Svarting - hvorfor "neger" og "mulatt" er ubrukelige begreper

Destiny85

Forumet er livet
Svarting - hvorfor "neger" og "mulatt" er ubrukelige begreper
Afrikan Youth in Norway (AYIN) har siden 1995 arbeidet med Afrikanske ungdommer og spørsmål om identitet og oppvekst. Mange av ungdommene har hatt gjentatte diskusjoner med norske lærere, naboer og klassekamerater om bruken av ord som «neger», «mulatt», «farget» og andre begreper som blir brukt om dem.

I Norge er det faktisk fortsatt slik at mange hevder at dette er greie begreper å omtale mennesker med. Når Afrikanske ungdommer tar opp debatten og prøver å forklare hva disse ordene egentlig betyr, møter de ofte lange forsvarstaler («vi har alltid brukt det ordet» og «jeg mener ikke noe vondt med det») eller beskyldninger («dere er så hårsåre, det er jo bare et ord»).
I 1996 tok en gruppe ungdommer i AYIN initiativet til å si hva Afrikanske ungdommer mener om ord og begreper. Resultatet ble informasjonsheftet «Svarting» som ble utgitt i 1997. Dette ble starten på en nødvendig debatt i Norge. Her presenterer vi en web-versjon som vi håper mange kan ha nytte av. Hei, Norge vi har passert år 2000, visse ting burde vi vært ferdig med for lenge siden...

Finnes det "negre"?

Hvor kommer ordet "neger" fra?

Hvor kommer ordet "neger" fra? I leksikoner står det at "neger" kommer fra det latinske ordet "niger", som betyr svart. Men betyr ordet "niger" egentlig bare svart? Ifølge latinske ordbøker betyr "niger" også formørkelse, sørgelig, fæl, noe som bringer ulykke og det som tilhører underverdenen. Slaveeiere forbannet sine slaver ved å kalle dem "niggere". "Neger/negro" har også forbindelse til det latinske ordet necro (død). Slik ser vi at Afrikanere har blitt sett i sammenheng med død, skittenhet og slavestatus. Utfra samme ord diskrimineres Afrikanske kvinner spesielt gjennom ordet "negresse" - hvor kvinnen blir fremstilt som kun et eksotisk og dyrisk vesen.

Finnes det "negre"?

Ifølge Dagbladet, leksikoner, norsk barnelitteratur, tegneserier og naturvitenskaplige fagbøker finnes "neger". "Neger"-figuren går helt tilbake til middelalderen. Myter beskrev "negeren" som en underlig skapning med ører som rakk ned til knærne eller føtter som var vendt bakfrem og som skulle finnes under fjerne himmelstrøk.
Opp gjennom historien har ordet "neger" blitt beskrevet på følgende måter:
  • laverestående menneskerase som bare egner seg som slaver
  • barnlige mennesker uten selvstendig kultur
  • illeluktende, barneliknende dyr
  • skjevtannede langhoder

"Negre" finnes like mye som julenissen. Julenissen er ikke noe annet enn en fantasifigur. "Negeren" er også en fantasifigur skapt av europeere for å tilfredsstille sine behov, for å rettferdiggjøre undertrykkelse, kolonialisme, slavehandel og folkemord. Det var nemlig europeere som skapte "negeren". "Negeren" skulle være et primitivt, historieløst og uselvstendig menneske, som trengte noen til å lede og styre seg.

Det bor mennesker av Afrikansk opprinnelse over hele verden. I de fleste land har man etterhvert forstått at det ikke går ann å bruke ordet "neger". Ordet "neger" vil, uansett hva du føler eller mener om det, være et rasistisk ord som refererer til den figuren som europeerne prøvde å skape. Det å kalle en Afrikaner "neger", uansett om det er Nelson Mandela, Oprah Winfrey eller Ian Wright, er nedverdigende og respektløst. Kinesere kommer fra Kina, skotter kommer fra Skotland og australere fra Australia. Hvis det finnes "negre", må det jo finnes et "Negerland"!

Hva er en "mulatt"?

Hest eller esel - i hvert fall ikke muldyr

Hest eller esel? "Mulatt" er et ord som har blitt brukt om mennesker som er av både Afrikansk og europeisk avstamning. Før i tiden ble disse menneskene sett på som en dårlig og stygg blanding, fordi de hadde Afrikansk blod i seg. De ble gitt et dyrenavn, "mulatt". I disse dager ser de fleste personer på mennesker med både Afrikansk og europeisk bakgrunn som mennesker med et pent utseende og en nydelig farge, men ordet "mulatt" har ikke forandret betydning. Disse menneskene blir fortsatt kalt "mulatt". Ordet "mulatt" kommer fra latin og betyr ifølge leksikon bastard av hest og esel, altså en av blandingsrase av dyr. På samme måte som ordet "neger", forteller "mulatt" ingenting om hvor en kommer fra, samtidig som det er en nedsettende betegnelse.

Hvorfor sette mennesker i "bås"?

