Svigermor... En frustrasjonstråd

Sprellejenta

Forelsket i forumet
*Aprilbaby 2018*
Altså jeg er veldig glad i svigermor, hun gjør utrolig mye bra for oss og stiller opp!

Men det betyr ikke at jeg ikke har mine frustrasjoner... Som feks nå i kveld hvor hun har funnet seg en kopp te - som i seg selv er greit, meeeen hun har drukket min "motherkind pregnancy" te... Lipton er tydeligvis ikke bra nok!

Noen andre som har noe å tilføye? [emoji85]
 
Jeg har så mye å tilføye.. Men skal prøve å bare nevne noen ting..

jeg har en svigermor fullstendig blottet for filter, sosiale antenner og selvinnsikt. Noe som er en fryktelig dårlig kombo. I tillegg bor hun 8 timer unna, så nå har hun nettopp vært her i FEM døgn.

Hun sa tre dager før julaften: «nei her blir det aldri jul».
Vi har tre barn, to er hans og en min. Og nå en felles på vei. Vi har det veldig fint og barna trives godt sammen hverandre og voksne. Men hun kan sitte å si « bare snakk om tid nå før de flytter til mamman sin på fulltid, de vil nok ikke bo her». Før hun i neste øyeblikk forteller hvor mye hun hater eksen til mannen min og hvor forferdelig mamma hun er.

Med en gang mannen min forlater rommet tar hun opp de store tingene. Alt hun ikke tør å si til han. Hun har sagt at jeg ikke burde vært gravid feks (jeg har kroniske sykdommer, men har selvfølgelig tatt dette med lege). Hun forteller at hun er sur på sønnen for at han ikke har tatt mer hensyn til sin mor i sitt forrige ekteskap osv..

Kommer inn på rommet vårt om morgenen og spør om det er frokost snart. Reagerer hvis vi setter oss på sofaen og ikke gjør noe. Gææææh!!

Mannen min er enig. Det er bare at både hans mor og han er enebarn, så vi må for alltid feire jul med henne[emoji15][emoji15][emoji15] Vi har dog blitt enig om at smerteterskelen må være 3 døgn for forholdet vårt sin skyld [emoji23][emoji15]
 
Jeg har så mye å tilføye.. Men skal prøve å bare nevne noen ting..

jeg har en svigermor fullstendig blottet for filter, sosiale antenner og selvinnsikt. Noe som er en fryktelig dårlig kombo. I tillegg bor hun 8 timer unna, så nå har hun nettopp vært her i FEM døgn.

Oihoi! Min er ingenting i forhold!
Er fryktelig tungt når det er sånn!

Har en "onkel" som er sånn... Null filter... Den frekkeste bavianen jeg vet om!
 
Herreguuud, så fælt å ha en så slitsom svigermor! Håper det er lenge til neste gang hun skal overnatte. Og at hun etterhvert får beskjed om, og skjønner at hun ikke kan si så mye fæle ting.
Er i grunn ganske heldig med min svigermor, er bare veldig irriterende at hun alltid passer sånn på sin sønn. Som i hennes øyne aldri kan si eller gjøre noe gale, mamma sin lille prins :p Hun ber mye heller meg gå ut med bosset hjemme hos de enn å spør sin egen sønn feks, mine foreldre er stikk motsatt.
 
Oy, hører jeg og er heldig med min svigermor. Husk at det noen ganger kan være bedre å si ifra enn å gå å irritere seg:Heartpink
 
En svigermor som er på besøk 2 uker i strekk og ikke gjør en dritt, bidrar med mat eller noe. Jeg er student å vi har et ganske stramt matbudsjett fra før, 5500kr i mnd å da er vi to voksne og et barn 50%, nå er vi i tillegg morra hans som tydeligvis forventer at vi betaler på hu.. jeg jobber ved siden av fulltidsstudiet og er ganske sliten når jeg kommer hjem, hu gjør seriøst INGENTING!! Hu ligger på sofaen hele dagen, veska er i sofaen, pcn står på stuebordet i fotenden hennes, hu bruker hele sofaen liksom! Hu sitter i mitt hjørne, bruker mine puter og mitt NYE pledd[emoji1589][emoji35] kjenner jeg er på randen av å ikke klikke her[emoji36]
 
