårer folk og er generelt irriterende. Sett dere ned over en kopp kaffe og snakk med hende, at du faktisk ikke synes, det er greit - at du føler deg såret og utilstrekkelig, når hun blir ved som hun gjør. :)

Å fy flate for noen trollkjærringer....!

Jeg er ytterst takknemlig for at min samboer for det første ikke er mammadalt, ikke er redd for å be de holde seg til sitt, og ikke er spesielt redd for å forsvare meg (hjelper jo at vi to er enige om ting, så blir det å forsvare oss istedet for bare meg). Er også superglad for at svigerforeldrene mine bor i Danmark! Er ikke så nært.

Nå er de ikke så hårreisende som de som blir beskrevet her, men de er gammeldagse pensjonister som har aaaalt for mye tid, og henger seg opp i alt. Dessuten er svigermor helt tullete etter mini som kommer, men jeg had sagt at det er bare å glemme å komme på besøk før det er greit for meg. Ikke før i oktober, tidligst! Hun ble fornærmet. Tok seg nær av det. Helst skulle hun komme før fødsel og være til langt uti september....

Kjiiipt å ha et dårlig forhold til svigermor, som atpåtil bor så nærme!
Har heldigvis en helt super svigermor, som jeg er strålende fornøyd med. :)
De (svigers) tok imot både meg og sønnen min med åpne armer da jeg traff samboeren min. Fantastiske mennesker. <3

Snakk om å være uheldig da, selv har jeg det helt motsatt, jeg har to svigermødre og begge er het topp. :)

:o slitsomt irriterende!
Men du skulle bare svare "ja, dere gjorde sikkert det før, men man gjør ikke så lenger" på alt hun kommenterer. Uansett.
Og protesterer hun på det kan du spenne øyene i henne og gjenta "man gjør ikke så lenger" og kanskje bare legge til "det er ikke bra for barnet og øker risikoen for krybbedød".
Om du alltid svarer sånn når hun vil ha baby på mage, teppe på vogna osv, så kanskje hun skjønner at hun skal slutte..!?

Ja, jeg pleier som regel å si ifra, og jeg tar også frem artikler om nyere forskning når jeg blir irritert nok. Men, svigerfar er pensjonert lege og selverklært ekspert. Han sitter alltid og avfeier alt jeg sier og svigermor tror han er Yoda. Forrige gang de var her (da jenta vår var 3 mnd), brukte han et brukt lommetørkle til å tørke henne rundt munnen, så han er vel ikke helt oppdater på hva hygiene angår, hehe.

Ja, jeg pleier som regel å si ifra, og jeg tar også frem artikler om nyere forskning når jeg blir irritert nok. Men, svigerfar er pensjonert lege og selverklært ekspert. Han sitter alltid og avfeier alt jeg sier og svigermor tror han er Yoda. Forrige gang de var her (da jenta vår var 3 mnd), brukte han et brukt lommetørkle til å tørke henne rundt munnen, så han er vel ikke helt oppdater på hva hygiene angår, hehe.
Ååååh! Så fælt! :(
Skjønner det blir vanskelig ja... Men heldigvis møtte du de ikke så ofte? :)

Kjenner til problemet med å ha en svigermor fra helvete. Her så sier jeg ifra hvis det blir for mye! Svigermor elsker å herse og mase. Mannen er så vant til det så han kan lukke øra.

Men har du prøvd å si ifra? Hvis ikke så ville jeg prøvd å snakke med mannen igjen.

Kjenner meg så igjen.. her begynte hun ringe ut i barnehagen for å si at den ene jenta skulle slutte med bleier osv, og virket som det bare ramlet helt for henne. Er generelt alltid ekkel mot meg og ikke særlig kjærlig ovenfor sambo og søsken og tenker kun på seg selv. I tilegg har hun en mann som ikke er helt stabil og har fått juling opp til flere ganger uten hun gidder å gjøre noe med det. Så her tok vi et valg for snart 2 år siden, og det var å kutte all kontakt for å skåne barna og oss selv. Og vi har aldri hatt det så godt sammen som nå. Hun holdt helt seriøst på å rakne hele forholdet vårt! Skjønner ikke hvordan en slik heks kan ha fått en så flott og snill gutt som min sambo..! Han sier også selv han ikke har hatt det så fint som nå, og 10kg byrde er fjernet fra hans skuldre..

Kommer ikke godt overens nei. Altså for all del, hun er en trivelig dame og hun er glad i barna og gjør hva som helst for dem. Men hun rakker ned på meg og alt jeg gjør, selv om hun kanskje ikke mener å gjøre det. Ingenting jeg gjør for dattera vår er bra nok, maten jeg lager er ikke næringsrik nok, klærne er ikke varme nok/store nok(selv om de er det!!!), hun forteller meg hvordan jeg skal gi ungen mat(som om jeg ikke har gitt henne fast føde i et halvt år å vet hvor store biter hun klarer/hvor varm maten skal være...), hun må alltid dobbeltsjekke at ting er "trygt" etter at jeg har sjekket det en million ganger før and so on. Har sagt fra til mannen at jeg ikke takler det og jeg vil være med henne minst mulig. Skal hun komme hit, må han være her slik at hun ikke bare sitter å hakker på meg. Men hun er ufattelig barnslig og tar alt i verste mening. Hun skal lage krangel og diskusjon om alt, og hvis jeg eller samboer har sagt noe hun mener er feil mens vi har vært sammen med dem, så venter hun til hun er kommet hjem/vi er dratt før hun sender han ei melding om hvor forferdelig vi er som kan si noe sånt til henne. Hun mener at hun har rett til å mene noe om alt når det gjelder oppdragelsen til barna våre og at hun skal få være med å bestemme når det gjelder dem, for hun er jo tross alt bestemoren deres. Jeg har sagt at det ikke kommer på tale, for de gjør mye feil med barna som ikke er bra for dem psykisk. De gjør det i beste mening, men det legger et press på barna som ikke er bra for dem. Mannen er heldigvis flink å si fra når hun er urimelig og når hun hakker på meg, men det går inn det ene øret på henne og ut det andre....

Min erfaring at det som funker er å være ærlig og direkte på slike utsagn. Svar tilbake. Feks "har du noen gang jobbet fullt samtidig som du har to små barn? Lett for det å ha tid til å gjøre rent når du ikke jobber og ikke har barn".

Back
Topp