Alle mennesker har, historisk sett, samme opprinnelse. Alle er homo sapiens. Det finnes ingen "rene raser", de fleste har litt av alt i seg. Som nevnt tidligere sier ikke disse ordene noe om hvor en kommer fra. Det er ikke nødvendig med et eget navn på folk som har både svart og hvit bakgrunn. Hvis en skal si hvor en person er fra, kan en f.eks bare si: "Han har gambisk og norsk bakgrunn".

Er "svart" bare negativt?

La oss se svart på det

Det svarte og mørke har gjennom alle tider i europeisk kultur symbolisert noe ukjent og farlig. Det at fargen svart forbindes med bl.a død og forferdelse, eller andre negative ting gjenspeiler seg i språket.

Svart dag, svartsjuk, svart katt, svarteliste, svartebørs, svart magi, svart humor, Svartedauden, svarte penger, svart framtid, svart arbeid.

En kan få inntrykk av at svart kun kan bli brukt negativt i språket. Men i kampen mot rasisme har mange valgt å bruke ordet svart på en positiv måte. De har identifisert seg som svarte mennesker som kjemper mot fordommer og undertrykkelse fra det hvite systemet. Gjennom dette har vi bl.a fått ord som svart stolthet, svart skjønnhet, svart samhold osv. I mange Afrikanske tradisjoner er svart en farge som symboliserer stolthet og verdighet.

Mange hvite har skildret Afrikanere som noen merkelige skapninger. Og mange fortsetter å gjøre det. I et eksempel fra 1996 finner vi Tor-Edvin Dahls bok, som beskriver hans møte med den svarte: "Den hvite ser Afrikanerens annerledeshet, hans svarthet, og forbinder den med farene i naturen, villdyrene. Løven... Negeren og løven... de er bundet sammen i et hemmelig brorskap. De er ville. De er Afrika." (Fra "Møte med Afrika" av Tor Edvin Dahl)

Afrikanere - mennesker eller dyr?

Mennesker eller dyr?

Slik vi har sett har svarte mennesker, spesielt Afrikanere, blitt forsøkt fremstilt som underlegne, tilbakestående og underutviklede. I dag er det et akseptert faktum at det første mennesket kom fra Afrika.
Det er rart at Afrikanere, som bygde de første sivilisasjonene, utviklet skriftspråk og medisin, etterhvert har blitt fremstilt som primitive og latterlige. Hvor kommer denne trangen til å fordømme folk fra? Hvorfor har det vært viktig å spre løgner, fordommer og myter om Afrikanere? Kanskje er det fordi europeerne ikke ville innrømme at de tidligere sto langt bak andre sivilisasjoner, og kanskje fordi de trengte en måte å forsvare sin kolonialisering og slavehandel på. Men, nå som slavehandel og kolonitid er forbi, hvorfor ses Afrikanere fortsatt ikke på som mennesker?
På neste side finner du en ordliste over nedsettende ord som knyttes til Afrikanere. Kanskje du har hørt dem bli brukt uten å tenke på hva de egentlig betyr. Les dem og vit at de uttrykker fordomsfulle holdninger. Vi har skrevet de riktige uttrykkene også, lær dem!

Men hva skal jeg si da?

Ordliste: dårlige begreper og gode alternativer

Nedsettende ord satt opp mot riktige uttrykk

Pygme = Twa
Hottentott/buskmann = San/Khoikhoi
Heksedoktor = Lege
Jungel = Regnskog
Stamme = Folkegruppe/nasjon
Innfødt = Innbygger
Høvding = Leder
Jordhytte = Bolig
Neger = Afrikaner eller Svart
Mulatt = F.eks. halvt kenyansk, halvt norsk
Andre nedsettende ord
bastard
primitiv
farget
krigersk
half-cast

For mennesker av Afrikansk opprinnelse, uansett hvor de er født, oppvokst eller hvilket språk de snakker - er de alle Afrikanere. Så ukomplisert er det faktisk! Andre uttrykk blir overflødige.

[link=http://www.ayin.no/index.php?id=370468]http://www.ayin.no/index.php?id=370468[/link]

Synes det her er viktig jeg, liker selv dårlig når utlendinger kaller meg potet[8|]

ORIGINAL: Tinha

JEg ser tegningen.. Men hva gjør mann når foreldre selv sier, H*n er jo mulatt..

Aner ikke jeg altså.. men jeg bruker ingen av ordene for man vet ikke hva hver enkelt synes er greit.

Venninnen min kaller seg selv for pakkis. Synes det er greit. Ei annen venninne sier at hun er neger. Og svart, det er det mest politisk korrekte ordet i statene. Vet ikke hvordan det er med dere, JEG blir iallefall forvirra.

Jeg visste faktisk ikke at mulatt var et "fy-ord"[:o][X(]

ORIGINAL: Labambie

Venninnen min kaller seg selv for pakkis. Synes det er greit. Ei annen venninne sier at hun er neger. Og svart, det er det mest politisk korrekte ordet i statene. Vet ikke hvordan det er med dere, JEG blir iallefall forvirra.

me to.... dessuten så kan man hoste opp alle ord sånn som det... man kan sikkert lage en avhandling med gransking av ordet POTET også, og få det til å høres som noe djevelsk..[:-]

Hmm, jeg har alltid sett på "mulatt" som noe positivt.. [8|] Visste ikke at det var et fy-fy-ord.

