Svigermor drikker :/

• Trådstarter Trådstarter Rådvill
  • Opprettet Opprettet
R

Rådvill

Guest
Hei, jeg må bare skrive her fordi jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller om jeg skal gjøre noe i det hele tatt.

Jeg har en svigermor som gikk på en smell for noen år siden da hun ble dømt skyldig i noe hun ikke hadde gjort, og jeg tror det er da det hele begynte. Det virker som om hun drikker når hun har det vanskelig, gruer seg til noe eller lignende. Dette har hun aldri sagt, men det er ikke så vanskelig å plukke opp. Et eksempel: Hun drakk seg skikkelig snydens en dag fordi hun måtte ta en telefon på en mandag som hun gruet seg til. Hun har dårlige perioder innimellom der vi ikke alltid vet hvorfor hun drikker akkurat den dagen og så videre. En dag jeg og samboeren min kom en tur innom var hun helt på bærtur, og da hun snakket med svigerfar senere på dagen hadde hun sagt hun var sååå skuffet over at vi ikke hadde kommet innom fordi hun hadde jo laget vaffelrøre. Ergo, hun husket ikke at vi hadde vært der engang selv om jeg hadde sittet og pratet med henne i 20 minutter...

Det er ikke alltid hun blir så full, men en merker det med en gang. Jeg vet ikke hva hun drikker, men det stinker av henne.... Ingen tør å konfrontere henne, kun mannen, og da hadde hun blitt rasende, truet med skillsmisse og hun nekter å søke om hjelp. Hun er sta til tusen! Ikke bare i dette, men ting generelt.

Jeg er bare en svigerdatter oppi dette, men jeg blir lei meg, sint og frustrert. Det er utrolig ubehagelig å jatte med når hun er slik. Jeg hater å være i samme rom som henne... Heldigvis virker det ikke som om ungene merker så mye, jeg har ihvertfall aldri hørt dem si noe.

Hva skal man gjøre egentlig? Jeg takler ikke å ha en slik svigermor... Jeg blir usikker når hun skal være barnevakt, for en vet jo aldri.... Lenge har hun hatt en god periode, faktisk gått et år siden sist vi så henne full, men nå er det pån igjen. Pga diverse som har skjedd i det siste trodde jeg at hun hadde det bra nå.

Noen som har råd og tips?

Det beste dere gjør er å ta det opp med henne. Reagerer hun med sinne er det nok et problem. Ofte vil de ikke ta tak i problemet fordi alkoholen er en god konfliktløsning når når problemer oppstår. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke tatt med barna dit og iallefall ikke la hun sitte barnevakt. Barn er sensitiv på små forandringer hos voksne, og selv om de ikke sier noe kan de oppleve det som veldig negativt når hun drikker. Det er aldri en enkel løsning å ofte er det en lang prosess å bli kvitt problemet som gjør at folk tyr til alkohol. Prøv å forklar at dere er bekymret for henne å at dere vil hun skal slutte.

Vet du, jeg har også en sånn svigermor med mann og en svigerfar med dame. Dem drekker alle sammen.. Her har de barnebarnforbud så lenge de drikker..

Hold dere borte! Si at så lenge hun velger å drikke, velger dere å holde dere borte.. Så kanskje hun innser at hun må skjerpe seg og at det ikke bare er hun selv hun ødelegger for.

Her er det også rus i fam.
Her ble rusen valgt foran alt annet, så da har vi ikke noe med dem å gjør.
Skåner barna våre.

Jeg er i samme situasjon. Har brutt kontakten til hun klarer å være edru.. Har gitt henne innen 17. Mai til å bli helt edru, og hun har også gitt inntrykk av at hun vil slutte å røyke innen da. Snakker ikke med hun, og hun skjønner nå at vi mener alvor. Første barnebarn kommer i juli og hun får ikke hilse på om hun fortsatt drikker.

Du skriver du blir usikker når hun skal væra barnevakt. Altså d er da vel ikke noe alternativ at ho skal være barnevakt når ho er sånn. Her er d pappa som drikker å d er da virkelig ikke noe alternativ at han har guttungen, men nå har jeg vokst opp med han å drikkingen da så jeg ser nok på drikking å alkoholisme med ikke fullt så snille øyne som mange andre Gjør.

Ikke la henne sitte barnevakt!!

Kanskje lettere å innse problemet sitt om flere nevner det? Ikke bare mannen.. Hvis ikke noe blir sagt blir nok heller ingenting gjort..

Hei, jeg må bare skrive her fordi jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller om jeg skal gjøre noe i det hele tatt.

