Svar fra NAV ang. Foreldrepenger

ArnaG

Flørter med forumet
Jeg søkte om foreldrepenger for ca 7 uker siden, men har ennå ikke hørt noe fra de. Har gått ut i permisjon nå, og synes det er litt skummelt å ikke vite noe.
Skal jeg bare regne med at det er i orden når jeg ikke har hørt noe, eller bør jeg ringe de å sjekke det opp?
Det er jobben min som utbetaler lønnen i permisjonen. Vil det si at jeg får penger uansett? Og er det de som isåfall får beskjed hvis noe er galt med søknaden, og skal informerer meg videre?

Sent from my iPhone using BV Forum

Da får du nok penger uansett, kan bare ta litt lengre tid før NAV utbetaler til jobbe din. Men det skal ikke du tenke på men det skader jo ikke å ringe, de er treige!

Jeg søkte om foreldrepenger for ca 7 uker siden, men har ennå ikke hørt noe fra de. Har gått ut i permisjon nå, og synes det er litt skummelt å ikke vite noe.
Skal jeg bare regne med at det er i orden når jeg ikke har hørt noe, eller bør jeg ringe de å sjekke det opp?
Det er jobben min som utbetaler lønnen i permisjonen. Vil det si at jeg får penger uansett? Og er det de som isåfall får beskjed hvis noe er galt med søknaden, og skal informerer meg videre?

Hei, sniker fra juliforum her :)
Når søknaden din er mottatt skal de sende deg et brev som heter "varsel om lovet svartid". Der skal det stå hvor mange uker de beregner å bruke på søknaden din dersom de ikke må innhente ytterligere opplysninger. (For da kan du påberegne enda lenger tid).

Selv om du får lønn fra arbeidsgiver og arbeidsgiver krever refusjon fra NAV, så er det du som er søker og du som er ansvarlig for din egen søknad.

Du bør derfor ta kontakt med NAV selv for å sjekke at alt er i orden.

Det hender at søkeren bare gir søknaden til arbeidsgiver som igjen ikke sender den inn til NAV, men arkiverer den som en kopi. Da vil jo aldri søknaden nå NAV.

Jeg vet ikke hva som er årsaken til at du ikke har fått et eneste brev på mottatt søknad,det virker rart, og jeg anbefaler deg å ta kontakt allerede i morgen.

NB: det er 3 måneders foreldelsesfrist, så uansett hva som har skjedd, vil du nok rekke det. Jeg antar at du tidligst starter permisjon i mai, og du har da frist til å søke innen augustmåned er omme.

Lykke til :)

Ring for sikkerhetens skyld. Jeg ringte flere ganger for å ha mitt på det rene:p

Jeg hadde heller ikke hørt noe to dager før permisjonen startet. Så jeg ringte, og alt var i orden :) jeg skulle bare begynne permisjonen som planlagt, selvom det er NAV som utbetaler så fikk jeg beskjed at pengene skulle komme uansett.

Jeg startet permisjonen 2 juni, og igår kom brevet fra NAV :)

Er du usikker så ringer du bare. Tar de to sekunder å skjekke for deg, så slipper du tenke mer på det!:)

Alt er nok i orden, men du kan jo ringe og høre. Jeg må bare si at jeg aldri fikk noe brev fra NAV med forventet svartid, så ikke bli stressa om du ikke har fått det.

Tusen takk for svar alle sammen!
Da ringer jeg.....

Da har jeg snakket med de, og må tydeligvis bare fortsette å vente. De hadde ikke fått søknaden min før 30. April selvom jeg sendte den rundt 8?? Og så var det plutselig 2 mnd behandlingstid også....
Rart de da skriver på sidene sine at man skal søke 6 uker før permisjonen starter......
Men men. Kommer jo skattepenger i slutten av Juni, så det ordner seg nok uansett:)

Da har jeg snakket med de, og må tydeligvis bare fortsette å vente. De hadde ikke fått søknaden min før 30. April selvom jeg sendte den rundt 8?? Og så var det plutselig 2 mnd behandlingstid også....
Rart de da skriver på sidene sine at man skal søke 6 uker før permisjonen starter......
Men men. Kommer jo skattepenger i slutten av Juni, så det ordner seg nok uansett:)

Det ordner seg nok, ja. I og med at det er arbeidsgiver som betaler ut, så vil lønn osv komme som vanlig, er min erfaring hvertfall. Det eneste er at tilbakebetalinga fra NAV til arb.giver vil ta litt lenger tid.

Jeg fikk plutselig penger på konto uten å ha hørt noe jeg... Noen dager etter fikk jeg brev med svar om at søknaden var innvilget.

Jeg fikk plutselig penger på konto uten å ha hørt noe jeg... Noen dager etter fikk jeg brev med svar om at søknaden var innvilget.

Det er fordi det tar lenger tid å sende ut et brev ( ca 1 uke) enn å overføre til konto (ca 2 dager):)

Godt å høre at det pleier å ordne seg:)

Jeg mottok aldri brev om at nav hadde fått søknaden min. Jeg ringte dem, de hadde mottatt søknaden 2.april, og sa at den skulle være ferdig til 2.juni. Permisjonen min startet 16.mai.. Fredag 6.juni (på termindatoen min) ringte de meg for jeg hadde purret, da var det noe feil. Jeg ble drit sur, for dette skulle de jo ha fanget opp seinest 2.juni. Feilen ble fikset over tlf. Ringte dem igjen idag, fortsatt under behandling.. Spent på når de klarer å innvilge den og gi meg penger!

Back
Topp