Svart arbeid...

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Er det bare jeg som er uheldig, eller er dette vanlig?

Vi har et gammelt hus, med hundre og ørten ting som må gjøres. Da trenger vi selvsagt ofte hjelp av forskjellige håndtverkere. Veldig ofte så får vi spørsmål om vi vil betale moms eller ikke, og de virker nesten overrasket når vi ønsker det.[>:][8|] Nå var det en som har gjort noe arbeid her som ringte mannen min og ville ha betalingen kontant. Vi har ikke avtalt noe om betaling på forhånd, men fikk et skriftlig tilbud på hva jobben skulle koste, virket seriøst nok. Da mannen min protesterte og ville ha regning, så fikk han høre at det ikke er svart, og at vi selvfølgelig får kvitering. Som om noen som helst tar 12000 kontant for hvitt arbeid...[>:][>:]

Hva gjør dere med slikt? Må vi skrive kontrakter på alt småarbeid og spesifisere at vi vil ha det gjort lovlig? Jobber omtrent alle håndtverkere slik?

Synes det lukter ugler i mosen.. Har sett på byggebransjens cowboyer[8D]

Hadde ikke betalt kontant med mindre det var noen jeg kjente godt som skulle utføre arbeidet. Da hadde jeg heller ikke brydd meg om arbeidet var svart[8D] Har en onkel som er tømrer med fagbrev, hadde jeg hatt et ønske om å endre på rom i mitt fremtidige hus kunne jeg greit latt ham arbeide svart liksom[:D]

Takk for svar![:)]

Jeg formulerte meg litt rotete, men nå er det snakk om en som har vært her og jobbet, vi forhåndsbetaler aldri. Vi er helt fornøyd med jobben, de var effektive og resultatet er kjempebra. Det er den typen arbeid som er helt ferdig, og ikke innebærer noe som kan gå i stykker senere. Eneste problemet er at vi ønsker å få tilsendt en vanlig regning, mens håndtverkeren vil ha betaling kontant.[>:]

Takk for linken, jeg skal sjekke purehelp.no før jeg finner flere håndtverkere. Vi bruker stort sett bare å finne noen på gulesider. Mange av de som ønsker å gjøre jobben svart har vært store firmaer, det er ikke snakk om små snuskete enkeltmannsforetak.

Mange firmaer tar kontant betalt fordi de ikke ønsker jobben ved å holde orden på fordringer. Det betyr ikke at det er noe snusk. En kvittering er like god for forbrukeren som fakturaen er :)

Kanskje han rett og slett ikke har noe fakturaprogram?

Hmm, håper det. Men det er jo litt rart å ønske å håndtere så store summer kontant? Nå er det snakk om "bare" 12.000 fra oss, men jeg regner med at de ofte nok har oppdrag til minst 10 ganger den summen.

Jeg gir opp den her altså. Han lovte oss kvittering som spesifiserte at det var inkludert moms, så da får det bare holde. 

Back
Topp