Svar på blodprøver...

Bella<3

Forelsket i forumet
Da har jeg fått svar på disse blodprøvene legen mente var helt fine, noen som vet om dette ser riktig ut...

Sent from my iPad using BV Forum

Vedlegg

• ImageUploadedByBV Forum1395851619.326973.jpg
    ImageUploadedByBV Forum1395851619.326973.jpg
    180,7 KB · Visninger: 235
Last edited:
Er det noen leger her Som kan tolke for deg? Evt ta det med til en annen lege for sec opinion?

Sent from my iPhone using BV Forum

Du kan sjekke blåboka til fürst. Den ligger på nett.

Sent from my iPhone using BV Forum

Er oppdatering på tråden min fra i går, virket som om det var noen som kommenterte der i går som hadde en anelse om hva den skulle ligge på om man hadde hatt eggløsning så tenkte høre om noen hadde vært gjennom det og visste hva den skulle ligget på....

Må da gå Ann å spørre om slikt her siden det er mange andre som sikkert har vært gjennom det samme og kanskje har fått høre hva den skal ligge på på syklus dag 21, har bestilt meg time hos privat gynekolog så har tenkt til å ta de med å spørre der men blir jo litt nysgjerrig på om det er noe galt med kroppen min da :p så får du heller la være å svare om du ikke vet det for jeg spurte faktisk om det var noen som visste....

Om du ikke så den i går så var det slik at legen min mente prøvene var fine noe jeg mente de umulig kunne være da jeg fant eggløsning først noen dager etter blodprøvene var tatt så om progesteron nivået her betyr at jeg ikke har hatt eggløsning enda så er det riktig, om det betyr at jeg har hatt det så er det noe rart med eggløsningstestene mine :p

Last edited:
Progesteron ligger på under 1 før EL og går så opp til 1-5 dagen etter EL. 7-10 dager etter EL rekker det en topp på 10-20 før det så vil gå ned igjen når tr kommer.

Din verdi tilsvarer at EL har vært for noen dager siden når blodprøven taes.

*Taster på app på mobilen*

Og prolaktin og østradiol er også lavere enn ved EL. De er lave før og etter EL, og høye under EL. Så alt stemmer med at EL har vært sannsynligvis i løpet av uken før blodprøven er tatt. :-)

Takk for svar, merkelig fordet da... Men kanskje det var dagen etter jeg fikk positiv EL test og at jeg fikk sent positiv EL test da... Hmmm.... Skjønner ikke helt dette men får høre med gynekolog hva dem mener så kanskje ta en ny runde med blodprøver for å se...

Men hvis dette skulle vært en uke etter EL så er vel nivået litt lavt, rart at legen da sier at det så fint ut :p

Så ditt andre svar nå, men da tenker du at EL har vært uken før jeg tok blodprøver? Åssen i all verden klarte jeg få positiv EL test først etterpå da...hehe... Nei nå skjønner jeg ingen verdens ting, slenger jeg bort de eggløsningtestene iallfall :p

Altså. Dagen etter EL skulle det stige fra 1-5. Deretter fra 2 dager etter EL og frem til 7 dager etter EL skulle det stige fra 5-10. Så ligger det på 10-20 rundt 7-10 dager etter EL. Så 8 betyr at det er noen dager siden EL, og det er nok innenfor at det er helt fint nivå. Ofte er det bare referanseverdi 5-20 etter EL siden man ikke vet sikkert hvor mange dager det er siden EL.

Var testen helt positiv da, eller bare nesten?

Jeg ville tempet om du er usikker på syklusen din.

Ja den var da positiv, men testet jo i tiden frem til blodprøven også og da fikk jeg da ikke positiv.... Kjøpt meg fertilitets monitor nå så får vi se om den gir bedre svar :)

Takk lykkeliten :)

Er oppdatering på tråden min fra i går, virket som om det var noen som kommenterte der i går som hadde en anelse om hva den skulle ligge på om man hadde hatt eggløsning så tenkte høre om noen hadde vært gjennom det og visste hva den skulle ligget på....

