Svangerskapsplage: Tett nese!

MinaG

Andre møte med forumet

Jeg holder på å bli GAL av tett nese for tiden! Jeg tar allergipiller som jeg har fått fra lege og om det er enten katter, støv eller pollen som gjør nesen min tett så er det noe gæærnt med pillene. (Skal ta det opp med legen neste gang jeg er der).
Evt kan det jo skyldes graviditeten har jeg hørt. Nå kjøpte jeg en saltvannsspray for blandt annet gravide, og jeg føler at nesen ikke åpner seg ved bruk av den, men at den bare blir rennende og stadig tett egentlig. Otrivin (som hjelper) har jeg brukt frem til nå, men kun hver kveld da jeg HATER å sove med munnen åpen (jeg ligger våken og får ikke puste om jeg sovner, for jeg er en "nesepuster").
Men jeg har ikke pakningsvedlegget til Otrivin. Kan jeg bruke denne en gang hver kveld selv om jeg er gravid??
Jeg liker IKKE å ta nesespray, og om jeg får tett nese ved forkjølelse pleier jeg aldri å ta det i bruk, men nå har dette foregått i et par mnd i strekk og jeg er så lei av det!
Finnes det evt andre tips? Det som skjer med meg når jeg tar Otrivin eller annen nesespray så blir nesen min heelt åpen, men all smakssans forsvinner! Det er jo kjempekjedelig. Skal jeg velge mellom tett nese, eller null smakssans... (Å nå som vi har tatt frem grillen og alt ting..)
TAKKER for svar, om noen har! :)
Hilsen fra Mina (14+4)

Jeg har vært potte tett i nesa i lengre tid nå. Begynte med en forkjølelse som liksom aldri slipper taket. Jeg bruker Zymelin. Det skal visst være trygt for gravide i følge pakningsvedlegget. Virkestoffene er visst rimelig lik Otrivin likevel. Jeg prøver å bruke det kun når jeg skal sove, da det egentlig ikke er anbefalt å bruke nesespray. Bakgrunnen er at det er slimhinneavsvellende. Der finnes riktignok ingen vitenskapelige bevis. 

LittleBeatle skrev:
Jeg har vært potte tett i nesa i lengre tid nå. Begynte med en forkjølelse som liksom aldri slipper taket. Jeg bruker Zymelin. Det skal visst være trygt for gravide i følge pakningsvedlegget. Virkestoffene er visst rimelig lik Otrivin likevel. Jeg prøver å bruke det kun når jeg skal sove, da det egentlig ikke er anbefalt å bruke nesespray. Bakgrunnen er at det er slimhinneavsvellende. Der finnes riktignok ingen vitenskapelige bevis. 

Okay, jeg bør forhøre meg litt med folka på apoteket og kanskje. 
Denne saltvannsløsningen er i alle fall ikke noe for meg, den gjør faktisk ikke noen verdens ting. Men dette med smakssans da? Er dette et "vanlig problem" med nesespray? Jeg mister rett og slett all smak resten av dagen om jeg tar nesespray....

Jeg sliter også veldig med tett nese og spessielt om nettene. Våkner midt på natten av å være helt tørr i munn og hals. Saltvannesespray hjalp ingenting så jeg ville prøve å rense nesen med nesehorn, men jeg var så tett i toppen og fikk ikke saltvannet til å renne gjennom, så nå er det på med nesespray om nettene. Legen min antok at jeg har pollenallergi og skrev ut no tabletter, men jeg har ikke turt å ta de ennå for jeg har jo ikke testet positivt for pollen. Utrolig slitsomt

Her begynte det med en sykt hoven drøvel forrige søndag, Det begynte å avta samme dag, mens neste dag ble nesa tett og halsen vondt... Jeg sitter ennå igjen med tett nese.. Utrolig irriterende...

Den plagen hadde jeg med nummer 1, var utrolig slitsomt .... Ingenting hjalp :/

Men dagen gutten ble født forsvant det - veldig godt :)

Jeg sliter også med tett nese, veldig! Etter en prat med jordmor om dette sa hun at jeg kunne bruke Otrivin for barn. Hun mente at ulempen med hoste og mangel på søvn gikk mer utover fosteret enn nesespray. Men jeg bruker kun en dose i hvert nesebor, og kun om kvelden når jeg må. Ingenting annet som hjelper hos meg:(

Jeg spurte legen da jeg er nesespray junkie for å si det sånn.
Og han sa at det ikke skal ha noen innvirkning på fosteret.
Men har nå gått over til ¨kun bruke før jeg legger meg slik at jeg får sove.
Vil ikke overdrive bruker heller liksom.
Søstra mi bruker også nesespray daglig. og gjorde det sine svangerskap,
og begge to gikk det helt fint med :)

Pleier ikke være plaget med tett nese og har ingen alergi, men nå har jeg det ofte... Men det er heldigvis ikke så ille at jeg må bruke nese-spray. Det er verst når jeg er tett på kveld når jeg skal sove, hater å sove med åpen munn.....