En svigermor som er på besøk 2 uker i strekk og ikke gjør en dritt, bidrar med mat eller noe. Jeg er student å vi har et ganske stramt matbudsjett fra før, 5500kr i mnd å da er vi to voksne og et barn 50%, nå er vi i tillegg morra hans som tydeligvis forventer at vi betaler på hu.. jeg jobber ved siden av fulltidsstudiet og er ganske sliten når jeg kommer hjem, hu gjør seriøst INGENTING!! Hu ligger på sofaen hele dagen, veska er i sofaen, pcn står på stuebordet i fotenden hennes, hu bruker hele sofaen liksom! Hu sitter i mitt hjørne, bruker mine puter og mitt NYE pledd[emoji1589][emoji35] kjenner jeg er på randen av å ikke klikke her[emoji36]

Hun kan da ikke forvente at dere skal sponse henne i to uker? Kan dere ikke be henne gå på butikken mens dere jobber/studerer. Typ: "Vi har en utrolig hektisk dag i morgen, kanskje du kunne dratt og handlet på dagtid? :)" Hvis hun da ber om penger av dere etterpå er det rimelig frekt...

Du kan jo også be mannen din om å ta det opp med henne. To uker er uansett innmari lenge med besøk (altfor lenge, spør du meg).
 
Det er langt til butikken her å hu har ikke lappen. Så det blir vanskelig. Hu har forøvrig ikke laget middag mens hu har vært her. Jeg kommer hjem fra skole å jobb med begynnende bekkenløsning å starter på middagen. Hu ligger bare der. Herregud som jeg gleder meg til hu reiser! [emoji14] jeg hadde ikke brydd meg om penger for en helg, men 2 uker er litt mye når vi lever på et så trangt budsjett, venter baby og har ganske mye huslån.
Jeg kan alltids be han snakke med hu, men tviler på at det hjelper. Hu er vant til å bli varta opp hjemme fordi kona til broren gjør det. Hu er fra Vietnam eller noe
 
Oy, hører jeg og er heldig med min svigermor. Husk at det noen ganger kan være bedre å si ifra enn å gå å irritere seg:Heartpink

De gangene jeg har sagt i fra blir hun kjempe lei seg og tenker på det i mange uker [emoji53]. Faktisk nesten lettere å irritere seg [emoji85].

Men skjønner hva du mener [emoji4]. Sier i fra til tanter og pappa [emoji4].
 
Det er langt til butikken her å hu har ikke lappen. Så det blir vanskelig. Hu har forøvrig ikke laget middag mens hu har vært her. Jeg kommer hjem fra skole å jobb med begynnende bekkenløsning å starter på middagen. Hu ligger bare der. Herregud som jeg gleder meg til hu reiser! [emoji14] jeg hadde ikke brydd meg om penger for en helg, men 2 uker er litt mye når vi lever på et så trangt budsjett, venter baby og har ganske mye huslån.
Jeg kan alltids be han snakke med hu, men tviler på at det hjelper. Hu er vant til å bli varta opp hjemme fordi kona til broren gjør det. Hu er fra Vietnam eller noe

Er det ikke en uskreven regel som sier at dersom man blir over tre dager er man ikke lenger gjest, men en del av husholdningen ("første dag fest, andre dag gjest, tredje dag pest")? Svigermoren din kan jo ikke forvente å bli vartet opp i 24/7 i to uker av en student som er gravid, har deltidsjobb ved siden av og et barn 50 %.
 
Er det ikke en uskreven regel som sier at dersom man blir over tre dager er man ikke lenger gjest, men en del av husholdningen ("første dag fest, andre dag gjest, tredje dag pest")? Svigermoren din kan jo ikke forvente å bli vartet opp i 24/7 i to uker av en student som er gravid, har deltidsjobb ved siden av og et barn 50 %.

Dessverre gjør hu det. Har snakket med mannen om det, så får håpe han sier ifra nå. Hu må virkelig ha glemt hvor slitsomt det kan være å gå gravid!
Hu håper visst på å få komme p hjelpe til litt når babyen kommer fordi jeg har eksamener, men jeg tror heller vi skal klare oss selv! Orker ikke å ha en baby på besøk i tillegg til den nye babyen ass! Heldigvis er mannen flink til å stille opp[emoji173]️
 
Dessverre gjør hu det. Har snakket med mannen om det, så får håpe han sier ifra nå. Hu må virkelig ha glemt hvor slitsomt det kan være å gå gravid!
Hu håper visst på å få komme p hjelpe til litt når babyen kommer fordi jeg har eksamener, men jeg tror heller vi skal klare oss selv! Orker ikke å ha en baby på besøk i tillegg til den nye babyen ass! Heldigvis er mannen flink til å stille opp[emoji173]️

Vil si hun strøk på generalprøven der. Ser for meg at hennes "hjelp" vil være å holde baby når baby er mett og tørr.
 
