Svar på prøvene

LilleMy&miniMe

Glad i forumet
Marsboere 2020
hat vert hos lege på onsdag forrige uke for første sv.kontroll. Når er det vanlig å få svar på prøvene? Kommer lege å ringe meg, eller får jeg det i brev?
Kommer JM ha svarene når jeg skal dit i neste uke?
 
Er JM på samme kontor?
Jeg fikk beskjed om å komme innom hos legen noen dager før jeg skal til JM.
Hente papirene med utskrift av prøvesvarene og eget ark med blodtypingen.
Du skal ha dette sammen med helsekortet ditt og ha det med deg alltid
 
Jeg fikk beskjed om å enten komme innom å hente de før jordmortime eller så kunne jeg ta neste kontroll til legen :happy:
 
Har aldri fått prøvesvar på noe eget ark jeg. Legen krysser ut på selve helsekortet på neste kontroll. Jordmor trenger jo ikke de svarene så tidlig?
 
Her sa hun legesekretæren at hun sendte det i posten når hun fikk svarene.
 
Ok, men tror jeg ringer legekontoret og spør hvordan de gjøre dette :happy:
Takk for svarene alle sammen!
 
Snakket med legesenter. De sa at vanligvis så sender de svarene med brev.
Så har hun sjekket mine prøver og sa at hun kan ikke se noe som trenger å følges opp. Og hvis det skulle vert noe så skulle legen innkalt meg til time/sendt brev eller ringt hvis det hastet :) så ingen lyd er bra i dette tilfelle:hilarious:
 
Du kan sjekke på Furst.no tror jeg. Ihvertfall det jeg gjorde tidligere når jeg tok blodprøver for å sjekke HCG-stigningen. Får også svar i posten men får jo svar fortere ved å sjekke på nett
 
Du kan sjekke på Furst.no tror jeg. Ihvertfall det jeg gjorde tidligere når jeg tok blodprøver for å sjekke HCG-stigningen. Får også svar i posten men får jo svar fortere ved å sjekke på nett
Da må man jo ha tatt blodprøvene på Furst, og de fleste legesentre tar vel blodprøver selv?
 
Fikk svar nå på helsenorge.no.
 
Jeg er langt oppe i Nord, så Furst er ikke aktuelt
Helsenorge derimot kan være god alternativ! :)
Her har legekontoret begynt å sende alt på helsenorge.no xD
 
Har aldri fått prøvesvar på noe eget ark jeg. Legen krysser ut på selve helsekortet på neste kontroll. Jordmor trenger jo ikke de svarene så tidlig?
Blodtypingen er eget ark man skal ha selv om det skrives på helsekortet
 
Blodtypingen er eget ark man skal ha selv om det skrives på helsekortet

Jøss! Jeg fikk ikke det hverken for fjorten år siden eller i fjor. Fastlegen skrev kun svarene på helsekortet, mer enn det var det ikke. Fikk ikke svarene hverken skriftlig eller muntlig, tenkte ikke over de før han skulle ha skjemaet og plotte inn på neste kontroll.
Veldig merkelig med så forskjellige regler!
 
Jøss! Jeg fikk ikke det hverken for fjorten år siden eller i fjor. Fastlegen skrev kun svarene på helsekortet, mer enn det var det ikke. Fikk ikke svarene hverken skriftlig eller muntlig, tenkte ikke over de før han skulle ha skjemaet og plotte inn på neste kontroll.
Veldig merkelig med så forskjellige regler!
Veldig
Jeg fikk streng beskjed om at jeg måtte huske hente det arket også og alle jeg vet om har hatt det samme
 
Veldig
Jeg fikk streng beskjed om at jeg måtte huske hente det arket også og alle jeg vet om har hatt det samme

Det eneste ekstra skjemaet jeg hadde med meg var det som ble printet ut på oul med vekstestimering og terminfastsettelse, og da fikk jeg også vite at det var ikke sååå viktig å ha med seg, unntatt hvis jeg skulle til utlandet.
 
Veldig
Jeg fikk streng beskjed om at jeg måtte huske hente det arket også og alle jeg vet om har hatt det samme

Men altså, du mener de vanlige blodprøvene man tar på første kontroll? Rhesus, hiv, osv? Hva er det som står på arket som ikke krysses av på helsekortet?
 
Men altså, du mener de vanlige blodprøvene man tar på første kontroll? Rhesus, hiv, osv? Hva er det som står på arket som ikke krysses av på helsekortet?
Det arket med blodtyping skulle ligge ved helsekortet. Siden det analyseres hos blodbanken og ikke på lab’en kommer det som eget skjema.

Jeg tar også noen ekstra infeksjonsprøver (sjekker status ved starten av svangerskapet) mtp førstegangsinfeksjoner som gravid.
 
Fikk svar på på de første prøvene på helsenorge.no en dag etter prøvene ble tatt, to dager på resten av prøvene. Syntes det var rimelig kjapt.
 
Back
Topp