Er det noen her som jobber som sykepleier og har fått innvilget svangerskapspenger?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
jeg jobber som sykepleier på sengepost og søkte svangerskapspenger i gradert stilling nå denne uken. Jordmor sa at sykepleiere alltid får det innvilget mtp arbeidets karakter, så lenge det dokumenteres hvilke forhold på arbeidsplassen som kan være skadelig for fosteret.Sniker fra april. Jeg jobber som sykepleier innen rusomsorgen og har søkt, men ikke fått svar. Ganske frustrerende at behandlingstiden er så lang.. Må jo ut av jobb lenge før jeg vet om jeg faktisk får det innvilget eller ikke.Er det noen her som jobber som sykepleier og har fått innvilget svangerskapspenger?
Jobber på en ganske hektisk avdeling på sykehus med mange ruspasienter, og tidvis utagering. Men leder krangler på det denne runden (fikk 50% sist, men mener at det egentlig ikke er godt nok, ei får jeg heller det denne runden). Legen mener jeg burde ha det, så redd for å overstyre lederens ønskeSniker fra april. Jeg jobber som sykepleier innen rusomsorgen og har søkt, men ikke fått svar. Ganske frustrerende at behandlingstiden er så lang.. Må jo ut av jobb lenge før jeg vet om jeg faktisk får det innvilget eller ikke.
Når det er sagt, både jordmor og arbeidsgiver sier at de ikke har opplevd at det har vært et problem å få innvilget på en sånn type arbeidsplass.

Ser den. Hos meg var ledelsen veldig på at det ikke var forsvarlig at jeg jobbet veldig lenge helt fra start. Synd det er stor forskjell sånn sett..Jobber på en ganske hektisk avdeling på sykehus med mange ruspasienter, og tidvis utagering. Men leder krangler på det denne runden (fikk 50% sist, men mener at det egentlig ikke er godt nok, ei får jeg heller det denne runden). Legen mener jeg burde ha det, så redd for å overstyre lederens ønske![]()
Syns det er så rart at ledere på sykehus er så vanskelig på det! Det er jo bedre for dem med svangerskapspenger istedenfor sykelønn fordi nav bettaler og det går ikke inn i statistikken for sykemeldinger! Altså blir sprø. Jeg har selv jobbet mange år på sykehus og har erfart det samme. Leder var sykt vanskelig på det med svangerskapspenger, selv om bedriftsjordmor gikk inn å anbefalte det på bakgrunn av stress og arbeidsplass samt som leder selv sa at de ikke kunne tilrettelegge. Jeg vant til slutt.Jobber på en ganske hektisk avdeling på sykehus med mange ruspasienter, og tidvis utagering. Men leder krangler på det denne runden (fikk 50% sist, men mener at det egentlig ikke er godt nok, ei får jeg heller det denne runden). Legen mener jeg burde ha det, så redd for å overstyre lederens ønske![]()
Nja, hvis fraværet skyldes svangerskapsrelaterte plager, så kan de faktisk søke refusjon fra NAV.. Og hun mener at de kan tilrettelegge (typ ved å gå i tospann, få færre pasienter osv). Men det er fint på papiret, men erfaring tilsier at det ikke blir sånn. Dessuten går det da utover andre i stedet. Og ingen av tilretteleggingen klarer å faktisk skjerme meg fra utagerende pasienter.. Så synes det er litt håpløst at leder ikke ser dette.Syns det er så rart at ledere på sykehus er så vanskelig på det! Det er jo bedre for dem med svangerskapspenger istedenfor sykelønn fordi nav bettaler og det går ikke inn i statistikken for sykemeldinger! Altså blir sprø. Jeg har selv jobbet mange år på sykehus og har erfart det samme. Leder var sykt vanskelig på det med svangerskapspenger, selv om bedriftsjordmor gikk inn å anbefalte det på bakgrunn av stress og arbeidsplass samt som leder selv sa at de ikke kunne tilrettelegge. Jeg vant til slutt.
A, det kan de, men det ser uansett bedre ut på papiret med lavere sykefravær. Og siden svangerskapspenger ikke går under den statistikken så burde de se st det er mer gunstig både for arbeidstaker og arbeidsgiver. Hvis skjerming ikke er mulig så er jo saken egentlig enkel. Da skal man ha svangerskapspenger. Kan lønne seg å få bedriftsjordmor og/eller verneombud/tillitsvalgt involvert.Nja, hvis fraværet skyldes svangerskapsrelaterte plager, så kan de faktisk søke refusjon fra NAV.. Og hun mener at de kan tilrettelegge (typ ved å gå i tospann, få færre pasienter osv). Men det er fint på papiret, men erfaring tilsier at det ikke blir sånn. Dessuten går det da utover andre i stedet. Og ingen av tilretteleggingen klarer å faktisk skjerme meg fra utagerende pasienter.. Så synes det er litt håpløst at leder ikke ser dette.
Bedriftsjordmor er bare å glemme. Hadde møter med hun sist svangerskap og hun er team sykehus hele veienA, det kan de, men det ser uansett bedre ut på papiret med lavere sykefravær. Og siden svangerskapspenger ikke går under den statistikken så burde de se st det er mer gunstig både for arbeidstaker og arbeidsgiver. Hvis skjerming ikke er mulig så er jo saken egentlig enkel. Da skal man ha svangerskapspenger. Kan lønne seg å få bedriftsjordmor og/eller verneombud/tillitsvalgt involvert.
Tillitsvalgt/verneombud kan jo nok vurdere.. Vet man kan sende inn søknaden uten leders signatur, og at NAV sjeldent overstyrer lege/jordmors anbefaling, men det er jo veldig synd å ikke ha leder med på laget.Det som funket her var å gjøre søknaden eeeekstremt tydelig. Legen skrev en liste over alle tiltak som måtte gjøres for at det skulle være trygt å være i jobb. Det var typisk sånn, mulighet for å gå på do ved behov, ekstra pauser for å drikke, skjerming fra maskinstøy over x antall desibel. Ikke jobbe med stråling, farlige kjemikalier. Skjermes fra pasienter som går på cellegift og som har farlige smittsomme sykdomer. Jeg jobber på lab, så der kan man jo ikke drikke uten å gå inn på ren sone så det kan være utfordrende i en kaotisk arbeidshverdag. Og så måtte leder enten skrive hvordan de konkret skulle tilrettelegge eller krysse av på at de ikke kunne tilrettelegge. Da kunne de liksom ikke vri seg unna,for det stod svart på hvit hva som måtte gjøres, og det kunne ikke oppfylles i mer enn 50%. Så da fikk jeg 50% svangerskapspenger.Bedriftsjordmor er bare å glemme. Hadde møter med hun sist svangerskap og hun er team sykehus hele veienTillitsvalgt/verneombud kan jo nok vurdere.. Vet man kan sende inn søknaden uten leders signatur, og at NAV sjeldent overstyrer lege/jordmors anbefaling, men det er jo veldig synd å ikke ha leder med på laget.