Solanum Tuberosum betyr potet på latinsk.. og jeg mener...

Sola Nummen Tuberkulose skum fra munnen ? tja, det betyr jo det.

ORIGINAL: BirgitteBarbot

ORIGINAL: Labambie

me to.... dessuten så kan man hoste opp alle ord sånn som det... man kan sikkert lage en avhandling med gransking av ordet POTET også, og få det til å høres som noe djevelsk..[:-]

I know. Men forklaringen jeg ofte har fått er at de ønsker å ta "makten" fra ordet. Ser hva de prøver på, men samtidig skaper det bare forvirring og ordene blir vanskelig å få til å "forsvinne" fra språket.

Jeg velger uansett å holde meg unna de ordene, også forventer jeg samme respekten tilbake[:)]

Nigger og Svarting er stygge og nedsettende ord, men ellers synes jeg det står utrolig mye sprøyt i det hovedinnlegget. Jeg kalles også hvit, det sier ingenting om hvor JEG kommer fra heller, det trenger nødvendigvis ikke bety noe negativt om man sier noen er svart eller farget!! Her går man jo inn for å leite etter negative ting med de ulike ordene! For meg er ikke ordet neger et negativt ladet ord, jeg bruker neger og afrikaner om hverandre, for meg har disse ordene omtrent samme betydning (såframt mennesket bor i Afrika vel og merke). Mange av disse ordene som liksom er så negativt ladet er jo en stor del av den afrikanske historien og kulturen. Nå til dags må det være bedre å holde kjeft, ikke snakke hverken OM eller MED dem og late som at de ikke eksisterer i tilfelle man skulle være så uheldig å si et ord som oppfattes feil!

ORIGINAL: Snekka

Nigger og Svarting er stygge og nedsettende ord, men ellers synes jeg det står utrolig mye sprøyt i det hovedinnlegget. Jeg kalles også hvit, det sier ingenting om hvor JEG kommer fra heller, det trenger nødvendigvis ikke bety noe negativt om man sier noen er svart eller farget!! Her går man jo inn for å leite etter negative ting med de ulike ordene! For meg er ikke ordet neger et negativt ladet ord, jeg bruker neger og afrikaner om hverandre, for meg har disse ordene omtrent samme betydning (såframt mennesket bor i Afrika vel og merke). Mange av disse ordene som liksom er så negativt ladet er jo en stor del av den afrikanske historien og kulturen. Nå til dags må det være bedre å holde kjeft, ikke snakke hverken OM eller MED dem og late som at de ikke eksisterer i tilfelle man skulle være så uheldig å si et ord som oppfattes feil!

Ufattelig enig!![;)][;)][;)]

Skal ikke begi meg utpå hvorfor og mine meninger om emnet, for da blir jeg garantert halshugd. Men nøyer meg med å si at jeg ikke bruker ordet.

Hjelpes... snakk om å se mørkt på ting. Så lenge den som bruker ordet ikke legger noe negativt i det, fatter jeg egentlig ikke hvorfor folk skal vri og vende på det til å bety noe negativt.

jeg viste ikke at mulatt var et stygt ord jeg[&:]
og jeg som syns "mulatter" er så pene!!

meneh... noe jeg ikke skjønner
stamme, innfødt, høvding og jordhytte??? hva er galt med det????

ORIGINAL: _Nanne_

Jeg visste faktisk ikke at mulatt var et "fy-ord"[:o][X(]

ikke jeg heller og jeg sier mulatt jeg.
føeler det har tatt litt av jeg. alt er fy fy..... men hvit og hviting er lov.

betyr ikke neger/negro svart da...hallo...at noen mennesker er svart, brun, gul, hvit eller grå kan da ikke være så ille. det er jo sånn vi er laget, det er vel heller måten vi sier ordet på som kan dømme om det er stygt sagt eller ikke.

har mange utenlandske venner jeg og ingen tar seg nær av å bli kaldt pakkis eller neger eller hviting/fiskebolle. Ikke at man gjør det hele tiden.

men når en hvit sier neger eller mullatt så er han rasist, men når en mørkhudet/neger/mullatt sier hviting så er det helt greit liksom[8|]

mullatter er jo de peneste synes jeg da[8D]

Det kommer mye på hvordan man bruker ordet..

Er det en negativ situasjon, så kan man gjøre "alle" ord negative..

Når jeg tenker på mulatter så ser jeg for meg de nydligste barne med krøller..

Kunne ikke falt meg inn og kalt noen j***a mulatt, for eks..

Samme med ordet utlendig, når man er fra utlandet er man utlendig!

Bare hvordan vi bruker de

ORIGINAL: Sha

jeg viste ikke at mulatt var et stygt ord jeg[&:]
og jeg som syns "mulatter" er så pene!!

meneh... noe jeg ikke skjønner
stamme, innfødt, høvding og jordhytte??? hva er galt med det????

Ja, den tok ikke jeg heller. Er jordhytte nedsettende å si om en bolig som faktisk ER en jordhytte?

Back
Topp