Man kan ofte få tette slimveier under en graviditet ja, og etter forrige sv.skap (4år siden) ble jeg tett i nesa ca midt i sv.skapet. Vært avhengig av nesespray siden (!!!!!!!!) og snyter meg 100 ganger daglig. ALDRI gjort før... Otrivin anbefales ikke å bruke over 10 dager periodevis, men jeg har brukt det hver dag for å klare å sove. Er også nesepuster, hehe..

Bruker aldri full dose og ofte bare i høyre nesebor...var på røntgen og, og der så de en skeiv nesevegg om jeg ikke husker feil.. What...? Jaja... Trykker ut en dose så vidt og det hjelper likevell.. Synes d er jækla ubehagelig å ta full dose så øya renner etterpå.....

Prøvd sånnn " nese horn" ? Bruker lunkent vann med salt og lar det renne inn ene nasehålet og ut det andre. Jeg syns den er kjekk å ha iallefall. Bruker ellers saltvanns sprayer, er ikke plaga med allergien ennå i år.

Wishi skrev:
Prøvd sånnn " nese horn" ? Bruker lunkent vann med salt og lar det renne inn ene nasehålet og ut det andre. Jeg syns den er kjekk å ha iallefall. Bruker ellers saltvanns sprayer, er ikke plaga med allergien ennå i år.

Nei det har jeg ikke prøvd. Jeg veit ikke - er kanskje litt skeptisk til fremmede ting hehe. Men avviser ikke forslaget. Jeg bør nok snakke med legen om dette, men jeg har ikke time hos henne før om en mnd....... I mellomtiden har jeg blitt bedre i nesen på dagtid, og jeg bruker Otrivin hver kveld. Huff, typisk at jeg blir "avhengig"... Håper legen kan skrive ut noe som ikke er saltvannsbasert til meg for det har jeg så dårlig erfaring med. Finnes jo nesesprayer som man ikke blir avhengige av å bruke :)

jeg var onkelig forkjølet i starten av svangerskapet å har vært tett i nesen etter det, har en følse av at det ikke slipper taket før jenta er ute, men prøvde en sånn peppermynte salve ting som venninda mi hadde, (husker ikke helt navnet på den, men var peppermynte i den) å den opnet opp skikkelig, beste nattesøvnen jeg har hatt i hele svangerskapet, så tenkte meg på apoteket å se om det er der hu hadde kjøpt den =)

smurte det da på et veldig tynt lag under nesa..

Jeg er også utrolig tett i nesen og halsen, noe jeg aldri er til vanlig. Huff.. Det skikkelig ubehagelig når jeg er veldig kvalm i tillegg :( Håper det gir seg snart, sammen med kvalmen!!

heii!
jeg har spurt legen sikkert ti ganger om jeg kan bruke otrivin siden jeg stressa litt med det, og det var helt greit så lenge man var veldig tett. Man skal jo tross alt klare å leve gjennom svangerskapet:) Men nå har jeg kommet i uke 30 etter å ha brukt otrivin hver dag hele svangerskapet, og nå fungerer den ikke lenger, den er vel ikke helt bra for slimhinnene. 
Men et annet tips som hjelper littegrann er mentolatum! 

Hei. Så kjedelig at du skal være nødt til å oppleve denne plagen. Jeg har vært tett i nesen konstant siden uke 6 og nå har jeg 7 uker igjen til terminen. Jeg gjorde meg avhengig av Zymelin som er en nesespray som gravide kan bruke og som ikke påvirker fosteret. Saken var den at jeg oppdaget at jeg ble mer tett av å bruke nesespray, så etter en stund bestemte jeg meg for å legge alt som heter saltvannspray og nesespray vekk. Det ble riktignok noen søvnløse netter og ekstremt tett nese i etterkant, men nå går det bedre :) 

Er vanlig at man kan få tett nese pga hovne slimhinner o.l. 
Lykke til og prøv så godt du kan å holde deg unna nesespray, den gjør faktisk bare at man blir mer tett når virkningen er borte.. 

Back
Topp