Svangrskapskontroll og ultralyd

Fargeklatten

Gift med forumet
Jeg er gravid i uke 7 med min første og har min første svangerskapskontroll i uke 13. Vet jo at det er rutiner med svangerskapskontroll mellom uke 8-12 og at ultralyd er vanglig uke 18, men har sett her på forumet at mange gravide er på kontroll og ultralyd mye tidligere? Er dette pga medisinke årsaker eller kan man få time tidligere? Her det i så fall noen hensikt, annet enn at jeg slipper å venter?

Jeg tror min første time var rundt uke 11 sist jeg var gravid. 
Og om man er frisk og rask har det ingen hensikt å ha kontroll før dette heller. 
=)

Tror de fleste som har f.eks ultralyd før uke 18 har det av helsemessige årsaker eller at de er veldig bekymret. Skal du ha tidligere uten medisinsk grunn må du betale for det. Selv skal jeg til tidlig ultralyd neste uke fordi mitt forrige svangerskap trolig endte utenfor livmora. Så de vil sjekke dette så tidlig som mulig ved dette svangerskapet. Da blir du henvist av fastlegen din. Andre som er med legen er vel der fordi de har blødd eller har svært vondt osv. Mammainstinket slår inn tidlig og man vil passe på når man er redd noe er galt ;)

Er alt normalt er det ikke nødvendig å reise noe tidligere, men jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg blir fulgt nøye opp, og har i tillegg hatt noen svangerskap som ikke har endt så bra !!

Dette er mitt andre svangerskap og jeg skal på første kontroll i uke 12. Jeg har vært på ul i forrige uke og det er fordi vi er utredet for barnløshet og har vært gjennom prøverør. Og av alle ting ble denne babyen laget hjemme mens vi ventet på å begynne med en ny runde med prøverør. Jeg skal til ul igjen i neste uke. Og snakket med legen min i dag da jeg har fått bronkitt at han ville sende meg på ul en ekstra gang før uke 18. Har en fantastisk lege!!
Og så må jeg tilbake på ul i uke 20 for hjertekontroll så får vi se hvordan ting utvikler seg:-) Glad jeg får sånn oppfølging altså:-)

De fleste har nok en årsak for tidlig UL, som tidligere spontanaborter eller lignende. Jeg hadde første vanlige legetime i uke 9 og tidlig UL i uke 5 og 9 pga MA tidligere. Men på mitt legekontor er det vanlig med første sjekk mellom 8-10 uker, tror det varierer fra legekontor til legekontor. 

Så lenge man er frisk og føler seg gravid trenger man sikkert ikke løpe til legen så tidlig emoticon

det er vanlig å ta første kontroll hos lege eller jm ca i uke 12, men om du vil kan du bestille time før, men venter du til rundt 12 så kan de høre etter hjertelyd og.

ultralyd er ca mellom uke 16-19, de som får ul tidligere har spessiell grunn til det og henvisning fra lege. Hvis ikke kan du bestille time selv, men da må du betale for det :)

Marian87 skrev:
De fleste har nok en årsak for tidlig UL, som tidligere spontanaborter eller lignende. Jeg hadde første vanlige legetime i uke 9 og tidlig UL i uke 5 og 9 pga MA tidligere. Men på mitt legekontor er det vanlig med første sjekk mellom 8-10 uker, tror det varierer fra legekontor til legekontor. 

Så lenge man er frisk og føler seg gravid trenger man sikkert ikke løpe til legen så tidlig emoticon

Fikk du henvisning av legen grunnet tidligere MA?! 
Jeg har bestilt time gjennom nettet(gjorde det på fredag) Men har ikke fått noe svar fra de enda. Der skrev jeg at jeg er gravid igjen, og ønsker ekstra oppfølging grunnet MA, og forhåpentligvis henvisning til tidlig UL! 
Er det grunnlag nok til å få det? 

~Gravidigjen~ skrev:

Jeg har bestilt time gjennom nettet(gjorde det på fredag) Men har ikke fått noe svar fra de enda. Der skrev jeg at jeg er gravid igjen, og ønsker ekstra oppfølging grunnet MA, og forhåpentligvis henvisning til tidlig UL! 

ja, jeg tror nok at det er grunn nok til å få tidlig UL!
 Jeg var til gynekologisk rutineundersøkelse før jeg ble gravid, og da sa gynekologen at jeg skulle ta kontakt når jeg ble gravid igjen, pga tidligere MA, slik at han fikk følge meg tettere opp denne gangen. Så når jeg ble gravid ringte jeg bare til fastlegen min og ba om henvisning til tidlig UL,  hun stilte ikke spørsmål med det engang og sendte henvisninga. Det fine er da at man får det dekt av det offentlige og betalte bare 51kr egenandel!  Har vært til ikke mindre enn to tidlige UL nå og alt står bra til der inne! 

Da tror jeg bare at jeg skal prøve å være tålmodig, det kjennes jo ut som ting er som de skal, så forleløpi ingen grunn til å være bekymret :)

Marian87 skrev:

~Gravidigjen~ skrev:

ja, jeg tror nok at det er grunn nok til å få tidlig UL!
 Jeg var til gynekologisk rutineundersøkelse før jeg ble gravid, og da sa gynekologen at jeg skulle ta kontakt når jeg ble gravid igjen, pga tidligere MA, slik at han fikk følge meg tettere opp denne gangen. Så når jeg ble gravid ringte jeg bare til fastlegen min og ba om henvisning til tidlig UL,  hun stilte ikke spørsmål med det engang og sendte henvisninga. Det fine er da at man får det dekt av det offentlige og betalte bare 51kr egenandel!  Har vært til ikke mindre enn to tidlige UL nå og alt står bra til der inne! 

Måtte du betale egenandel også? 
Var på tidlig UL sist , da det viste seg at det var en MA, og da betalte jeg ingenting.

Kanskje jeg skal ta meg en telefon på legesenteret i morgen da, Men her er de som sitter i skranken så nysgjerrige, så får ikke snakket med legen sikkert.
Må legge ut hele livshistoria til de som sitter i mottaket. ...

Her skal jeg på første svangerskapskontroll mellom uke 12 og 13. Ordinær UL blir mellom uke 17 og 19 for min del.

Back
Topp