Svangerskapspermisjon

MizzSophie

Andre møte med forumet
Hei alle!
Er det nokon som jobbar i barnehage og har erfaring med svangerskapspermisjon?
Er vårt yrke nok fysisk krevende til at me har rett på svangerskapspermisjon?
Eg er i grunn i fin form, men eg kjenner at det begynner å ta på å jobbe fullt... Men eg føler ikkje meg så dårlig at eg bør ha sjukemelding.

Hei alle!
Er det nokon som jobbar i barnehage og har erfaring med svangerskapspermisjon?
Er vårt yrke nok fysisk krevende til at me har rett på svangerskapspermisjon?
Eg er i grunn i fin form, men eg kjenner at det begynner å ta på å jobbe fullt... Men eg føler ikkje meg så dårlig at eg bør ha sjukemelding.
Trolig vil du få avslag på søknad om svangerskapspenger da NAV trolig vil mene at denne jobben skal kunne tilrettelegges. (selv om det såklart ikke egentlig går i den grad man vil) Men en helt vanlig sykemelding med sykepenger har du jo absolutt krav på som alle andre som trenger det :)
Snakk med fastlegen din og hør med sjefen din hvilken tilrettelegging som er mulig? kan en gradert sykemelding være en start? 50% på jobb men 50% sykemelding? :)

Jeg jobber i barnehage på en avdeling med nesten bare 1-åringer. Har snakket med sjefen om tilrettelegging, men vi får se hvordan det skal fungere. Sist jeg var hos legen mente han at det skulle være mulig å søke om svangerskapspenger dersom arbeidsgiver ikke kunne tilrettelegge for at jeg kan være på jobb.

Er mest bekymret for at de skal si at i teorien kan de tilrettelegge, men jeg vet jo at i praksis så fungerer det dessverre ikke slik.

Har ei venninne som jobber i bhg, småbarnsavd. Hun fikk beskjed om å ta ut sykmelding, for da var hun sikret penger..

Ja, det er jo ofte forskjell på teori og praksis... Det er nok mange som meiner det, men det er ikkje alltid like lett å tilrettelegge i ein barnehage.. Det vil i såfall gå hardt ut over kollegaene mine.
Det er no ikkje noko problem å få sjukemelding, føles bare litt feil når eg ikkje er sjuk :hungover:

For svangerskapspenger må både jordmor eller lege samt arbeidsgiver fylle ut på skjema.
Jordmor/lege begrunner evt behovet for svangerskapspenger - og arbeidsgiver må fylle ut en av tre bokser og signere
Disse er enten at;
-ja, det kan tilrettelegges arbeid 100% (dermed ikke behov for sp)
-Ja, det kan tilrettelegges men kun inntil x % (dermed behov for gradert sp)
Eller
-Nei det kan ikke tilrettelegges og arbeidstaker må ut av arbeid fom «dato»

så om jordmor/lege mener det er grunnlag og du har snakket med arbeidsgiver om tilrettelegging uten at det går, eller kun til en viss prosent så går det jo bare å søke.

Back
Topp