Svangerskapspermisjon tidlig grunnet jobb

Førstegangs:)

Flørter med forumet
Hei!
Grunnet jobben min så må jeg ut av jobb tidlig, rundt månedskifte jan/feb. Er det noen som har gjort det tidligere og erfaringer med om det går smertefritt hos NAV? Eller om jeg må forberede meg på mye tull for å få det man har rett på.

Hei!
Grunnet jobben min så må jeg ut av jobb tidlig, rundt månedskifte jan/feb. Er det noen som har gjort det tidligere og erfaringer med om det går smertefritt hos NAV? Eller om jeg må forberede meg på mye tull for å få det man har rett på.

Hadde det forrige svangerskap, jordmor søkte for meg og det var i orden på null komma niks!:)

Ikke meningen å kuppe tråden, men er det noen som vet om man kan få svangerskapspenger om man har risikosvangerskap? Risiko for å føde for tidlig, som da er farlig for barnet?

Hvorfor må dere i svangerspspermisjon så tidlig? Skadelig arbeidsmiljø? Hva slags?
Jobber i ambulansen. Så det er tunge/ikke-ergonomiske løft, veldig utsatt for vold, økt risiko for å havne i alvorlig trafikkulykke grunnet utrykningskjøring, utrykning til ulykkessted/usikrede omgivelser, samt krav til å gå inn i farlige situasjoner ved pågående livstruende vold (skyting/knivstikking/etc).
Får ikke lov av arbeidsgiver å jobbe etter første trimester, men kan selv velge å gå ut tidligere - da fra graviditet er bekreftet hos lege.

Ikke meningen å kuppe tråden, men er det noen som vet om man kan få svangerskapspenger om man har risikosvangerskap? Risiko for å føde for tidlig, som da er farlig for barnet?
Nei, det kan ikke være grunnet mors helse at man må ut i permisjon, da må man bruke sykemelding. Må være direkte fare for skade på fosteret grunnet arbeidsmiljø/oppgaver.

Jobber i ambulansen. Så det er tunge/ikke-ergonomiske løft, veldig utsatt for vold, økt risiko for å havne i alvorlig trafikkulykke grunnet utrykningskjøring, utrykning til ulykkessted/usikrede omgivelser, samt krav til å gå inn i farlige situasjoner ved pågående livstruende vold (skyting/knivstikking/etc).
Får ikke lov av arbeidsgiver å jobbe etter første trimester, men kan selv velge å gå ut tidligere - da fra graviditet er bekreftet hos lege.
Aha. Ja det er forståelig. Selv er jeg lege som jobber på patologi lab. Vi jobber en del med formalin og slikt. Men ventilasjon er god. Og bedriftshelsetjeneste seier det er trygt. Men jeg er fortsatt litt usikker.

Jobber selv i ambulansen og fått beskjed om att de helst ikke vil ha oss i jobb etter uken12. Ble tatt ut i svangerskapspenger i slutten av november etter sykemld i 3 uker. Termin i juli så sniker litt derifra :) Det er lang svartid, jeg venter enda men får lønn fra helseforetaket så det går bra. Skal ha svar innen 6 uker, gått 8 så har purret på navn flere ganger :)
Sist svangerskap fikk jeg godkjent etter 4 uker. Både da og nå skrev jordmor/lege og arbeidsgiver under på søkeskjema.

Aha. Ja det er forståelig. Selv er jeg lege som jobber på patologi lab. Vi jobber en del med formalin og slikt. Men ventilasjon er god. Og bedriftshelsetjeneste seier det er trygt. Men jeg er fortsatt litt usikker.
Jeg jobber på en avdeling der vi av og til har preparater som skal sendes til histologi og derav legges på formalin. Jeg gjør det ikke i denne perioden jeg har vært prøver og som gravid. Men vi har dårlig ventilasjon. Det har blitt sagt at vi har god nok ventilasjon på skyllerommet, noe jeg alltid har betvilt, og så kom kontrabeskjeden selvfølgelig.

Back
Topp