Vil si hun strøk på generalprøven der. Ser for meg at hennes "hjelp" vil være å holde baby når baby er mett og tørr.

Det er det jeg er redd for også...
 
De gangene jeg har sagt i fra blir hun kjempe lei seg og tenker på det i mange uker [emoji53]. Faktisk nesten lettere å irritere seg [emoji85].

Men skjønner hva du mener [emoji4]. Sier i fra til tanter og pappa [emoji4].

Samme her.. Hvorfor kan de ikke bare oppføre seg som voksne mennesker? [emoji5][emoji51]
 
Det er langt til butikken her å hu har ikke lappen. Så det blir vanskelig. Hu har forøvrig ikke laget middag mens hu har vært her. Jeg kommer hjem fra skole å jobb med begynnende bekkenløsning å starter på middagen. Hu ligger bare der. Herregud som jeg gleder meg til hu reiser! [emoji14] jeg hadde ikke brydd meg om penger for en helg, men 2 uker er litt mye når vi lever på et så trangt budsjett, venter baby og har ganske mye huslån.
Jeg kan alltids be han snakke med hu, men tviler på at det hjelper. Hu er vant til å bli varta opp hjemme fordi kona til broren gjør det. Hu er fra Vietnam eller noe

Mulig jeg spør dumt her nå, men hvilken relevans har det at kona til broren er vietnamesisk?!? o_O

Synes absolutt svigermor bør kjenne sin besøkelsestid, håper mannen tar seg en prat ned henne!
 
Relevant fordi jeg opplever at de er flinkere til å varte opp enn oss nordmenn. At det er en selvfølge i deres kultur. Så var ikke negativt ment[emoji4]
 
En liten frustrasjon fra min side også jeg har en svigermor som viser null interesse til graviditeten. Hun spurte for ca.2 uker siden når terminen var, da jeg pratet om tiden fremover sammen med henne. Har gjort det før, men da har hun bare skiftet samtaleemne. Så når jeg svarte på spørsmålet hennes, pratet hun om noe annet igjen.
Da vi fortalte henne om graviditeten i fjor høst, var svaret hennes «åh, jeg trodde dere skulle vente jeg». Dro derifra i tårer, og var skikkelig deppa og sint etterpå. Er skikkelig spent på hvordan hun kommer til å reagere når babyen er født, om hun kommer på besøk eller lignende.
 
Svigermor Ja, hvor skal jeg begynne ..
Fra dag én har hun alltid tatt opp ting så fort samboer forsvinner ut av rommet. Jeg ber henne gang på gang om å heller ta opp eller si tingene mens vi begge er der. Hun sender meg lange meldinger med spørsmål om hennes sønn har gjort ditt og datt for han var såå dårlig på det før. Så svarer jeg at hun får spørre han selv for det er det han som har kontroll på.
Hun har en tendens til å finne sin egen sannhet i ting og da kommer hun gråtende og skjeller meg ut på sin passiv aggressive måte. Når hun finner ut at det ikke var helt sånn så ringer hun sønnen sin og unnskylder seg, aldri fått unnskyldning for hennes beskyldninger jeg.
Så får jeg telefoner om samboer bidrar mye hos sin far, men det er helt ok at han bruker flere ferier på rad for å hjelpe henne og hennes mann.
I julen fikk samboer tlf av sin gråtende mor for at vi vår et ekstra kaffebesøk hos faren og ikke hos henne. Vi hadde da ikke vært hos svigerfar på to måneder, men det gjaldt vist ikke.
Vi får beskjed om å reise ofte til samboers bestemor, mens minstelønn i familien aldri får samme beskjed. Har ingenting å si med hypermesis, bekkenløsning og slikt. Da jeg ikke dro i julen fikk jeg beskjed om å dra så fort jeg kunne etter jul. Samboer er innom bestemoren sin hver uke og vi får meldinger flere ganger i uka fra henne også.
Så unnskylder svigermor sin manns dårlige oppførsel gang på gang. Han er bare sånn og sånn må han få være mener hun. Jeg er ikke enig da man kan behandle folk med respekt selv om man ikke har samme interesser.

Jeg har tatt opp med svigermor de gangene det er noe å ta opp, men hun er den hun er likevel.
 
Back
Topp