Svigermor angst

Baby-love

Betatt av forumet
Til lørdag er jeg 12 uker på vei og vi tenker at tiden er inne for å fortelle at jeg er gravid til familien:) Tror det skal gå bra å fortelle det til min familie. Men svigermor... Hun kommer til å gå i ekstase og det er jo koselig:) Men hun er en dame som liker å snakke (ok, hun er litt sladre dame) og hun er aktiv på Facebook... Jeg kommer til å si tydelig ifra at jeg er ikke klar for at "hele verden" skal få vite det. Det er kun familie som får vite det nå og det er ikke lov å legge ut noe om dette på nettet. MEN alikevel kjenner jeg på engstelsen om at hun kan gjøre det... Ikke for å "overkjøre" min ønsker men av tankeløshet og at hun gleder seg så til å bli bestemor... Så skal virkelige være tydelig på hva jeg vil, men engstelsen er så sterk at det overkjører gleden over det å fortelle det til henne...

Til lørdag er jeg 12 uker på vei og vi tenker at tiden er inne for å fortelle at jeg er gravid til familien:) Tror det skal gå bra å fortelle det til min familie. Men svigermor... Hun kommer til å gå i ekstase og det er jo koselig:) Men hun er en dame som liker å snakke (ok, hun er litt sladre dame) og hun er aktiv på Facebook... Jeg kommer til å si tydelig ifra at jeg er ikke klar for at "hele verden" skal få vite det. Det er kun familie som får vite det nå og det er ikke lov å legge ut noe om dette på nettet. MEN alikevel kjenner jeg på engstelsen om at hun kan gjøre det... Ikke for å "overkjøre" min ønsker men av tankeløshet og at hun gleder seg så til å bli bestemor... Så skal virkelige være tydelig på hva jeg vil, men engstelsen er så sterk at det overkjører gleden over det å fortelle det til henne...
Off! Du får bare ta den kvasse tonen og sette blikket i henne når du forteller henne at ingen ting skal ut på sosiale mediaer :-)
Det er absolutt ikke greit at noen røper den store gleden og nyheten deres!

Jeg har også en svigermor som er i overkant glad i å prate (både om seg selv og andre :p) og da vi fortalte om graviditeten var jeg bekymret for at hun ikke kom til å klare å ti stille siden det er første barnebarnet. Vi fortalte i tillegg tidlig, lenge før 12 uker. Vi var helt tydelige på at det var helt forbudt å røpe nyheten for noen andre ennå og at vi forventet at de holdt kjeft til vi følte det for godt å offentliggjøre det. Heldigvis gikk det bra. Jeg tror noe av cluet ligger i å være overtydelig på hva dere forventer og gi helt konkrete eksempler hva som ikke er godtatt, f.eks. posting på FB som du nevner. Lykke til! :)

Jeg var og, og er fortsatt litt nervøs for at det skal havne på facebook, men vi har sagt klart og tydelig ifra om at ingenting skal på nett før vi selv velger å gjøre det. Er 16+3 i dag, så langt alt bra! Men vi venter til uke 20, så er fortsatt nervøs :-P

Da vi fortalte det til svigersønn i uke 3(!!!!) sist, tok det 30 min før svigerfar hadde sladret til HELE slekta i ekstase... Denne gangen ble de truet til taushet Nesten så jeg har dårlig samvittighet fordi vi selv ikke har hatt så fokus på hemmelighold som vi har pålagt de, men det er noe med å eie nyhetene sine :)

Akkurat sånn er min svigermor også,men jeg ga mannen klar beskjed om hva han skulle si til ho. Det har heldigvis ikke kommet noe i sosiale media (enda...), må si jeg venter litt på det da :-P

Vi ga grei beskjed til svigers om at de skulle ikke si det til noen og det har de heller ikke gjort :-) Men forrige gang ble jeg kjeftet huden full av svigerinnen min for hun lurte på om jeg var så dårlig som jeg faktisk da var... Da gikk som sagt svigermor til hun med en gang å fortalte det så det er best å være bestemt og si hvor skapet skal stå og de MÅ faktisk respektere det :-)

Vi har pr dags dato KUN sagt det til svigermor vi, fordi vi vet at hun er den eneste som 100% sikkert klarer å holde det for seg selv..
Når det gjelder MIN mor derimot, så er jeg 100% sikker på at hun kommer til å si det videre uansett hvor insisterende vi er på at det skal holdes hemmelig..
Aner ikke hvor mange ganger hun har sagt til meg: "du klarer vel å holde på en hemmelighet du??? Jeg får nemlig ikke lov til å si dette videre, meeeeen......."
Så utrolig unødvendig!

Når det gjelder sosiale medier, så er dette jammen meg en uting.. Har laget en egen "gruppe" med folk som jeg skal dele nyheten med når tiden er inne. Resten av verden kan få finne ut av det selv når/om de ser meg! Vil helst ikke at andre skal dele mitt liv offentlig for sine venner..

Min svigermor er også glad i sladder :) hun fikk klar beskjed om å ikke si noe, og sa heller ikke noe på kanskje to uker. Men så visste både veninner, familie og andre bekjente det, og det var da hun som ikke hadde holdt seg.. Trist å ikke fortelle det selv til mine nærmeste, men vi har sakt ifra og det ender bare opp med at neste svangerskap blir jo hun den siste som får vite det :) nå er alt uti verden :)

Sånn er min svigermor også. Jeg sa du må i hvertfall ikke tagge oss på facebook og du må gjerne vente litt med å legge det ut. Vi har lyst til å møte tanter og onkler på 17.mai og da vil de jo se det på magen min. Gikk et par timer etter den samtalen og så var det på facebook... Ble veldig stresset, mest over at andre skulle tro det var offentlig, så jeg har blokkert alt av tagging. Burde nok vært enda tydeligere og sagt NEI! For jeg kan jo nesten ikke bli sur heller siden jeg var sånn halv tydelig...:p Hun vet at deler av min familie ikke vet om graviditeten enda, fordi jeg vil si det face to face... Skal også sies at hun fortalte det selv til en av de kommende oldemødrene uten å spørre oss om "lov"... Så vær tydeligere enn jeg var!:p

Fortalte det i dag :) Var veldig tydelig! Har nå også søkt på en jobb så sa at det er også pga av denne at ingen utenom familien skal få vite det enda, hehe;) Det er jo mest fordi jeg ikke er klar for det, men det er ikke så lett for alle å forstå tror jeg. Uansett jeg tror det gikk bra... Men hun spurte om så dere kommer ikke til å legge det på facebook med det første da? Det komme vi ikke til å gjøre for babyen er født, hehe :)

Back
Topp