Svangerskapspermisjon pga yrket

Mekanikerfrue

Glad i forumet
Himmelbarn
Januarlykke 2020
I 2019 ble jeg tatt ut i permisjon fra uke 17-18 pga risiko, sjefen ville hanmeg ut fra uke 12-16.

Snakket med fastlege om dette idag da nåværende sjef ønsker att vi går ut i uke 12.
Da sier fastlege att jeg kun kan tas ut i svangerskapspermisjon om jeg har helsemessige problemer og att risiko for slag spark og vold på jobb samt tunge og ukurante løft ikke var grunn nok. Har de endret dette siden 2019?

Det er jo to på jobben min nå som gikk ut i permisjon i uke 10.
 
Svangerskapspenger er for når det er fare for barnet i magen. Så om alle andre har fått så er det rart om du ikke skal få denne gangen?

Men er det ikke jordmor som skriver søknaden? Her måtte jeg gjøre det via jordmor når jeg skulle ha det i 2021. Legen hadde ikke peiling, og mente det var jeg som måtte skrive søknaden. Men det var jordmor som måtte skrive den å så måtte jeg få underskirft fra jobb.
 
Dersom det er fare for fosteret pga arbeidsplassen så skal det tilrettelegges. Fastlege eller jordmor skriver hva slags tilrettelegging som må til. Dersom arbeidsplassen ikke har mulighet til å omplassere til andre arbeidsoppgaver så signerer de på ett dokument og du får svangerskapspenger. Skjema som skal fylles ut av lege/JM og arbeidsgiver ligger på nav sine sider, søk på svangerskapspenger. Nav godkjenner alltid søknaden Dersom alt er fullt ut korrekt. Dersom du ikke får gehør av legen så gå til jordmor. Eventuelt sjekk om dere har bedriftsjordmor.
 
I 2019 ble jeg tatt ut i permisjon fra uke 17-18 pga risiko, sjefen ville hanmeg ut fra uke 12-16.

Snakket med fastlege om dette idag da nåværende sjef ønsker att vi går ut i uke 12.
Da sier fastlege att jeg kun kan tas ut i svangerskapspermisjon om jeg har helsemessige problemer og att risiko for slag spark og vold på jobb samt tunge og ukurante løft ikke var grunn nok. Har de endret dette siden 2019?

Det er jo to på jobben min nå som gikk ut i permisjon i uke 10.

Sniker; legen din tar feil.
Du skal bli sykemeldt om du har helsemessige problemer, mens ALT som kan være risiko for foster, går på svangerskapspenger.
Sist fikk jeg det gjennom pga stress og ukurante arbeidsstillinger - i kombinasjon med ingen mulighet for pause.

Denne gangen var hovedgrunnen "risiko for prematur fødsel", men det er mest at jeg har kjent mye smerter nederst i magen ved mye fysisk arbeid (mye sannsynlig svak bekkenbunn; jm ville ikke risikere at det gav etter).

Jordmor kan også skrive skjema, om legen ikke gidder, men du kan hilse ham og si at han tar feil.
 
Det jeg prøvde forklare ha. Også, att jobben som ambulansearbeider utgjør en stor risk for barnet, tunge løft, smitte, utaggering og voldstrussel, lange ukurante vakter. Nei men da måtte det vinkles til att jeg hadde helseproblemer.
Har ikke samme fastlege nå som de 3 andre gangene så misstenker han ikke har peil ja… ringe jordmor på tirsdag
 
Det jeg prøvde forklare ha. Også, att jobben som ambulansearbeider utgjør en stor risk for barnet, tunge løft, smitte, utaggering og voldstrussel, lange ukurante vakter. Nei men da måtte det vinkles til att jeg hadde helseproblemer.
Har ikke samme fastlege nå som de 3 andre gangene så misstenker han ikke har peil ja… ringe jordmor på tirsdag

Du får IKKE svangerskapspenger om det er du som har helseproblemer. Da er det sykemelding. :p

Han må ha tenkt helt feil.
Fra nav:
"Friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for barnet, kan få svangerskapspenger.

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

arbeid med kjemiske stoffer
fysisk krevende arbeid
arbeid med stressbelastning
psykososiale forhold"
 
Du får IKKE svangerskapspenger om det er du som har helseproblemer. Da er det sykemelding. :p

Han må ha tenkt helt feil.
Fra nav:
"Friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for barnet, kan få svangerskapspenger.

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

arbeid med kjemiske stoffer
fysisk krevende arbeid
arbeid med stressbelastning
psykososiale forhold"
Det tror jeg å. Enda jeg sa att vi kommer mer og mer op i situasjoner med tungt psykiske syke mennesker og mye utaggering rettet mot oss som ambulansepersonell. «Da må vi vinkle det i en annen rettning til att det er du som har helseproblemer mtp jobb» sa han da… så han tenkte nok sykemld
 
Det tror jeg å. Enda jeg sa att vi kommer mer og mer op i situasjoner med tungt psykiske syke mennesker og mye utaggering rettet mot oss som ambulansepersonell. «Da må vi vinkle det i en annen rettning til att det er du som har helseproblemer mtp jobb» sa han da… så han tenkte nok sykemld
Det er ikke alle leger som er så oppdaterte på svangerskapspenger dessverre. Du skal uten tvil ha svangerskapspenger og ikke sykemelding. Det er jo pga. mulighet for skade hos fosteret og ikke at du er syk. Viktig at du ikke bruker opp dine rettigheter til sykemelding. Hvis du har bedriftsjordmor kan du ta kontakt med henne, men er nok raskest å ringe helsestasjonen på tirsdag, så skriver jordmor søknad til nav. Du må også snakke med leder og se om de kan tilrettelegge, f.eks. om du kan få administrative oppgaver istedenfor. Hvis du vil lese på det selv, står det en del hos Arbeidstilsynet.
 
Det er ikke alle leger som er så oppdaterte på svangerskapspenger dessverre. Du skal uten tvil ha svangerskapspenger og ikke sykemelding. Det er jo pga. mulighet for skade hos fosteret og ikke at du er syk. Viktig at du ikke bruker opp dine rettigheter til sykemelding. Hvis du har bedriftsjordmor kan du ta kontakt med henne, men er nok raskest å ringe helsestasjonen på tirsdag, så skriver jordmor søknad til nav. Du må også snakke med leder og se om de kan tilrettelegge, f.eks. om du kan få administrative oppgaver istedenfor. Hvis du vil lese på det selv, står det en del hos Arbeidstilsynet.
Det admin er det stasjonsleder og ass.stasjonsleder som tar så der får nok ikke jeg stikke nesa mi inn fikk permisjon sist gang og leder ønsker dette nå også. Jobben min på rehab avd kan jeg fint ha frem til termin
 
Back
Topp