Må da gå Ann å spørre om slikt her siden det er mange andre som sikkert har vært gjennom det samme og kanskje har fått høre hva den skal ligge på på syklus dag 21, har bestilt meg time hos privat gynekolog så har tenkt til å ta de med å spørre der men blir jo litt nysgjerrig på om det er noe galt med kroppen min da :p så får du heller la være å svare om du ikke vet det for jeg spurte faktisk om det var noen som visste....

Om du ikke så den i går så var det slik at legen min mente prøvene var fine noe jeg mente de umulig kunne være da jeg fant eggløsning først noen dager etter blodprøvene var tatt så om progesteron nivået her betyr at jeg ikke har hatt eggløsning enda så er det riktig, om det betyr at jeg har hatt det så er det noe rart med eggløsningstestene mine :p

Her kan du spørre om alt :) jeg jobber på laboratorium og synes også verdiene dine ser normale ut, lutealfaseverdier. Hadde nok også gjort som nevnt her, tempet. :)

Jeg blir bare litt skeptisk, siden jeg ser mange "underkjenne" en leges uttalelser, og heller jakter på svar (ofte det svaret en ønsker skulle foreligge) på forum befolket av synsere og lekmenn, selv om mange her kan veldig mye! :)

Ja da skjønner jeg, forvirringen min er jo om eggløsningstestene har vært helt ute å kjører denne mnd siden de ikke har vist noen EL før denne blodprøven men først etterpå... Eller om det i tilfelle er noe galt med kroppen min som får utslag på eggløsningstester til feil tidspunkt....

Men når jeg på unilab sine sider f.eks. På nett så står det jo at det normale i lutealfasen er 14-89 så da ville jo 8 vært lavt om det hadde vært en uke etter EL? Så syns det høres rart ut at legen min sier det var normalt.... Men teknisk sett er det det samme siden jeg vet at det ikke er en uke siden EL testen ble tatt...

Ja da skjønner jeg, forvirringen min er jo om eggløsningstestene har vært helt ute å kjører denne mnd siden de ikke har vist noen EL før denne blodprøven men først etterpå... Eller om det i tilfelle er noe galt med kroppen min som får utslag på eggløsningstester til feil tidspunkt....

Men når jeg på unilab sine sider f.eks. På nett så står det jo at det normale i lutealfasen er 14-89 så da ville jo 8 vært lavt om det hadde vært en uke etter EL? Så syns det høres rart ut at legen min sier det var normalt.... Men teknisk sett er det det samme siden jeg vet at det ikke er en uke siden EL testen ble tatt...

Er du sikker på at det er samme måleverdi? 89 er ikke normal verdi for progesteron målt i nmol/L altså. Det er som sagt 5-20 som er normalt i nmol/L dpo. Over 30 regnes som utenfor referanseområdet (kan bety at noe er galt).

Og igjen, ingen vet at 8 nmol/L er nøyaktig én uke etter EL. Det er det jo ingen som har sjekket hos deg. Det man har sjekket er at verdiene dine stemmer med at du er noen dager forbi EL. Og du er innenfor det som regnes som normalt når man tenker at EL har vært for noen dager siden. Jeg har vanligvis EL på syklusdag 17 og vil da ved blodprøve på syklusdag 21 være 4 dager forbi EL. Og da vil jeg helt sikkert også få beskjed om at prøvene mine er "helt fine" (altså, dersom det ikke er noe galt med meg da), selv om det ikke er én uke siden EL. Det "normale" er jo EL en gang mellom syklusdag 12 - 19 om man har ca. 28-30 dagers syklus (og de spurte deg vel omtrent hvor lange sykluser du pleier å ha?) I så fall vil "helt fint" bety alle verdier som viser at EL har vært for 2-10 dager siden. Hovedpoenget er: blodprøven viser at EL har vært og at hormonene jobber som om EL har vært.

Dersom de skal kartlegge syklusen din enda mer nøyaktig så må de jo inn og sjekke flere dager i syklusen og de burde ta UL for å se at egget har løsnet (og da kan de også måle størrelsen på det gule legemet for å se omtrent hvor lenge det er siden EL der og).

Du burde tempe om du lurer mer på dette. Legene vet ingenting mer enn at du sannsynligvis utfra blodprøvene har hatt EL for noen dager siden og det virker helt fint, du har verdier helt innenfor normalverdier etter EL.

Back
Topp