Jeg har en svigermor som gikk på en smell for noen år siden da hun ble dømt skyldig i noe hun ikke hadde gjort, og jeg tror det er da det hele begynte. Det virker som om hun drikker når hun har det vanskelig, gruer seg til noe eller lignende. Dette har hun aldri sagt, men det er ikke så vanskelig å plukke opp. Et eksempel: Hun drakk seg skikkelig snydens en dag fordi hun måtte ta en telefon på en mandag som hun gruet seg til. Hun har dårlige perioder innimellom der vi ikke alltid vet hvorfor hun drikker akkurat den dagen og så videre. En dag jeg og samboeren min kom en tur innom var hun helt på bærtur, og da hun snakket med svigerfar senere på dagen hadde hun sagt hun var sååå skuffet over at vi ikke hadde kommet innom fordi hun hadde jo laget vaffelrøre. Ergo, hun husket ikke at vi hadde vært der engang selv om jeg hadde sittet og pratet med henne i 20 minutter...

Det er ikke alltid hun blir så full, men en merker det med en gang. Jeg vet ikke hva hun drikker, men det stinker av henne.... Ingen tør å konfrontere henne, kun mannen, og da hadde hun blitt rasende, truet med skillsmisse og hun nekter å søke om hjelp. Hun er sta til tusen! Ikke bare i dette, men ting generelt.

Jeg er bare en svigerdatter oppi dette, men jeg blir lei meg, sint og frustrert. Det er utrolig ubehagelig å jatte med når hun er slik. Jeg hater å være i samme rom som henne... Heldigvis virker det ikke som om ungene merker så mye, jeg har ihvertfall aldri hørt dem si noe.

Hva skal man gjøre egentlig? Jeg takler ikke å ha en slik svigermor... Jeg blir usikker når hun skal være barnevakt, for en vet jo aldri.... Lenge har hun hatt en god periode, faktisk gått et år siden sist vi så henne full, men nå er det pån igjen. Pga diverse som har skjedd i det siste trodde jeg at hun hadde det bra nå.

Noen som har råd og tips?
Min svigermor har vært alkoholiker i ca 15 år. Hun drikker hver kveld og i helgene. Utrolig nok jobber hun 100%.
For 10 år siden la hun seg selv inn på en avrusningsklinikk. Hun holdt seg edru et par måneder etter oppholdet. Etterhvert begynte hun å drikke igjen og hun mener selv at hun ikke lenger har et problem.
Min mann har sagt klart fra til henne at hun ikke får ha kontakt med våre barn så lenge hun drikker.

Min mor og stefar er og litt for glad i flaska. Jeg har tatt det opp med mamma flere ganger og hun sier hun skal slutte å drikke. Det har hun vel sagt så lenge jeg kan huske. Vi har svært lite kontakt med mamma.

For meg er det viktigst å skjerme barna. Fulle folk er ustabile og oppfører seg rart. Et barn kan fort bli veldig utrygg i møte med fulle folk.

Jeg ville ikke latt henne sitte barnevakt! Ta det opp med henne og si at du rett og slett ikke vil at hun skal passe barna før hun tar imot hjelp og slutter å drikke. Hvis du ikke kan stole på at hun er edru hele tiden, vet man jo aldri...

Jeg har tenkt på det, og sagt til samboeren min, at hun ikke får passe ungene når hun drikker. Det som er så vanskelig er at hun er edru 85% av tiden, så jeg syns det er vanskelig å nekte henne besøk av ungene. Vet ikke om jeg kan kalle henne alkoholiker liksom. Hun er verdens beste svigermor og bestemor ellers. Men nei, jeg kan jo ikke stole på at hun er edru hver gang hun er barnevakt. Heldigvis er det ytterst sjelden vi egentlig trenger pass.

Samboeren er også sint for at hun drikker sånn fordi han forstår ikke hvordan det løser noenting, for det gjør det jo ikke.... Svigerfar tror jeg er veldig oppgitt og like rådvill som meg.

Pappa drikker og min str mor. De får ikke ha barna og vi kommer nesten aldri på besøk. Dere må ta det opp med henne, så får hun heller bli sur.

Jeg ville dratt på besøk og tatt en prat alene med henne alene og spurt om hun har det vanskelig. Jeg hadde vært ærlig med henne og sagt at det er hun som får avgjøre om det er noe hun vil gjøre noe med men at jeg anså alkoholvanene hennes som et problem og ønsket å hjelpe og støtte henne dersom hun trengte hjelp. Jeg ville sagt at uansett hva hun selv mente så stolte ikke du på at hun var edru som barnevakt derfor er det for perioden utelukket. Bare vær avslappet på det ogklar på at hun selv bestemmer og at det ikke blir beskyldninger og angrep.

Dette er enkelt. Jeg er barn av alkoholikere. Du kan ikke gjøre noe som helst. Hun kan ikke overtales, lures, snakkes til rette, trues til å stoppe eller noe lignende. Ultimatum hjelper heller ikke.

En alkoholiker stopper å drikke når de selv bestemmer seg. Det må starte innenfra en selv.

Barnevakt burde være utelukket i mine øyne. Du burde ikke utsette dine barn for potensiell fare og ubehag.

Back
Topp